Kan man klara konbanan med R-hoj

Totta123

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Övik
Hoj
Gzx-R 750 -98
Har löst mycket diskusioner om att lågfartsdelen på konbanan inte går att klara med en R-hoj. Är detta Riktigt ÄR det helt teoretiskt omöjligt eller??

Ska Snart skriva sen köra upp privat. Tänkte köpa en gsxr 750- 98
eller en cbr 900-97 i helgen. Vill därför gärna veta innan köp.
Man vill gärna träna på samma hoj man kör upp.

/
 

//Danne//

stödhjul till r1:a köpes omgående !!!
Gick med
16 Jan 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1-03, Super minis-04 och Peugot fox super sport rr
Totta123 skrev:
Har löst mycket diskusioner om att lågfartsdelen på konbanan inte går att klara med en R-hoj. Är detta Riktigt ÄR det helt teoretiskt omöjligt eller??

Ska Snart skriva sen köra upp privat. Tänkte köpa en gsxr 750- 98
eller en cbr 900-97 i helgen. Vill därför gärna veta innan köp.
Man vill gärna träna på samma hoj man kör upp.

/

VISST GÅR DET!!!!!

lycka till :tummenupp
 

Lion

Crew
Gick med
13 Dec 2004
Ort
031
Hoj
ärretta
Anton_Ljunghusen skrev:
Går nog på vissa.. andra inte

Och vilken skulle det inte gå på?
Ser inget hinder med någon R-hoj. Man har tillräckligt utrymmen och sååå kass är inte svängradien på sportisarna....
Det handlar om att kunna hantera gas/koppling/broms på rätt sätt.

Kör hårt grabben, träning ger färdighet! :tummenupp
 

Wille F

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Växjö
Hoj
Ingen...
Det är inga problem.. Var en som körde upp samtidigt som mig med en vespa.. De gick däremot inte..
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Min personliga erfarenhet är att en R-hoj är inte bra för uppkörning.
Visst går alla moment att genomföra men det är mycket lättare med en mer smidig hoj.
Visserligen var det 12 år sen jag stod är och hade privat uppkörning och mycket har förändrats.

1993 på Bromma flygfält utspelar sig följande.
- Nitrous anländer på sin GSXR 750 -88 iklädd Dainese (dåtidens race skinnställ)
- Morsar på alla andra som står där med Halvarsson (supervadderade knän o armbågar)
- Ut ur stugan kommer förättningsmannen, säger hej och tittar med ett leende på alla "Halvarsson-uppstoppade" aspiranter som kommit dit på gamla GSX-750EF hojar eller snarlika som hyrts av Jarla Trafikskola.
Vänder sig sen till mig som är det svarta fåret i skaran (den enda som har sporthoj och inte ser ut som en mupp) och säger knappt hej, bara ett mummlande som kan uppfattas som nåt i stil med (jävla sporthojs idiot, fartdåre)

Gubbfan var så jävla hård på ALLT jag gjorde och han hade gett sig fan på att underkänna mig bara för att han inte tyckte om mitt hojval och den typen av hojåkare jag representerade då.
Visst blev det så, det gick åt helvete.
Ska tillägga att själva manöverna gick bra men gubbfan underkäne mig på att sepentinen och broms med väjning tog 0,5 sek över tillåten tid, en halv jävla sekund!!!! Kunde lika gärna vara hans finger som var segt att trycka på knapparna....

Åkte tillbaka en månad senare på ny uppkörning med då med en lånad GSX-750EF -82a och det gick galant. Jag fick t.o.m. ett leende på morgonen när han kom ut med sin kopp kaffe för att bedömma manöverprovet.

Tänk på att ovan historia är min högst personliga åsikt och erfarenhet.

Låna en mer lättkörd hoj som har en mer upprätt körställning, typ modell fighter eller nåt. Serpentinen går bra mkt snabbare med en smidigare hoj än med en R-hoj tycker JAG.
Jag säger inte att det ÄR så, men JAG tycker så!

/Nitrous
 
Last edited:

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
jag tycker också att konbanan (gamla versionen) va lättare på en hoj med upprätt körställning.. å man slipper att ha tanken ivägen när man ska leka lite med gasen... tycker de e lättare att flytta kroppen föratt kompensera för ev. vinglande åsse..
 

P-E

Guest
Vad menar ni med smidigare hoj? Skulle en Hornet eller en Supermotard vara lätt att köra upp med? En hornet är ju inte speciellt lättare eller mindre än t.ex. en R6:a. Men man sitter på ett annat sätt och har rakt styre vilket borde göra det hela enklare eller vad säger ni?
 

Swedish Viper

Be quick or be dead!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Dals Långed
Hoj
Ducati MS 1200 2013
.

När jag körde upp år 2002 så gjorde jag det med en Suzuki DR800 som dom hade på skolan. Fösökte hemma att öva lite själv på hantering på en intilliggande industriplan med min Sv650s. Lokala mcklubben hade haft avrostning där så markerinarna efter konbanan var kvar. Så jag övade efter de markeringarna. Det var väldigt mycket besvärligare i alla fall. Om det berodde på att jag övat mer med skolans hoj eller inte vet jag ej. Men tyckte Dr800 var enklare att ha att göra med när man inte var så van. Konbanan hemma gick som jag aldrig suttit på en mc nån gång = totalskit. Men på skolans cykel gick det helt ok. Så jag tycker att en icke R/S hoj verkar enklare i alla fall men som sagt inte omöjlig.
 

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Ort
På en udde i södra Vänern
Hoj
ZX10R
krypa till....

Totta123 skrev:
Har löst mycket diskusioner om att lågfartsdelen på konbanan inte går att klara med en R-hoj. Är detta Riktigt ÄR det helt teoretiskt omöjligt eller??
/

Jag har kört hojj i 19 år - jag har gjort diverse garagevändningar och krypkörningar.... :yoparty

Men jag testade idag den ena av lågfartsbanorna med en R1:a. Det går givetvis att köra, men det är ganska tungt- man får arbeta en del med bromsen. Vidare får desssutom inte vara sen genom dubbelkonorna för då hinner man inte runt nästa, liksom att vändningen är svår.

Efter två snabba försök så blev jag överaskad över vad svårt det var. Visst går det - men man har mycket mycket små marginaler för misstag...

Jag ska testa lite mer på lördag men som det känns ikväll så skulle jag nog hyra hoj för uppkörningen :va
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
hmm jag körde konbanan med min zx9r härom dagen o jag skulle vilja säga att det är princip omöjligt. provade att leda hojen och höll ut så mycket som gick och runt dom två sista konerna så hade jag styret mot styrstoppen och på vägen tillbaka träffade jag konen lite. att man skulle kunna krypköra en sväng med mindra radie en man kan leda hojen med max styrutslag är väl omöjligt!

iofs stegade vi bara ut konbanan så ska prova att mäta nästa gång men jag kan iaf säga som så att det är inte lätt med sporthoj.

med en offroadhoj eller liknande är det dock inga problem, med en sån hoj har ju provet blivit lättare efter som det inte längre baseras på hojens svängradie som den gamla garagevändningen gjorde.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Det finns en anledning till varför körskolorna använder dom hojar dom gör.
Självklart vill dom underlätta för sina elever men samtidigt ge sina elever bästa möjliga utbildning och att klara sin körutbildning på uppkörningsdagen.

En körskola vill nog knappast riskera att skylta med att dom har fler underkända elever än godkända!

/Nitrous
 

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
P-E skrev:
Vad menar ni med smidigare hoj? Skulle en Hornet eller en Supermotard vara lätt att köra upp med? En hornet är ju inte speciellt lättare eller mindre än t.ex. en R6:a. Men man sitter på ett annat sätt och har rakt styre vilket borde göra det hela enklare eller vad säger ni?

Ehh jo Horneten är mkt lättare....
Klarar lätt av "den svåra" svängen på lågfartbana 1 där en r1:a får kämpa som
fan med inga marginaler alls för något fel om han ska klara det.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Lion skrev:
Och vilken skulle det inte gå på?
Ser inget hinder med någon R-hoj. Man har tillräckligt utrymmen och sååå kass är inte svängradien på sportisarna....
Det handlar om att kunna hantera gas/koppling/broms på rätt sätt.

