Kan man ha uppkörning utan mc skor?

KalleHåkanson

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2020
Hoj
Hemlighet...
Hej! Jag har uppkörning för Motorcykel väldigt snart och undrar om jag måste ha MC skor vid uppkörningen?? Jag har beställt de fast det står att de kommer innan själva uppkörningen. Jag undrar om jag skulle kunna göra uppkörningen utan de eller kommer jag kunna få låna? (Jag är privatist) Jag har såklart allt annat skydd redo.

Tack för svar!

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Jag ska direkt poängtera att jag inte vet hur det förhåller sig. Men mitt tips lyder, försök att låna ett par skor/stövlar gjorda för mc-bruk. Dels för att det visar inspektören som håller i uppkörningen att du tagit lektionerna i riskettan på allvar, dels för att du inte ska behöva tänka på något annat än själva uppkörningen när det är dags. Det finns risk att det tar bort fokus om du tänker på nåt så trivialt som ett par dojor.
Men, viktigast av allt, du vill inte gå omkull med ett par skitskor på fötterna, det är oftast kroppens "ändar" som tar stryk vid en marksyning!
Stort lycka till!

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
ZX6R
Jag hade inte chansat!

När jag körde upp med trafikskolan så hade någon tagit mina favoritstövlar så jag fick ta en storlek mindre, vilket funkade när jag körde men de var trånga att gå i.

Så jag hade full mundering på mig på vägen dit i bilen med körskolan och när vi kom fram och skulle anmäla oss så tittade han på mig från topp till tå och sa sen: du ska väl inte köra upp i de där och pekade på mina sneakers.

Marklov

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2018
Hoj
Tvåhjuling
Vilken skyddsutrustning ska jag använda?
Du som gör provet ska bära ändamålsenlig skyddsutrustning avsedd för motorcykelkörning. Utrustningen ska bestå av skyddskläder av skinn eller annat kraftigt material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftiga stövlar eller kängor, handskar, ryggskydd och hjälm. Utrustningen ska vara fri från skador.

Från https://www.trafikverket.se/korkort/korkortsprov/motorcykel/korprov-for-motorcykel-a1-a2-a/

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Kugg direkt. Du får inte ens inleda provet.
Du ska inte ens ha mc "skor", du ska ha mc stövlar.
Du bor i Uppsala, Lelles Mc har enorm outlet avdelning, vilka stövlar som helst till billigt pris, ingen ursäkt.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Den vanligaste skadan på motorcyklister är på fotleder. Även om de mot förmodan skulle tillåta körning utan riktiga stövlar så är det förbannat jobbigt att leva med trasor i stället för benbitar i övergången från ben till fot.

Det är alltså inte bara dumt, det är dumt också.

KalleHåkanson

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2020
Hoj
Hemlighet...
Hur är det med Byxor då? Jag har ett par Mc Jeans, som är aramid undersydda. Kommer jag inte få köra upp med de heller?

Dalton Sleeper

Glidare
Gick med
14 Apr 2018
Hoj
Suzuki GSX-S750Z -18
Alla kläder och skydd ska vara godkända, se gärna ordentlig ut, utan slitage och knäppta knappar/band så behöver de inte ens tänka på att din utrustning kan vara kass. Kommer du inte från körskola så antar jag det är större risk att de inspekterar både utrustning och hoj.

Mitt tips, gör allt du kan för att få tag på riktig utrustning, tvekar du så tvekar förmodligen dom ännu mer.

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Hur är det med Byxor då? Jag har ett par Mc Jeans, som är aramid undersydda. Kommer jag inte få köra upp med de heller?
Vet ej. När jag höll på var det en kontrovers. Typ 10% chans att inspektören lät dig genomföra provet, 90% chans att han sa stopp direkt, åk hem, 1600 spänn åt skogen utan att få köra en meter. Återigen, lelles outlet.

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Du får köra upp i mc-skor. Behöver icke vara stövlar. Grabben har 2 ggr kört upp med skor A1 och A2. Ryggskydd måste du ha. Inspektören känner på ryggen om han inte tydligt ser ett skydd. Jag betvivlar starkt att du inte får köra upp i kevlarjeans. Såg en kille som körde upp med kevlarhoodie på överkroppen utan att få några problem.

Kör upp i skyddskläder som du trivs i det blir bäst så.

Simon76

Medlem
Gick med
6 Dec 2017
Hoj
Street Triple RS

Det är inga problem alls att köra upp med jeans, så länge de är avsedda för motorcykelkörning så är det lugnt. Kraven är faktiskt ganska lågt ställda, man kan i stort sett ha vilken skräputrusning som helst, så länge man har kläder och skydd avsedda för motorcykelkörning så får man köra upp med dem. Givetvis bör de rimligen vara någorlunda hela så att de fortfarande fyller sin funktion..

KalleHåkanson

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2020
Hoj
Hemlighet...
Det är inga problem alls att köra upp med jeans, så länge de är avsedda för motorcykelkörning så är det lugnt. Kraven är faktiskt ganska lågt ställda, man kan i stort sett ha vilken skräputrusning som helst, så länge man har kläder och skydd avsedda för motorcykelkörning så får man köra upp med dem. Givetvis bör de rimligen vara någorlunda hela så att de fortfarande fyller sin funktion..

Tack, Är det samma sak för skorna eller? För jag har typ några "MC sneakers" som jag köpte på en mc affär.
Borde de också funka om man tänker med samma logik?

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0