Kan man bli kuiggad på Risktvåan?

Krocke73

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
Race preppad Gixxer K7
Mins när jag fixade risktvåan, då berättade instruktören att dom skickade hem en herre som blåste positivt på deras alkomätare. Var rätt hög promillenivå också. :D Instruktören hade sen frågat hur han tog sig hit, vilket praktpuckot svarade "jag tog bilen". Det var i Gillinge's bana jag var på, nån annan en mig som fått den storyn berättad? :lol

Fick samma story berättad inne i klassrummet där vi utförde blåsningen:D Samt att de skickat hem en lirare som kört på bakhjulet vid två tillfällen:dummer Hur fan han nu fick upp de trötta hojarna på slangen:confused:

eXoticSimpa

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2012
Hoj
KTM 660 SMC -04
Min körskolelärare tyckte att man skulle gå risk-tvåan tidigt på utbildningen, så jag tror jag gick 2 lektioner, sedan tyckte han att jag hade tillräcklig kontroll för risk-tvåan.
Hans argument var att risken är att man som ovan förare lätt lägger till med ovanor som att bromsa fel etc och att det var bättre att lära sig kontrollera hojen på riskutbildningen med konkörning, positionering, titta framåt etc för att sedan kunna "släppa" den biten och lära sig mer om positionering, körstil etc i trafik.

Tyckte för övrigt risk-utbildningen jag gick var riktigt bra och givande, de körde tillsammans med en annan körskola som hade annorlunda hojar som vi fick testa, så man fick köra nakenhoj, custom, touring etc, riktigt roligt.

Du gjorde din utbildning på Helens eller Axelhed va? Jag gjorde den på Helens, och risktvåan var det roligaste med hela utbildningen. :D

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
om man kuggar då skall man väl ha sina pengar igen ???:fyllisar:)

Nepp inte deras fel att folk kör för dåligt, egentligen borde det tillkomma en straffavgift då man är så sjjjjuuuuuuuuukt arrogant och bokar en plats som någon vettigare kunde ha fått istället.

RottenSound

Medlem
Gick med
17 Apr 2013
Hoj
KTM 1290 Super Duke GT -18, BMW S1000R -15
Som andra säger så lär det ju skilja sig en del beroende på vart man gör utbildningen. Jag gjorde min i Falun och det första vi fick göra när vi satte oss på hojarna var att krypköra genom en slalombana i stil med den man gör på uppkörningen. Efter det skulle vi köra en annan slalombana likt den man kör i högre hastighet. Instruktören sa att om vi inte klarade att genomföra dessa test utan större problem så skulle han skicka hem oss direkt, så man blev ju lite nervös. Sen kanske han bara skojade, men han såg verkligen gravallvarlig ut!

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Fick samma story berättad inne i klassrummet där vi utförde blåsningen:D Samt att de skickat hem en lirare som kört på bakhjulet vid två tillfällen:dummer Hur fan han nu fick upp de trötta hojarna på slangen:confused:

Haha där ser man :D Hade dom den där simulatorn där man satt på en hoj och fick pröva köra i trafik? :hihi Jag fick pröva brassa HELVET med den, fast den hade uppfällda skjutspinnar och utan styrdämp så det gick inget vidare tyvärr. Men det var kul ändå! (knäskrap gick inte heller) :4skrika

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Kuggade blir du bara om du inte tar det på allvar.

ThompaB

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Hoj
BMW F800R
Jag körde risktvåan i Stockholm av kostnadstekniska skäl, minns inte att det var något körprov innan alls. Däremot satte vi oss och körde i rad ett par varv direkt, vilket kanske var lärarens sätt att kolla oss. Sen var inställningen från honom mer " ja det är ju ni som betalat dyrt för denna kurs. Vad vill ni få ut av den?" Sen satte vi själva ihop en lista på grejer.
Nyttig utbildning, hade min efter 3 körlektioner.

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Risk2an verkar skilja en hel del beroende på var man kör den. :fakta

Verkar inte finnas något spikat innehåll som alla ska göra.
Verkar skilja ganska mycket vilka övningar man gör... :brinnerup :glömdet

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Jag körde risktvåan i Stockholm av kostnadstekniska skäl, minns inte att det var något körprov innan alls. Däremot satte vi oss och körde i rad ett par varv direkt, vilket kanske var lärarens sätt att kolla oss. Sen var inställningen från honom mer " ja det är ju ni som betalat dyrt för denna kurs. Vad vill ni få ut av den?" Sen satte vi själva ihop en lista på grejer.
Nyttig utbildning, hade min efter 3 körlektioner.

samma när jag gjorde den på Gillinge .... var en kille som fick frågan "varför varvade du så mycket,Hondorna (det var Hornet 600 om jag inte minns fel) har fler än en växel" ...... det visade sig att han endast kört moppescooter innan och inte visste riktigt hur man växlade :facepalm ..... instruktörkillen bara ryckte på axlarna "åja det är dina pengar och din förlust" , men fortsätta köra fick han :näsblod

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO