Kan man göra vinterklipp på bågar?

Tomcaten

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2007
Ort
Kungsholmen
Hoj
DH
Joe, jag undrar över det här med + och -, alltså kan man tjäna en hacka på att köpa en mc nu och sälja när vår/sommarn kommer tillbaka.

Det är ju omöjligt att dra ett rakt streck över det och antingen ge det ett JA - fullt möjligt eller Nej - går icke.

En faktor man får räkna med är att nästa år kommer en ny årsmodell ut som självklart är "attraktivare".
Men säg med en mc som är 3 år gammal, precis tittat på en, perfekt skick, inte en skråma, och ett bra pris för den.

Vill inte säga så mycket mer om mcn jag titta på och förstår därför komplexiteten av att kunna svara.
Men tidigare erfarenheter är kanske ngt du vill dela med dig till tråden.

//Mathias
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
En kille gjorde ett kanonklipp på min hoj tidigare denna veckan. Det är köparens marknad. Jag hade inte sålt den så billigt om det var vår.
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Svårt som fan tror jag. Tänk på att nästa år är den ett år äldre också.
 

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Ort
göteborg
Hoj
GSXR 1000 K5
Tror nog man kan tjäna några tusenlappar, men det kan du ju göra när som helst på året om du vet vad du gör. (Det verkar ju funka för mc affärerna).

Varför spekulera på börsen när man kan spekulera på motorcyklar:)
 

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
Köpte en tlr förra året i sverige för 35kkr, inget fel på hojen, sålde den för lite på 70kkr i finland, visst kan man göra bra affärer :tummenupp
 

Jonson

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Ort
ESLÖV
Hoj
Buell 1125 R -08
köpte en zx9r-98 för 32 tusen på vintern sålde till våren för 40000 kr

så visst kan man
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Köpte en tlr förra året i sverige för 35kkr, inget fel på hojen, sålde den för lite på 70kkr i finland, visst kan man göra bra affärer :tummenupp


Sålde du den med skatten betald, så var de väl sådär...:gnissla
men sålde du den skattefritt, så grattis till en bra affär:nicka
 

j.sehlin

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2007
Ort
Hudiksvall
Hoj
KTM 525 -05 EXC/SM
Nog tror ja allt att man kan göra klipp nu på vintern.
Min hoj ligger ute lågt nu, är den fortfarande kvar till våren så kommer nog priset öka en aning.

Har själv även gjort klipp på höst/vintern.

Men som sagt är även, de den blir ju ett år äldre till våren...

Lycka till :tummenupp

//J
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Klart man kan. Allt handlar om vad du får betala i förhållande till vad marknadspriset är.Och så länge jag åkt hoj så har höst/vinterpriserna varit lägre än priserna i april...:tummenupp
 

Robbbin

Kör lugnt i sommar!
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kalmar
Hoj
r1 -03
Vinterklipp

Att göra enorma vinterklipp är överskattat. Visst har du en möjlighet till det, måhända något bättre än till våren.
Många av dom som väljer att sälja nu till vintern sätter mest ut för att testa. Hojen står redan i garage/förråd och om den står där tills våren bryr nog de flesta sig inte om.

På våren däremot så vill majoriteten sälja sina hojar, vilket medför att det finns ett större utbud än efterfrågan. Så troligtvis så har du lika bra möjligheter att göra ett klipp då.

edit: Utgångspriset är nog snäppet högre på våren men prutmånen är densamma om inte större.
Exempel: Säg att det ligger 100 r1:eek:r på blocket i april. Just din ligger i prisskiktet mitten. Varför skulle folk köpa just din när det finns likvärdiga billiga? Det gäller att utmärka sig eller pruta rejält när nån ringer för att få åket sålt :)
 
Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Att göra enorma vinterklipp är överskattat. Visst har du en möjlighet till det, måhända något bättre än till våren.
Många av dom som väljer att sälja nu till vintern sätter mest ut för att testa. Hojen står redan i garage/förråd och om den står där tills våren bryr nog de flesta sig inte om.

På våren däremot så vill majoriteten sälja sina hojar, vilket medför att det finns ett större utbud än efterfrågan. Så troligtvis så har du lika bra möjligheter att göra ett klipp då.
Nja, du glömmer ju att efterfrågan stiger ÄNNU mer på våren.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Yes, efterfrågan stiger mycket men utbudet stiger i högre takt.
Det är ett klassiskt fenomen att motorcyklar, cabbar m.m. är dyrare på våren. En motorcykel av årets modell är möjligtvis billigare nästa vår men överlag sett så är hojarna några kronor dyrare på våren.
 

Robbbin

Kör lugnt i sommar!
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kalmar
Hoj
r1 -03
:rofl
Nu har du rört till det. Varför skulle just utgångspriset va högt men säljpriset lågt?

Inte min mening. Men den "alldagliga" bilden är ju att det är dyrare med hoj till våren. Därför är utgångspriset högre satt. Att folk sedan knappt svara på annonsen gör att säljaren blir rädd att inte bli av med den och sänker/prutar priset till en "normal" nivå. (marknadsvärde eller lägre)

Tänkte inte starta värsta debatten om detta utan talar bara av egen erfarenhet. Jag har sålt ett stort antal båtar, hojar och cabbar :)
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
Att göra enorma vinterklipp är överskattat. Visst har du en möjlighet till det, måhända något bättre än till våren.
Många av dom som väljer att sälja nu till vintern sätter mest ut för att testa. Hojen står redan i garage/förråd och om den står där tills våren bryr nog de flesta sig inte om.

På våren däremot så vill majoriteten sälja sina hojar, vilket medför att det finns ett större utbud än efterfrågan. Så troligtvis så har du lika bra möjligheter att göra ett klipp då.

edit: Utgångspriset är nog snäppet högre på våren men prutmånen är densamma om inte större.
Exempel: Säg att det ligger 100 r1:eek:r på blocket i april. Just din ligger i prisskiktet mitten. Varför skulle folk köpa just din när det finns likvärdiga billiga? Det gäller att utmärka sig eller pruta rejält när nån ringer för att få åket sålt :)

det låter som du glömmer alla dom som säljer på hösten för att köpa en sprillans ny av senaste årsmodell tidigt på våren för att vara först.
 

Robbbin

Kör lugnt i sommar!
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kalmar
Hoj
r1 -03
det låter som du glömmer alla dom som säljer på hösten för att köpa en sprillans ny av senaste årsmodell tidigt på våren för att vara först.

Och hur många % utgör dem av helheten? ^^ :)

Skitsamma, jag tror det är en myt iaf och flertalet av mina bästa affärer har skett på vinter (ur säljarsynvinkel)
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top