kan man få en trummbroms på en Dt att ta bra?

DtKungen

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2003
Hoj
två yamaha dt50mx
har moppe som ni kanske förstår. har funderingar att bygga om den så att den får lite mer supermotard stuk, men jag har försökt att dra upp den på framhjulert men bromsen tar inget, drog upp en Derbi Drd på framhjulet gick hur fint som hälst, men var inte så stilrent.

kan man få en trumbroms att ta bra? :confused:

snobben

stunt4life
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
ktm & suzuki
De ska inte va nå problem!
du kan plocka isär den och så putsar du och gör rent allt sen häller du bensin/t-röd på utsidan på bromsbackarna eller vad de heter de som bromsar iaf och sen tänder du på!! funkar fin fint!ellr så köper du nya klossar/backar/belägg eller va fan de heter

;)

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Böhmerland 600
DtKungen skrev:
har moppe som ni kanske förstår. har funderingar att bygga om den så att den får lite mer supermotard stuk, men jag har försökt att dra upp den på framhjulert men bromsen tar inget, drog upp en Derbi Drd på framhjulet gick hur fint som hälst, men var inte så stilrent.

kan man få en trumbroms att ta bra? :confused:

http://mnforum.mine.nu kan du fråga allt som har med moppar att göra :fakta

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Jag kunde göra stoppies med min DTmx, till och med slå över om jag ville :rock
Så nya bromsbackar kanske ?

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Det brukar gå få DT-bromsarna att ta mycket bra (åtminstonde med tanke på att det är trumbromsar). Friska bromsbackar är självklart ett krav, liksom att bromstrumman inte får vara sönderrepad. Det vanligaste problemet när det gäller trumbromsarna på DT är nog helt enkelt att den axeln som pressar itu bromsbackarna går för kärvt - den verkar gå hur lätt som helst när man känner på den, men när man verkligen bromsar så går det för kärvt för att bromsen ska fungera bra. Alltså är steg ett att ta itu prylarna helt (axeln ska loss ur bromsskölden) och rengöra dom, och sedan se till att de rörliga delarna är rejält smorda med fett (inte olja). Detta brukar göra underverk, har iaf gjort det på mina mopeder.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras