Kan man förvänta sig att en MC-jacka ska klara ett regnväder?

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Har en A-stars six-3 jacka som har blivit missfärgad efter ett regnväder jag körde och mailade Alpinestars support och undrade om det var något fel på färgen:

--
Hi Alpinestars.

A bit over a year ago I bough an Alpinestars six-3 jacket to use for autums and spring (the racing orientated gear gets a bit to cold here in
Sweden).

I used this jacket last autumn, this spring and a bit this autumn.
Last trip I rode in rain (only for the second time) with this jacket and
when I came home there was a lot of discoloration on several places on
the jacket.

My "GP-Plus jacket", my "Apex" pants and my "Bat" pants looks perfekt and has been used a lot more in the same conditions.

Is there something wrong with the jacket or should it be this easily discolored?

Pictures:
http://www.greyerz.com/~nvg/six-3/IMG_0853.JPG
http://www.greyerz.com/~nvg/six-3/IMG_0854.JPG
http://www.greyerz.com/~nvg/six-3/IMG_0855.JPG
http://www.greyerz.com/~nvg/six-3/IMG_0856.JPG
http://www.greyerz.com/~nvg/six-3/IMG_0857.JPG
http://www.greyerz.com/~nvg/six-3/IMG_0858.JPG

The Jacket was bought at fc-moto.de (as all the other stuff)

Best regads, Nils
--

Fick sedan detta svar:
--
Hello Nils,

Thank you for contacting Alpinestars.

Let's say that leather apparel is not supposed to be used in rainy conditions. If this happens you should take care of your items with specific leather products and follow the care manual instructions.

The Six-3 jacket in particular features an aged top finish on the leather in order to get a vintage styling. This is why the jacket could discolor a bit on different areas depending on the usage: to get this vintage effect.

Nevertheless if you feel your jacket has a finish issue you should return
the jacket to FC-Moto and they will ship it back to us for inspection.
--

Färgen hade släppt redan när jag kommit hem så någon "produkt" hade knappast hjälpt. Jag är lite lätt förvirrad, tål inte läderkläder att bli blöta generellt?

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Jo. Det ska dom tåla. Har aldrig hört någon som haft liknande problem. Färgningen av lädret va inte något vidare...

Tiden då märkesgrejjer var bra grejjer är över känns det som.

(Edit: Min åsikt)

Last edited:

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Den kanske blir snygg igen om man fortsätter slita på den men ärligt, det där ser ju förjävligt ut.

Kollade lite på loggen på webserver, de tittade inte ens på bilderna... :crash

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Den kanske blir snygg igen om man fortsätter slita på den men ärligt, det där ser ju förjävligt ut.

Kollade lite på loggen på webserver, de tittade inte ens på bilderna... :crash

Nä läder skall tåla duktigt med skitväder det gäller bara att inte välja designermodeller, precis samma sak som för alla andra produkter.

Jag kör Halvarsson/jofama svart läder ordentligt insmort höst/vinter/vår och kör både brallor och jacka i tvättmaskinen när det blir för skitigt.

5 år inga problem med lädret. Dock har nog dom djävla blixtlåsen pajat minst en gång var. Nån djävla idiot till inköpare har väl sparat 2 spänn per plagg på att köpa blixtlås tillverkade av majsstärkelse för att kunna svanmärka.

Jorå även på dessa brallor har någon designtaliban varit framme och knycklat dit en ficka på ena skinkan.

smiley-violent080.gif

Efter att blivit blöt om klockspelet ett par gånger fick en skomakare sy igen den.:tummenupp Efter det har stället klarat tex Sviestad Sollenkroka i fullständigt ösregn utan vare sig läckage eller missfärgning.

Zyre

Ålahue!
Gick med
1 Oct 2010
Hoj
Ingen just nu
Jag hade gått tillbaka till dem som sålde jackan för att se vad de har att säga. Då det var över ett år sedan du köpte den kan det vara svårt att kräva pengarna tillbaka, men värt ett försök.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag hade gått tillbaka till dem som sålde jackan för att se vad de har att säga. Då det var över ett år sedan du köpte den kan det vara svårt att kräva pengarna tillbaka, men värt ett försök.

Egentligen inte. 3 års reklamationsrätt i sverige om du säger till inom 2 månader efter att du iaktagit felet. 2år inom EU. Sedan hur det fungerar i praktiken är en annan historia :/

saxat från

http://www.konsumentverket.se/Klaga/E-handel/ReklamationFel-pa-varan/

Du har 3 års reklamationsrätt. Reklamerar du inom 2 månader efter att du har upptäckt felet på varan är det alltid i rätt tid.

