Hej,
Honda har precis släppt riktpris på en motorcykel (2025).
Är det någon som har koll på ifall handlarna följer riktpriset eller om det brukar blir lägre vid köp utan byte?
Finns det någon spaning av någon på detta? Jag har aldrig kikat efter nya motorcyklar förrut så jag har noll koll.
Det gäller en liten CRF300L Honda satt till 79900:-
Vad är rimlig "prutmån" på en sådan är alltså frågan jag har, om den nu går att svara på.
Byte är ofta det handlaren tjänar riktiga pengar på, så ren affär är möjligen till din fördel bara om dom är i en sits med begagnathallen full upp till taket.
Rabatt på nya hojar kan vara aktuellt om man har en bunt av förra årsmodellen man vill bli av med. Knappast på något som är på väg in.
Prissättningen "79.900.-" skvallrar om att hojpriset redan är pressat.
I motsats till vad andra tror är "9.90:- priser" sällan något som höjts upp till den summan, utan snarare något som pressats ner efter att man gjort sedvanliga handelspåslag i procent på de kostnader man haft: "Oops! Den landar på 82.746.- i kalkylen. Kan vi ta ut den på golvet med det priset....?"
"Mummel mummel harkel - nej, det kan vi inte: det svider. Det är en modell som kan tänkas dra in antingen nya motorcyklister eller återfallare. Det är god chans till merförsäljning om det blir affär: hjälm, lås osv. Lägg hojen på 79.900 istället så får vi ge fan i att rabattera så mycket och försöka ta hem våra stålars på tillbehören istället."
Jag vet perioder när handlare tjänade nästan lika mycket på kickback från finansiering och att teckna försäkring åt kunden än på själva hårdvaran. Marginalerna är inte jättehöga i branschen.
...och slutligen: både handlare och importörer scannar nätet för att se hur deras nya modeller tas emot.
Fråga tillräckligt mycket så vet dom ungefär hur lite dom behöver pruta för att nå affär.