Kan man byta vevstakslager Husa 650 -02???

Hornet_Nicke

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Husa 650
Är det inte möjligt att bara byta vevstakslagret på en husa 650 -02?
Jag skulle beställa lagret men fick veta att man måste köpa hela vevstaken á 4000:-.

Lagret ska ju bytas var 100:e timme så det känns ju hutlöst att det ska kosta så mycket.
 

Hornet_Nicke

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Husa 650
pontan666 skrev:
2377490 Naturligtvis går det att köpa bara lagret...
Passa på att byta ramlagrerna samtidigt...

Enligt Karlströms så gick det inte längre att köpa. Kan man få tag på lagret nån annanstans tro?

Jag byter så gott som alla lager i motorn när jag liks plockar upp den.
 

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
meken
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Hornet_Nicke skrev:
2377519 Enligt Karlströms så gick det inte längre att köpa. Kan man få tag på lagret nån annanstans tro?

Jag byter så gott som alla lager i motorn när jag liks plockar upp den.
kolla med marin&fritid i laxå prata med micke eller joel tel 0584 12221 eller 12222
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
En vevstakssats kostar 2600 och man bör byta även vevstake och tapp. Det är inte så himla mycket pengar om man jämför med jobbet och merkostnaden att få riva en gång till och köpa en hel sats. Det brukar vara ythärdningen i vevstaken som ger sig först. Så byta lager i det fallet är ju isåf meningslöst. Det hörs och känns när det börjar ge sig, om man känner sin motor väl och har ett bra öra.

Om man inte byter direkt så har man snart en trasig kolv och ett sönderrepat foder att ta med i kostnaden. Fråga gärna Supermoto. Surt, men så är det.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
RaceMe skrev:
2378878 En vevstakssats kostar 2600 och man bör byta även vevstake och tapp. Det är inte så himla mycket pengar om man jämför med jobbet och merkostnaden att få riva en gång till och köpa en hel sats. Det brukar vara ythärdningen i vevstaken som ger sig först. Så byta lager i det fallet är ju isåf meningslöst. Det hörs och känns när det börjar ge sig, om man känner sin motor väl och har ett bra öra.

Om man inte byter direkt så har man snart en trasig kolv och ett sönderrepat foder att ta med i kostnaden. Fråga gärna Supermoto. Surt, men så är det.
Surt :D
 

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Undrar varför man gör en sådan dålig konstruktion så att man behöver byta stake och tapp för 2600:- när man normalt bara skulle behöva byta lager för 300:-?
Men humlor kan ju flyga så...
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jag heter Lasse skrev:
2380666 Undrar varför man gör en sådan dålig konstruktion så att man behöver byta stake och tapp för 2600:- när man normalt bara skulle behöva byta lager för 300:-?
Men humlor kan ju flyga så...
Det är rullager precis som på dom flesta andra encylindriga crosshojjar.
 

Hornet_Nicke

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Husa 650
Jag har nu fått lagret men det visade sig att det inte finns någon här i Övik som kan klyva och balansera ett vevparti.

Är det någon som har nåt tips på vart man kan skicka vevpartiet för att få det gjort? Vad kan det tänkas kosta ungefär?
 

U.S

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
APRILIA RSV 04
Blir inte vevtappen repig när man pressar i sär vevhalvorna?
det blev den när jag var med och kollade när meken bytte vevstake på enduron jag hadde. (iof 2t men det är väll samma konstruktion?)
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Hornet_Nicke skrev:
2383913 Jag har nu fått lagret men det visade sig att det inte finns någon här i Övik som kan klyva och balansera ett vevparti.

Är det någon som har nåt tips på vart man kan skicka vevpartiet för att få det gjort? Vad kan det tänkas kosta ungefär?

Skicka det till motormecano här i Skellefteå,dom är duktiga och kan sina saker.
0910-12822
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top