Kan man ha kul på en KTM 950 Supermoto?

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Ja, som topic lyder... Kan man det? :va

Jag har hoppat från sporthoj till sporthoj och känner att även om jag har råd med försäkringen, så är det fanemig inte kul att betala den, så jag har varit hojlös ett tag och suget börjar åter komma fram.

Jag har faktiskt aldrig kört en motard och när den frågan väcktes för några år sedan fick man veta att en Yamaha 660 inte är "min grej", att den skulle kännas mer som en trimmad moped när man kört sporthoj.

Nu är man nyfiken igen! :huvet

Har kollat runt lite på en KTM 950 Supermoto, den har väl runda 100 hästar i alla fall, så den borde ju röra på sig tycker man - men gör den det?

Jag är den första som säger "Provkör" när folk undrar om hojar passar eller ej men mitt problem är att just nu är jag sugen, jävligt sugen, på en hoj och jag kommer förmodligen köpa vad skit som helst bara jag provkör den i 20 minuter - bara för att ångra mig en vecka eller månad senare.

För jag är inte bara hojsugen, jag är just nu även uttråkad och jävligt impulsiv! :gnissla

Jag gillar kurviga vägar, inte att skita ned mig och hojen i skogen eller i ett grustag. Jag vill dessutom att hojen skall röra på sig, acceleration är gud, och kunna avverka en 20-30 mil på småvägar en dag vore ett plus.

Så... Kan man som sporthojsfåne och adrenalinjunkie ha kul på ovan nämnda hoj? (Eller måste jag inse att jag skall fortsätta med en R1:a eller GSXR1000?)

Och i så fall:

Måste man serva en KTM varannan månad eller är det 1000-mila intervaller som på "vanliga" hojar?

Försäkringsmässigt borde även denna hoj vara avsevärt billigare än en sportis, eller har jag fel?
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Jag är också väldigt impulsiv när det gäller "stora" köp. För ett par år sedan skulle jag iväg och köpa nya brallor men kom hem med en sprillans ny Honda Accord.

Mitt tips är att bestämma dig för att du ska provköra alla modeller du är sugen på innan du köper nåt!! Gör en lista och bocka av, och om du som jag har kort minne, skriv kommentarer.

Det är så förbannat surt när man slängt ut en hög med pengar och sedan ångrar sig.
 
Last edited:

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Ort
S-tälje
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
jag skulle säga ja till att man har kul på en 950 sm.
750 mils intervall på service.

värd att testa på en firma iaf. sen se om du gillar den.
 

sportbike

Guest
Den har defenitivt de egenskaper du söker,och den låter nice.
Nästa steg (inte att förakta) är om du enbart kan tänka dig en KTM.
Om du har långt till handlarn,så blir det mycket transport för service och ev garantiåtgärder.
(ja,jag läser KTM-trådarna också)
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
GSR ;)
100 hästar, billig, rolig, semisnabb och varvillig rad fyra, lättkörd.

Jag var in och provade KTM superduke och duke III 690, och gjorde inget annat än skratta åt traktorerna, speciellt åt duken.:) Men ACK, så fin duke III är!:)

Jag tror dock att man måst äga en sån hoj (supermotard) en längre tid för att få den rätta känslan av hur man skall köra och handskas med hojen.
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Den har defenitivt de egenskaper du söker,och den låter nice.
Nästa steg (inte att förakta) är om du enbart kan tänka dig en KTM.
Om du har långt till handlarn,så blir det mycket transport för service och ev garantiåtgärder.
(ja,jag läser KTM-trådarna också)

Hmm... Något jag INTE gillar är att meka, menar du att hojen är behäftad med problem?

Jag tankar - kollar inte ens oljan, en modern hoj/bil som behöver toppas upp med olja är inte en färdig produkt eller något jag lägger pengar på!

OBS! Vid andra förslag - jag är inte sugen på 600cc hojjar! :)
 
Last edited:

sportbike

Guest
Hmm... Något jag INTE gillar är att meka, menar du att hojen är behäftad med problem?

