Kan man anmäla någon för "vårdslöshet i trafik"?

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Låt säga att du åker bakom en bil som tvärbromsar eller byter fil dyl, ni vet vad jag menar. Du hållit laglig hastighet och lyckas med en fantom manöver och missar bilen. Kan man då följa efter och ringa polis när bilen stannat och då göra en anmälan? Dvs du kan identifiera föraren.

björn

Pizzabagarn

Guest
Väck inte den björn som sover. Tänk om bilisterna kontrar med att göra samma sak. Tusentals Harry Haffa ute på vägarna :mad:

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Tyvärr inte! ringde snuten i sommras och frågade då en kärring låg och fes i mitten av landsvägen då den saknade mittlinje, fick veja ner i diket med en ny bil, inte alls roligt.

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Polisen är i teorin skyldig att ta emot brottsanmälningar i Sverige. Om det sunda förnuftet dock säger att anmälan kommer vara verkningslös pga avsaknad av vittnen, låg prioritering eller om det är omöjligt att utreda så får man nog stå på sig för att få anmälan registrerad ändå.

Jeppzon

Salmon River Rajders
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
---SÅLD--- Aprilia RSV1000R Factory -06
Om du ligger bakom en bil som tvärbrommsar och du blir tvungen att väja så tror jag att i lagens ögon så höll du inte tillräkligt med avstånd = ditt fel.

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Om en person begår ett brott som kan leda till fängelsedom, exempelvis vårdslöshet i trafik, har du som privatperson rätt att göra ett så kallat envarsgripande. Kraven är:

- Som sagt, fängelse ska finnas i straffskalan, även om det finns i kombination med böter.
- Flyende fot. Du ska ha haft en kontinuerligt efterföljande, alltså inte tappat bort personen för att sedan fått syn på denne igen. Kort sagt, ingen möjlighet för missförstånd får finnas.

Om du griper en person måste du ringa polisen omedelbart efter detta är gjort, och förklara situationen. Du ha rätt att använda försvarligt våld för att få personen att kvarstanna. Polisen är skyldig att komma till platsen och uppta en anmälan om brott.

OBS! Detta ska naturligtvis endast användas vid absoluta nödfall, få är medvetna om denna "rättighet", varför många reagerar med att bli våldsamma. Fördelen med att göra detta är just att polisen inte kan vifta bort det, och har en privatperson gripit någon brukar det rassla till på LKC och poliserna brukar få lite fart.

Mitt tips om det händer något allvarligt, någon försöker medvetet skada er eller utgör en uppenbar fara för er, följ efter på avstånd, har ni handsfree, ring polisen. Annars, vänta tills personen kliver ur, bedöm situationen, känner ni att ni har kontroll, be personen kvarstanna, förklara varför, och ring polisen. Förklara att personen är gripen, både för personen i fråga men även för polisen, annars finns det risk at du åker på olaga frihetsberövande. Sedan, försök lugna ned stämningen om denna är hätsk, förklara bara att du vill reda ut det, och att det är bättre om polisen gör detta.

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Det kan gå, jag har blivit fälld därför att en kvinna i en liten bil såg mig bryta mot trafikförordningar. Det kan ju bero på att en olycka inträffade efteråt med mig inblandad, en olycka som jag dock inte var vållande till. Så, kvar av soppan blev henne mot mig i en myspysig rättegång, och olyckan hade ingenting med saken att göra längre.

/perris

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Buell
Det kan gå, jag har blivit fälld därför att en kvinna i en liten bil såg mig bryta mot trafikförordningar. Det kan ju bero på att en olycka inträffade efteråt med mig inblandad, en olycka som jag dock inte var vållande till. Så, kvar av soppan blev henne mot mig i en myspysig rättegång, och olyckan hade ingenting med saken att göra längre.

/perris

Blev du fälld för vårdslöshet i tingsrätten trots att du inte var vållande till denna olycka?

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Ring till polisen och fråga.
www.polisen.se

Det är du som bakomvarande trafikant som är skyldig att hålla ordentligt avstånd för att undvika olycka.
Du är skyldig om tanten framför tvärnitar för att några ankor ska passera vägen där just ni kör och du blåser rakt in i hennes bagagelucka.

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800Fi

Om du griper en person måste du ringa polisen omedelbart efter detta är gjort, och förklara situationen. Du ha rätt att använda försvarligt våld för att få personen att kvarstanna. Polisen är skyldig att komma till platsen och uppta en anmälan om brott.

Nja... lite fel... Polisen är inte skyldig att komma till platsen.

Den gripne skall skyndsamt överlämnas till polis står det ju i RB 24:7. Jag vet att det finns fall där den som utfört gripandet har varit tvungen att transportera den gripne till polisen själv (en butikskontrollant i norrland...).

Sen tror jag inte du får gripa personer som befinner sig i ett fordon. Polis behöver ju husransakan för att gå in i ett fordon... Kan du däremot hitta en anledning till att använda nödvärn kan ju det lösa problemet.

Jaja... ordvrängeri.

/Lucky9

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Buell
Jisses .. skulle man pyssla med att anmäla alla puckon som bryter mot de flesta trafikregler som finns på väg till jobbet så skulle man aldrig komma dit ..

Trodde inte ens det var möjligt att bli fälld för något om man inte varit vållande till en olycka eller personskada av någon form men så kanske det är.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Anmälan lär inte ge något. Däremot:

"Jo tjena, jag såg just en bil med reg ABC123 som körde väldigt vingligt vid ... i riktning mot ... längs väg ... Höll på att klippa en annan bil och så. Ser väldigt mycket ut som rattfylla i mina ögon, tänkte att ni kanske ville kolla upp det om ni har någon i närheten."

I bästa fall väcker det dem lite att någon sett dem köra så illa. I värsta fall får man nöja sig med tillfredställelsen att i a f ha ställt till så de fick blåsa och råka ut för lite besvär.

Om det nu finns poliser i trakten som är beredda att göra något åt saken. Kanske inte så sannolikt...

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Har ringt och påkallat polis flertalet gånger för olika trakförseelser, mestadels troliga rattfyllerier!

Senaste gången på E20 på väg mot skåneland!
budbil som nästan körde av vägen 4 ggr och prejade bilar osv!
blev ett helvetiskt pådrag så visst lyssnar dom!

Kan tillägga att man kan göra polisanmälan om vårdslöshet i trafik via telefon!
Far min har fått brev hemskickat om sådant!
(pekade finger åt en kostymnisse)

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Hur var det nu då; vill vi att polisen ska ingripa mot trafikbrott?
Aha - bara mot bilar! Då förstår jag...

För övrigt har jag för mig att just en polis åkte dit för några år sedan då han, helt utan anledning, gjorde en tvärnit som ledde till påkörning bakifrån.

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Lol, undra vad som skulle hända om alla bilister ringde in när dom såg slangande hojjar etc.
Lär bli ett antal 1000 anmälningar per dag.

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
Har varit med om en situation där en person kör om en bil på höger sida (bilen låg och såsade på i 60 i vänsterfilen på 110 väg), föraren i bilen som blev omkörd fick förmodligen kraftiga aggresioner över att ha blivit passerad för han körde som en dåre för att komma ikapp den omkörande bilen, la sig ~50cm bakom framförvarande bil i ~140 knyck, blinkade med helljusen och tutade som en idiot varpå framförvarande växlar ner och drar ifrån några hundra meter och sedan sänker hastigheten till laglig fart. Efter några sekunder är bakomvarande ikapp igen och beter sig på samma sätt, då sänker framförvarande bil hastigheten ända ner till 30 (inga andra bilar i närheten bakomför) och drar sedan ifrån igen och sänker återigen hastigheten. Bakomvarande närmar sig hastigt varpå framförvarande bil gör en halvkraftig inbromsning för att "markera" och bakomvarande ställer sig på pallen utan ABS och ritar 30 meter lakritssträck i vägen. Sedan resulterar det i en halvlång biljakt utefter E4:an där framförvarande leker med bakomvarande bilen för att avsluta det hela på en grusväg där bakomvarande förhoppningsvis fick så mycket stryk av kärringen han hade bredvid sig att han gav upp och insåg att det bästa hade nog varit om han hade legat till höger istället för vänster.

Kanske lite OT men helt klart en "vårdslöshet i trafik" historia, utav båda förare...

:D

Fenster

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
Traja S3 -06
Polisen är i teorin skyldig att ta emot brottsanmälningar i Sverige. Om det sunda förnuftet dock säger att anmälan kommer vara verkningslös pga avsaknad av vittnen, låg prioritering eller om det är omöjligt att utreda så får man nog stå på sig för att få anmälan registrerad ändå.

Inte i Teorin...Polisen är skyldig att ta emot en anmälan, men som sagt. Det skulle nog inte leda till ett skvatt i det här fallet.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln