Min personliga erfarenhet är att en R-hoj är inte bra för uppkörning.
Visst går alla moment att genomföra men det är mycket lättare med en mer smidig hoj.
Visserligen var det 12 år sen jag stod är och hade privat uppkörning och mycket har förändrats.
1993 på Bromma flygfält utspelar sig följande.
- Nitrous anländer på sin GSXR 750 -88 iklädd Dainese (dåtidens race skinnställ)
- Morsar på alla andra som står där med Halvarsson (supervadderade knän o armbågar)
- Ut ur stugan kommer förättningsmannen, säger hej och tittar med ett leende på alla "Halvarsson-uppstoppade" aspiranter som kommit dit på gamla GSX-750EF hojar eller snarlika som hyrts av Jarla Trafikskola.
Vänder sig sen till mig som är det svarta fåret i skaran (den enda som har sporthoj och inte ser ut som en mupp) och säger knappt hej, bara ett mummlande som kan uppfattas som nåt i stil med (jävla sporthojs idiot, fartdåre)
Gubbfan var så jävla hård på ALLT jag gjorde och han hade gett sig fan på att underkänna mig bara för att han inte tyckte om mitt hojval och den typen av hojåkare jag representerade då.
Visst blev det så, det gick åt helvete.
Ska tillägga att själva manöverna gick bra men gubbfan underkäne mig på att sepentinen och broms med väjning tog 0,5 sek över tillåten tid, en halv jävla sekund!!!! Kunde lika gärna vara hans finger som var segt att trycka på knapparna....
Åkte tillbaka en månad senare på ny uppkörning med då med en lånad GSX-750EF -82a och det gick galant. Jag fick t.o.m. ett leende på morgonen när han kom ut med sin kopp kaffe för att bedömma manöverprovet.
Tänk på att ovan historia är min högst personliga åsikt och erfarenhet.
Låna en mer lättkörd hoj som har en mer upprätt körställning, typ modell fighter eller nåt. Serpentinen går bra mkt snabbare med en smidigare hoj än med en R-hoj tycker JAG.
Jag säger inte att det ÄR så, men JAG tycker så!
/Nitrous