När du reklamerar varan meddelar du säljaren att det är fel på varan. Du måste också berätta varför den är felaktig.

Om varan är felaktig finns det ett antal alternativ som du kan ha rätt till enligt konsumentköplagen. Du kan

* kräva att felet rättas till
* kräva omleverans av en ny, felfri vara
* få prisavdrag
* få ersättning för reparation
* häva köpet och få pengar tillbaka
* hålla inne betalning
* få skadestånd

Men du kan inte kräva alla alternativen vid ett och samma tillfälle. Det är egentligen bara kravet på skadestånd som går att kombinera med något av de andra. Tänk på att reklamationsrätten kan vara kortare om du har handlat från ett annat EU-land. Inom EU är reklamationsrätten minst 2 år. Om du har handlat utanför EU kan du inte räkna med att ha någon reklamationsrätt över huvud taget.

När du reklamerar en vara du har köpt på Internet ska säljaren stå för returfrakten.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jo. Det ska dom tåla. Har aldrig hört någon som haft liknande problem. Färgningen av lädret va inte något vidare...

Tiden då märkesgrejjer var bra grejjer är över känns det som.

(Edit: Min åsikt)

Tycker du verkligen att det ser för jävligt ut? Jag tycker den var skitsnygg men har givetvis full förståelse för om du som ägare till den tycker annat.

Jag skulle annars gärna skicka mina oklanderligt svarta skinnjackor på samma behandling så att de ser ut som din.

HerrMejsel

Blåblå
Gick med
24 May 2007
Hoj
Ninja ZX-636R '03
Tycker du verkligen att det ser för jävligt ut? Jag tycker den var skitsnygg men har givetvis full förståelse för om du som ägare till den tycker annat.

Jag skulle annars gärna skicka mina oklanderligt svarta skinnjackor på samma behandling så att de ser ut som din.

Håller med. Du har ju köpt en jacka med "vintage-känsla", och sedan klagar du när den fått lite sköna slitningar? Det är ju som att köpa ett par stentvättade eller färdigslitna jeans och sedan klaga på när de går sönder över knäna.

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
fixa till en annons på blocket , så ska du se att den blir såld inom 24 timmar , finns säkert nån glidare som köper den ,,

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Måste tvärr hålla med.
Cool vintage-jag-har-varit-med-sen-boerkriget-look! :tummenupp

Mitt jävla ställ ser fortfarade kartongnytt ut som
när jag köpte det begagnat på annons i gula
tidningen någon gång i slutet av samma krig.
(ok, liite schletet på smalbenens framsidor.:tungan)
Det måste vara minkoljans fel.
Smörjer in vart femte år, vare
sig det behövs eller ej. :rolleyes:

Vid regn suger det upp all nederbörd
inom 2 meters radie. Hojen är torr men
stället väger goldwing och får hänga på
tork resten av säsongen.......

Var glad och köp ett helrör minkolja. :tummenupp
(Akta dig för djurrättsaktivisterna bara.:kulspruta)

/e

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Fan vad värdelösa ni är :D
Jag har inga som helst problem med en sketen sleten vintage look men det blev så jäkla ojämnt efter regnet. Den hade en perfecto look innan dess.
Aja, inte kommer jag att orka brottas med A-stars om det, blir väl till att klota för att få den rätta looken.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Var glad och köp ett helrör minkolja.
(Akta dig för djurrättsaktivisterna bara.)

Inte ens Djurens Vänner kan väl ha invändningar mot att man pressar oljan ur skiten som blev kvar efter att de flåddes för pälsens skull? Allt annat vore väl resursslöseri? :rolleyes:

TS:
Vart det inte lite skön retrolook ändå. Ryggen kanske inte var fullt så snygg men resten var väl ok.

Nu har jag aldrig haft ett A-stars men min uppfattning är att plagg som "behandlats" till retrolook är känsligare än "vanliga" ställ.
Alternativet kan ju vara att ta det till en skomakare/lädervetare och fråga hur man eventuellt kan återställa färgen?

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Håller med föregående talare om att det såg rätt läckert ut med lite slitage. Fast svårt att se när jackan inte sitter på. Du får ta fler bilder så får vi bedöma om du ska köra med den eller langa den!

SoX

Gick med
7 Oct 2004
Hoj
no
Billigt skinn är ofta sprutmålat med en vattenlöslig färg,
medans riktigt färgat skinn är genomfärgat med en
annilinbaserad färg. Det syns på att skinnet har samma
färg på insidan som utsidan, då är den genomfärgad
och mycket tåligare.
Min erfarenhet kommer av bilklädslar, men det borde vara
lika med kläder.

Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...