Kan man gissa något om generell prissättning av nya motorcyklar?

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Hej,
Honda har precis släppt riktpris på en motorcykel (2025).
Är det någon som har koll på ifall handlarna följer riktpriset eller om det brukar blir lägre vid köp utan byte?
Finns det någon spaning av någon på detta? Jag har aldrig kikat efter nya motorcyklar förrut så jag har noll koll.
Det gäller en liten CRF300L Honda satt till 79900:-
Vad är rimlig "prutmån" på en sådan är alltså frågan jag har, om den nu går att svara på.

notrightrider

Happiness in the homeland.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Hej,
Är det någon som har koll på ifall handlarna följer riktpriset eller om det brukar blir lägre vid köp utan byte?
Finns det någon spaning av någon på detta? Jag har aldrig kikat efter nya motorcyklar förrut så jag har noll koll.
Vad är rimlig "prutmån" på en sådan är alltså frågan jag har, om den nu går att svara på.

Byte är ofta det handlaren tjänar riktiga pengar på, så ren affär är möjligen till din fördel bara om dom är i en sits med begagnathallen full upp till taket.

Rabatt på nya hojar kan vara aktuellt om man har en bunt av förra årsmodellen man vill bli av med. Knappast på något som är på väg in.

Prissättningen "79.900.-" skvallrar om att hojpriset redan är pressat.
I motsats till vad andra tror är "9.90:- priser" sällan något som höjts upp till den summan, utan snarare något som pressats ner efter att man gjort sedvanliga handelspåslag i procent på de kostnader man haft: "Oops! Den landar på 82.746.- i kalkylen. Kan vi ta ut den på golvet med det priset....?"

"Mummel mummel harkel - nej, det kan vi inte: det svider. Det är en modell som kan tänkas dra in antingen nya motorcyklister eller återfallare. Det är god chans till merförsäljning om det blir affär: hjälm, lås osv. Lägg hojen på 79.900 istället så får vi ge fan i att rabattera så mycket och försöka ta hem våra stålars på tillbehören istället."

Jag vet perioder när handlare tjänade nästan lika mycket på kickback från finansiering och att teckna försäkring åt kunden än på själva hårdvaran. Marginalerna är inte jättehöga i branschen.

...och slutligen: både handlare och importörer scannar nätet för att se hur deras nya modeller tas emot.
Fråga tillräckligt mycket så vet dom ungefär hur lite dom behöver pruta för att nå affär.

Last edited:

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Hej,
Vill minnas att den där kostade samma förra året. Tror som notrightrider att priset redan är pressat.

Om du vill hitta ett prisvärt alternativ har jag en 250 rally i garaget. Den skall ut på blocket i vår, har bara gått femhundra mil - hör av dig om du vill titta på den istället, effektskillnaden mellan 300 och 250 är försumbar.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Givetvis så är det lättare att få till ett bra pris i slutet av säsongen när butiken har flera av samma modell som står kvar.

Jag har aldrig betalt fullt listpris när köpt någon motorcykel utan inbyte och då är jag inte någon dryg kund som håller på att mjölka runt efter bästa kompis pris bland många olika affärer.

Som tidigare sagts så är det bättre marginal på tillbehör och kläder så kan vara bra tillfälle om man tex behöver en ny hjäm.

Många handlare försöker krama ur lite extra med typ "hanterings avgift" "monterings avgift" sånt kan man förhandla bort

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag tror att läget är lite annorlunda i år jämfört med normalåren. Även om det främst är KTM som gått ut med rabatter så påverkar det köparna. Folk är lite mer försiktiga.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Byte är ofta det handlaren tjänar riktiga pengar på, så ren affär är möjligen till din fördel bara om dom är i en sits med begagnathallen full upp till taket.

Rabatt på nya hojar kan vara aktuellt om man har en bunt av förra årsmodellen man vill bli av med. Knappast på något som är på väg in.

Prissättningen "79.900.-" skvallrar om att hojpriset redan är pressat.
I motsats till vad andra tror är "9.90:- priser" sällan något som höjts upp till den summan, utan snarare något som pressats ner efter att man gjort sedvanliga handelspåslag i procent på de kostnader man haft: "Oops! Den landar på 82.746.- i kalkylen. Kan vi ta ut den på golvet med det priset....?"

"Mummel mummel harkel - nej, det kan vi inte: det svider. Det är en modell som kan tänkas dra in antingen nya motorcyklister eller återfallare. Det är god chans till merförsäljning om det blir affär: hjälm, lås osv. Lägg hojen på 79.900 istället så får vi ge fan i att rabattera så mycket och försöka ta hem våra stålars på tillbehören istället."

Jag vet perioder när handlare tjänade nästan lika mycket på kickback från finansiering och att teckna försäkring åt kunden än på själva hårdvaran. Marginalerna är inte jättehöga i branschen.

...och slutligen: både handlare och importörer scannar nätet för att se hur deras nya modeller tas emot.
Fråga tillräckligt mycket så vet dom ungefär hur lite dom behöver pruta för att nå affär.

Svågern är bilförsäljare sedan 25 år eller så.

Redan för 20 år sedan klagade han på att han tjänade mer på att sälja fyra vinterhjul än på en ny Skoda Fabia utan extrautrustning…
Marginalerna är inte stora på själva fordonet. Utrustningen däremot.

Mvh

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Stort tack för input!
Jag fick av en handlare som är hyffsat nära samma pris som en "övervintrad 2024" i södra sverige - bokar med leverans i April.
Det motsvarar en rabbat på ~6.5% mot Hondas riktpris, detta plus "öppning för diskussion" om eventuella tillbehör, men för denna MC tror jag aftermarket tillbehör är bättre än orginal.
Jag tycket det låter som en bra deal!

2025 har en del uppdateringar jag vill ha som LED och förändring av fläkt, får jag det till priset av 2024 är jag tacksam.

Det skulle vara en nyhet för mig att få en ny hoj, utan överaksningar eller skavanker som man hittar på beg. i alla fall dom jag köpt i mitt liv.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Stort tack för input!
Jag fick av en handlare som är hyffsat nära samma pris som en "övervintrad 2024" i södra sverige - bokar med leverans i April.
Det motsvarar en rabbat på ~6.5% mot Hondas riktpris, detta plus "öppning för diskussion" om eventuella tillbehör, men för denna MC tror jag aftermarket tillbehör är bättre än orginal.
Jag tycket det låter som en bra deal!

2025 har en del uppdateringar jag vill ha som LED och förändring av fläkt, får jag det till priset av 2024 är jag tacksam.

Det skulle vara en nyhet för mig att få en ny hoj, utan överaksningar eller skavanker som man hittar på beg. i alla fall dom jag köpt i mitt liv.
Det låter som en schysst deal. Sen är det alltid smidigt att ha handlat i närheten där man bor om man behöver hjälp i framtiden.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy