Kan man bli kuiggad på Risktvåan?

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Hoj
Honda 2016 CB1000R BMW800f
Japp som rubriken säger, kan man bli kuggad, vad krävs det för att bli det?

Tänkte go wild and crazy och boka, men vet inte om jag är riktigt redo, och att slänga såpass mycket pengar i sjön om man kan bli kuggad för små saker vet jag inte om jag har råd med.

Så ni som gjord risktvåan nyss, hur gick det för er? Blev någon i er grupp kuggade? Och isåfall varför?

/B

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
Tveksam till det, så länge du håller dig ifrån droger osv så boka på och lycka till med körkortet!

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ktm Exc500
Bara boka och köra på. Hade själv knappt suttit på en riktig mc när jag körde min risk2a. Gick utmärkt och tror inte man kan blir kuggad om man inte gör nåt sjukt korkat:krama

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Det är en utbildningsdag, inte ett prov. Det är i stort sett omöjligt att bli kuggad.

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Tydligen så kan man bli kuggad om man kör alltför osäkert, eller inte ens vet hur man hanterar en mc alls, vilket tydligen har hänt. :näsblod

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Vi fick berättat för oss innan risktvåan att det i princip var omöjligt att kugga, såvida man inte saknar grundläggande kunskaper, typ hur man svänger och gasar....

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Hoj
benelli 750sie
man kan väl inte bli kuggat på en utbildning ??? Sverige så kanske det går ändå:D

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Mins när jag fixade risktvåan, då berättade instruktören att dom skickade hem en herre som blåste positivt på deras alkomätare. Var rätt hög promillenivå också. :D Instruktören hade sen frågat hur han tog sig hit, vilket praktpuckot svarade "jag tog bilen". Det var i Gillinge's bana jag var på, nån annan en mig som fått den storyn berättad? :lol

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Man kan bli kuggad.
Om man är för dålig helt enkelt.
Men är man förberedd så, NEJ
Berättats för mig att en del åker dit och tror att det är något som bara städas av.
Då kan det bli icke godkänd.
.

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
08 CBR 1000 RR
jag fick rekommendation att köra risk2an efter första körlektionen, hade inte kört mc över huvud taget innan så det är inga höga krav, inga blev kuggade när jag gick (2012)... men man ska ju inte boka om man inte vet hur man använder kopplingen t.ex, start i backe å inbromsning från 50, 70 och 90 ingick i dagen så man får la ha lite kontroll över hojen, om inte annat så lär man känna den ganska bra under dagen, får köra i ring på en bana i grupp i relativt låg fart, en mycket trevlig dag tyckte jag i alla fall, så fick man se på lite youtubevideos med folk som körde ihjäl sig m.m

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Hoj
Inte just nu...
Har man grundläggande kunskaper om mc körning så är det väldigt svårt att misslyckas.
Det är ju en utbildning för att prova på risker. Lyssna på instruktörerna och delta i övningarna så kommer du klara det:)

Dock tyckte jag dom på Kinnekulle ring var sjukt dryga. 2 äldre gubbar och en yngre. Dom äldre försökte hävda sig mot varandra och barnsla sig. En gubbe halvstötte på enda tjejen som var med och drog risiga skämt. Den yngre killen bara fjompa runt på sin nya mc och höll på att sladda omkull när han drog iväg för att glänsla.

Jag klara min utan problem men sjukt missnöjd med att betala 3000kr för 3 muppar som knappt tog det seriöst.

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Om man kuggar risk2, bör man avstå från MC kortet.

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
RISK2an är som någon tidigare skrivit ett utbildningsmoment i din MC-utbildning!
Syftet är att du ska få större insikt i riskerna med MC åkning.
Om du är så osäker på din egna förmåga känns det som att du bör vänta med kursen!

Man BÖR gå Risk2an mot slutet av utbildningen för att den ska ge en så mycket som möjligt! Som du säger, det är mycket pengar, se till att få ut det mesta av det!

My åsikt som utbildad Trafiklärare ;)

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Var en tjej som trillade med hojen kanske 2 gånger på krypkörningen men hon kuggades ej.
Jag körde av i 180 graders kurvan med en honda shadow och parkerade fint i busken men jag kuggade inte heller heheh.

Attityd

Medlem
Gick med
30 Mar 2012
Hoj
S1000RR
När jag gjorde risk2an så nämde instruktören att han haft runt 700 elever varav en blivit underkänd, vet dock ej varför men de verkar inte som dom underkänner folk i drivor direkt. En av snubbarna la ner hojen i en vändning men de sa instruktörerna ingenting om.

Dock sa han att man inte får lägga ner hojen i högre fart då kunde man bli underkänd men kör man med huvet och inte gör några onödigt dumma manövrar så klarar man de utan prob. Så boka du och lycka till!

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Har man iaf grundläggande kunskaper om hur en mc ska framföras och gör som man blir tillsagd så blir man inte underkänd.

Om man kommer dit och inte har minsta aning om hur man bromsar eller växlar så att man därför utgör en fara för sig själv och andra eller om man börjar apa sig och medvetet kör på ett sätt som kan vara farligt för sig själv eller andra och inte upphör med det trots uppmaningar från instruktörerna så finns möjligheten att man kan bli hemskickad.

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Kanske inte samma överallt, men har ni haft egna hojar på risktvåan? Låter ju nästan som det om Attityd kört med en Honda Shadow? När jag körde i Malmö 2010 så fick vi alla låna nya XJ6or.

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06
Man BÖR gå Risk2an mot slutet av utbildningen för att den ska ge en så mycket som möjligt! Som du säger, det är mycket pengar, se till att få ut det mesta av det!

My åsikt som utbildad Trafiklärare ;)

Min körskolelärare tyckte att man skulle gå risk-tvåan tidigt på utbildningen, så jag tror jag gick 2 lektioner, sedan tyckte han att jag hade tillräcklig kontroll för risk-tvåan.
Hans argument var att risken är att man som ovan förare lätt lägger till med ovanor som att bromsa fel etc och att det var bättre att lära sig kontrollera hojen på riskutbildningen med konkörning, positionering, titta framåt etc för att sedan kunna "släppa" den biten och lära sig mer om positionering, körstil etc i trafik.

Tyckte för övrigt risk-utbildningen jag gick var riktigt bra och givande, de körde tillsammans med en annan körskola som hade annorlunda hojar som vi fick testa, så man fick köra nakenhoj, custom, touring etc, riktigt roligt.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...