Kör hårt grabben, träning ger färdighet! :tummenupp

Du vet att det är ett nytt test där radien inte ändras av hojens svängradie va?

Läs i körkortstråden = Vissa kan inte ens leda sin hoj runt utan att komma utanför banan
 

DenGalne

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2005
Ort
Solkusten
Hoj
VFR800 -02
Totta123 skrev:
Har löst mycket diskusioner om att lågfartsdelen på konbanan inte går att klara med en R-hoj. Är detta Riktigt ÄR det helt teoretiskt omöjligt eller??

Ska Snart skriva sen köra upp privat. Tänkte köpa en gsxr 750- 98
eller en cbr 900-97 i helgen. Vill därför gärna veta innan köp.
Man vill gärna träna på samma hoj man kör upp.

/
Allt går! Träning är det enda... :tummenupp
Men... En cykel med mer upprätt körstälning gör det lättare att balansera i låga farter, kroppenstyngdpunkt hamnar högre och man är lite mer rörlig då man sitter upprätt.

Jag kör förvisso inte någon utpräglad R-hoj (VFR800-02) men har kört både kon- och serpentinbanan och det var utan problem, 2-3 försök sedan satt det där i nivå med vad som skulle krävas för uppkörning. Men så har man några 1000 mil i sadlen också :tungan

Att låna en cykel kan vara en god ide, men kör den något innan, alla cyklar har sina egenheter, koppling nödvändigt varvtal för att inte få stopp mm mm.

Skippa inställningen om att det inte går med en R-hoj, klart det gör, skippa weelies och stoppis bara :banana , brukar inte uppskattas förstår dock inte varför... :fatta!

Fred på vägen!

/K
 

sajk

speedbully.se
Gick med
15 Nov 2004
Ort
Norrköping
Hoj
SC50 SSMH
klockrent

jag körde upp med en honda cbr 929 rr fireblade, innan dom ändra provet men eftersom det är annorlunda nu vet jag inte men alla säger ju att det ska vara lättare.. det är nog inte att rekomendera en sporthoj att köra upp med men det går, svåraste delen är balans i låg hastighet där man måste kunna slira på kopplingen för att avvärja att ramla innåt i svängen och bromsa med fotbromsen för att avvärja att ramla åt andra hållet (kunna gasa och bromsa tillräckligt lite) och samtidigt hålla sig i kryptakt. jag klarade uppkörningen på första försöket, 1 månad efter att jag fick mitt övningskörningstillstånd, övade massor på garagevändning privat det var det svåraste, konbanan är kanoners med en sporthoj. jag körde fortast av alla... :)

att rekomendera är nog en hoj där du sitter upprätt och relativt högt men som sagt det går med en sporthoj bara man vill.

för övrigt kostade det mig 2020 kr att ta hojkortet då inkl. avgiften för att tillverka plastbiten... :banana
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Anton_Ljunghusen skrev:
Du vet att det är ett nytt test där radien inte ändras av hojens svängradie va?

Läs i körkortstråden = Vissa kan inte ens leda sin hoj runt utan att komma utanför banan

lutar man hojen så går det,....


du kommer väl ihåg hur man mätte upp garagesvängen?? jag kan svänga mer än det va uppmätt (nä de la inte till 20cm) men du lutar hojen o får mindre svängradie


Men säg inte de e omöjligt
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
visst, men sen kan det ju diskuteras om man får luta eller ej. Lärde mig att jag inte fick luta i gv
 

sajk

speedbully.se
Gick med
15 Nov 2004
Ort
Norrköping
Hoj
SC50 SSMH
Anton_Ljunghusen skrev:
visst, men sen kan det ju diskuteras om man får luta eller ej. Lärde mig att jag inte fick luta i gv


tror man får hålla högre hastighet under "krypkörningen" med de nya reglerna så det går säkert å minska svängradien lite med några graders lutning....
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top