Kan man bryta en året runt försäkring?

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Det billigaste alternativet för mig är en året runt försäkring. Den kan således inte övergå i en avställningsförsäkring. Men visst måste jag kunna säga upp året runt försäkringen på vintern och ta en avställningsförsäkring hos ett annat bolag för att sedan teckna en ny året runt försäkring när våren kommer?

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
ja lr så skriver du över hojen på någon annan över vintern och tar tillbaka den till sommaren :tummenupp

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Nej

Jag har råkat ut för samma sak. När jag teckna min honda försäkring på min ena hoj så sa IF att man kunde ställa av hojen när man ville. Jo visst, där drog de mig vid näsan.

Så när jag sen tittade för någon månad sedan så drogs fortfarande pengar ifrån mitt konto. Jag ringde upp IF och frågade varför, då sa de att försäkringen var årsbindande. Jag blev frågande och sa att jag ville säga upp avtalet, fick som svar att detta ej kan göras förrän nästa år eller om jag säljer MCn och byter ägare.
Wow smart tänkte jag, så jag sålde mcn till brorsan, då sades avtalet upp. Sen så sålde han den till mig igen.

Rent bedrägeri men va fan hårt mot hårt.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Stuff skrev:
Det billigaste alternativet för mig är en året runt försäkring. Den kan således inte övergå i en avställningsförsäkring. Men visst måste jag kunna säga upp året runt försäkringen på vintern och ta en avställningsförsäkring hos ett annat bolag för att sedan teckna en ny året runt försäkring när våren kommer?
För min egen del så betyder "året runt alternativet" på länsförsäkringar att jag visst kan bryta min försäkring.
Men jag måste betala hela min premie för hela året iaf.
Detta var damen jag köpte min försäkring av väldigt noga med att informera mig om.
Min gissning är att enda gången du kan bryta en året runt försäkring är vid försäljning eller skrotning.
//Tobbe

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Premien varierar ändå under året så att man betalar mer under sommaren då hojen används mest så det reglerar sig lite självt också. På min årsförsäkring är det ok att gå mellan hel och halv så jag byter till halv under vintern, det tjänar jag en hel del på.

Absinthe

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
bikeless
Jag är i samma dilemma fast angående en bil då. Jag ringde upp försäkringsbolaget och frågade vad som hände (betalar halvårsvis) ifall jag inte betalade försäkringen nu när det är ett halvår kvar på avtalet. Ja sa hon, försäkringen upphör!.. happ sa jag! bra.. för jag ska byta!. Men jag börjar få kalla fötter angående de där men tänker pröva att strunta i att betala och se vad som händer, funkar det inte har jag 2 försäkringar och mycke mycke fattigare :) Enligt hon så hände inget mer än att jag bröt mot avtalet, som egentligen inte skulle få några följder alls

Magz

Realist, javisst!
Gick med
13 Feb 2005
Hoj
snart =)
jag har if halv/helår. Jag kan inte avbryta men den gick över till garageförsäkring när jag ställde av. Lite dumt dock att man inte kan avbryta den. Har varit inne på att skriva över den på farsan över vintern och sen tillbaka på mig till våren men det har inte blivit av. Kanske skulle ta och göra det någon gång i vinter och spara in några sköna slantar. :gnissla

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Hade helårsförsäkring på 929:an i LF. Pröjsade månadsvis 761 :-. När hösten kom , skrev jag över den på lillebror , rullade in den i huset o hade den i kåken oförsäkrad. Så fort våren kom skrev jag tillbaka den på mig o försäkrade igen. Försäkringsbolagen vet om att det går till så , men vad kan de göra ??... Ingen gör fel , mer än kanske lite moraliskt..... Men väljer man mellan att pröjsa 4.500:- / säsong eller 9.000:- / säsong , så är ju inte valet så svårt. I såna fall är i alla fall mitt samvete rymligt.... :) .

( Japp...Jag vet...9.000:- / säsong är billigt enligt er i storstäderna... Här snackar vi landsbygd.. :D )

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Är inte helt säker nu men... Jag TROR att det är så att en försäkring som man bundit på ett år (praxis på bilar) går att bli av med om man ställer av fordonet mer än 3 månader..

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Gottis skrev:
ja lr så skriver du över hojen på någon annan över vintern och tar tillbaka den till sommaren :tummenupp
Kan man skriva över den på sin sambo (som saknar lappen) eller är det ett alltför uppenbart bedrägeri? :D

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Inte så kul när man ska sälja hojen om den har fem extra ägare pga två överskrivningar per år.

Det finns avställningsbara försäkringar, använd dom istället. Lätt värt merpriset (fås ju tillbaka på vintern då pärlan är avställd) och som extra bonus så slipper man bli stämplad som försäkringsbedragare..

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kolla upp kontraktet noga.
kan hitta nåt krav som du inte kan uppfylla...
eller hitta på nåt du inte kan uppfylla...
tro inte dom vill ha kvar dig då :tummenupp

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Folkezx9r skrev:
Hade helårsförsäkring på 929:an i LF. Pröjsade månadsvis 761 :-. När hösten kom , skrev jag över den på lillebror , rullade in den i huset o hade den i kåken oförsäkrad. Så fort våren kom skrev jag tillbaka den på mig o försäkrade igen. Försäkringsbolagen vet om att det går till så , men vad kan de göra ??... Ingen gör fel , mer än kanske lite moraliskt..... Men väljer man mellan att pröjsa 4.500:- / säsong eller 9.000:- / säsong , så är ju inte valet så svårt. I såna fall är i alla fall mitt samvete rymligt.... :) .

( Japp...Jag vet...9.000:- / säsong är billigt enligt er i storstäderna... Här snackar vi landsbygd.. :D )

Det är väl som vanligt att det är vi andra som får stå för de kostnader du smiter ifrån. Jag tycker det här stinker lika mycket som skenförsäkring.

Skriv den på farfar så gör du det ordentligt i alla fall. :gnissla

/Peter

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Retep skrev:
Det är väl som vanligt att det är vi andra som får stå för de kostnader du smiter ifrån. Jag tycker det här stinker lika mycket som skenförsäkring.

/Peter

Moraliskt kanske. Lagligt sett - nej!

Jag gör själv likadant. Det handlar om att utnyttja reglerna som försäkringsbolagen själva satt upp så långt det går. Har dom gett möjligheten att kunna kringgå det hela så fine.

Skenförsäkring är en helt annan femma än detta är kontentan!

//jaG

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Zeb_Macahan skrev:
Skenförsäkring är en helt annan femma än detta är kontentan!

//jaG

OK, där tycker vi olika. Jag är en moralkärring. :pannkyss

Fast du har ju en poäng i att FB inte borde släppa igenom det här. Men FB skiter i att jag betalar åt dig så länge dom får sina pengar.

/Peter

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Retep skrev:
OK, där tycker vi olika. Jag är en moralkärring. :pannkyss

Fast du har ju en poäng i att FB inte borde släppa igenom det här. Men FB skiter i att jag betalar åt dig så länge dom får sina pengar.

/Peter

Du betalar ju inte för mig. Eftersom jag inte äger en MC under tiden så har jag ju inget att försäkra. Vart är vi oense?

//jaG

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...