Nejdå,inte alls.
Men alla hojar ska ju ha service,och om den ska åtgärdas på garantin så ska den ju till verkstan hur som helst.
Hade det funnits en lokal KTM-handlare här i stan så hade jag defenitivt haft en.
 

BigDog

Medlem
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Norr om Göteborg
Hoj
Ducati
Frågan är lite fel ställd. Borde istället vara;

Kan man INTE ha kul på en KTM jen Supermoto?

Hojen är, precis som alla motorjournalister världen över konstaterat, skitkul. Och dessutom, om man inte är utrustad med Primadonna-arsle som jag själv tyvärr är (jag hamnar mitt på svanskotan på hojen), så tål den även att touras med.

Jag har aldrig åkt japansk plastraket men väl ett antal italienska dylika, och pulvret räcker mer än väl för landsvägskörning. Hojen fullkomligt älskar kurviga vägar, gärna kuperade, med en o annan hårnål. Jag är inte mycket själv för att dra runt på bakhjulet (förmodligen mest beroende på att jag inte kan), men jag antar att om man gillar detta kan man nog bli rätt så odräglig för sin omgivning på Kåt-E-M'n.

Är man mest ute efter att dra kurvor i farter över 170 så bör man leta riktig sporthoj istället. Tror problemet sitter i anknäbben då hojen blir allt lättare fram ju fortare det går. I över 200 känns det som att framändan nästan "flyter" i kurvorna.

Chassit e kanon o stabilt även om jag upplever att hojen blir lite mer nervös än italienska fullblod när man ligger på riktigt o farten är över 130. Chassit i sig är då minst lika fint som på sporthojar, men det breda styret o körställingen gör att gung o slag lättare så att säga fortplantar sig ut i sinnet på en. Men då går det som sagt rätt så aggresivt. Bromsarna är även de toppen. Vill man dra en o annan repa på grus så märker man nästan ännu mer hur väl avvägd hela hojen är.

Om du letar på Blocket så hittar du min skönhet till salu för 68 prutbara tusingar. Mitt problem sitter som sagt i röven då jag behöver bredare sadel för mitt feta arsle (vilket jag ju borde vetat efter att ha haft supermotard tidigare...).
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Tror att du kommer bli nöjd med en KTM 950 SM. Jag var helt inställd på att köpa en, men sedan blev det en superduke i stället och jag är nöjd.
Själv tror jag annars att du kanske skulle kolla lite mer på hojar som, Z1000, Speedtriple, FZ1n, Superduke. Dessa är mer sportbetonade än 950SM.
Jag har haft både sporthojar & motarder och tycker själv att denna typ av hoj är optimal om ditt enda mål inte är att gasa bana, samt marcha konstant över 160-200...
 

Horm

Meldem
Gick med
26 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
WR450
Kul?
Klart man kan ha kul. Bland dom roligaste hojarna jag kört. Och absolut den roligaste jag ägt. När du tagit bort alla strypningar (läs 950sm tråden) så blir det helt omöjligt att hålla ner framhjulet. Hur kul som helst. Underbart att plocka upp framhjulet innan du ens fått styrfart och sen kan du hålla det där precis hur länge du vill, bara gå igenom alla växlar.
Frambroms med ett riktigt fint bett.
Blir som BigDog sa lite nervös i framändan i höga farter. Men det brukar bli bra när man kryper högre upp på tanken. Har varit med om att den börjat småvobbla lite i högfart, ofta när man haft ryggsäck på sig. Men då är vi närmare 200 och det är hur som helst ingen bekväm fart på en naken hoj. Men ibland gick den som ett lok i den farten.
Mitt exemplar fick jag upp i 234km/h på mätaren och 223 på gps när vi var och lekte på ett gammalt flygfält utanför stan.
Går inte att jämföra effekten med små 600cc. Kört mot fz6s2 och Hornet. Hejdlöst efter redan från start.

Kanske är utrustad med bättre arsle då, var på en tur till Norge med den. Hur kul som helst på norges kurviga vägar. Efter 40-50mil börjar det vara lite jobbigt för röven. Finns geldyna att köpa som originaltillbehör för ca 1700-2000 har jag för mig.

Försäkringen för mig kostade runt 4400hel/hel. Bilsport&MC offroad försäkring.

Köpte min runt 300mil. Sålde lite över 900. Bytte endast olja, filter och däck.
 
Last edited:

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Tack för svaren, det verkar som om man kanske borde prova hojen trots allt - med risk att den följer med hem.

Jag är inte så sugen på nakna hojar, det är antingen eller - av eller på - som gäller för mig just nu. Antingen en motard/äventyrs-tourer eller en plastraket.

Det verkar dock som om jag fått respit med det då vädergudarna insett att jag är på G att slösa pengar och därmed dämpat min impulsivitet med:
 

Bifogat

  • Väder.jpg
    Väder.jpg
    49.9 KB · Visningar: 117

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Någon som vet hur en 950 eller 990 Supermoto är jämfört med en superduke?
Superduken tyckte jag var jobbig att köra jämnt med - den ville hela tiden iväg och varvas ut. Den nästan stonkar och skuttar om man ligger kvar på samma varvtal...
Är 950 eller 990 mjukare i motorn dvs kanske mer lämpad för pendling etc?
 

Therése_L

Guest
Jag har kört runt på både motard, sporthoj och sport-touring och jag gillar överlägset motarden bäst!
Och nu är alla hojarna här hemma till salu för att lämna plats (och pengar) till en 950 sm. :)

Men problem jag har hört om är (nåt om) förgasaren och att den inte klarar av för långa bakhjulskörningar, men lita inte på mitt ord, utan kolla i 950-tråden och prata med folk som har erfarenhet av dem, och mer kunskap än mig. :tummenupp

Du bör kunna registrera den som offroad-hoj hos Bilsport & MC vilket gör den extremt billig att försäkra jämfört med sporthojarna. Faktum är att den kostar lika mycket att försäkra som min 640.

http://www.bilsport-mc.com/webservice/online.aspx

Ja, det är en av anledningarna till att det blir byte, den är mycket billigare än de två som står i garaget här hemma.. :)
 
Last edited:

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Det var som fasen, då skall jag kolla vad en halv betingar för denna skapelse!

Problemet är väl bara att den kommer bli så billig att jag blir ännu mer sugen!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag har haft sporthojar, motards, streetfighters mm..

Och 950SM är det roligaste jag ägt för gatåka! Brutalt busig, inte snabb, men sjuukt rolig!

Billig fdsk och underbar på alla sätt, tills den blev stulen :(!
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag tankar - kollar inte ens oljan, en modern hoj/bil som behöver toppas upp med olja är inte en färdig produkt eller något jag lägger pengar på!
BMW HP2 Megamoto då? Den har ju kardandrift, så då behöver du inte ens justera kedjan. Fast iofs så är den inte direkt billig i inköp heller...

Men problem jag har hört om är (nåt om) förgasaren och att den inte klarar av för långa bakhjulskörningar, men lita inte på mitt ord, utan kolla i 950-tråden och prata med folk som har erfarenhet av dem, och mer kunskap än mig. :tummenupp
Spara lite till och köp en 990 om du oroar dig för det. De har ju elektronisk bränsleinsprutning.
 

shush

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2006
Ort
sthlm
Hoj
zx6r
GSR ;)
100 hästar, billig, rolig, semisnabb och varvillig rad fyra, lättkörd.

Jag var in och provade KTM superduke och duke III 690, och gjorde inget annat än skratta åt traktorerna, speciellt åt duken.:) Men ACK, så fin duke III är!:)

Jag tror dock att man måst äga en sån hoj (supermotard) en längre tid för att få den rätta känslan av hur man skall köra och handskas med hojen.

När man kört enliters sporthojar så mycket som TS har kanske det inte är så kul att hoppa ner till en liten 600, som har i princip samma motorkaraktär fast mindre mos och mera upprätt körställning. Eller?

SD är väl bra mycket mer kvickstyrd och busig och duken verkar ju inte väga ett dug. Som gjord för lek?

Har inte kört någon utav dom, så jag kan ju inte säga något absolut.
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top