Kan man knacka ut en fälg?

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Haft djävligt otur, efter lite bakhjulsåkning så slåg jag ner framdäcket alldelse för hårt och hamnade på sida. vilket resulterade att jag pajjade reg skylten samt lite på ljuddämparna. Ok det kan jag leva med, såg inga övriga fel. Åkte hem direkt ca 5 km.

Nu upptäckte jag nedsmällen var så hård att ena kanten på framfäljen var lite inbuktad. Kan jag lämna fåljen hon en service firma och kancka ut buknaden eller är det bara att köpa en ny fälg?

Sen undra jag kan man småköra med fälgen till närmaste service firma, kan det skade däcket eller något?

Tacksam för svar, och jag vill ite höra något onödigt inlägg som klant.
 

homerone

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
Husaberg 390
Dvdmaster skrev:
Haft djävligt otur, efter lite bakhjulsåkning så slåg jag ner framdäcket alldelse för hårt och hamnade på sida. vilket resulterade att jag pajjade reg skylten samt lite på ljuddämparna. Ok det kan jag leva med, såg inga övriga fel. Åkte hem direkt ca 5 km.

Nu upptäckte jag nedsmällen var så hård att ena kanten på framfäljen var lite inbuktad. Kan jag lämna fåljen hon en service firma och kancka ut buknaden eller är det bara att köpa en ny fälg?

Sen undra jag kan man småköra med fälgen till närmmaste service firma, kan det skade däcket eller något?

Tacksam för svar, och jag vill ite höra något onödigt inlägg som klant.

En ny fälgbana borde väl inte kosta skjortan. Man kanske kan göra den rund igen men det har jag ingen aning om.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
homerone skrev:
En ny fälgbana borde väl inte kosta skjortan. Man kanske kan göra den rund igen men det har jag ingen aning om.

Antar att det är Duken som är vurpad, isf är det ju gjutna fälgar.

//@
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
d1ce skrev:
Antar att det är Duken som är vurpad, isf är det ju gjutna fälgar.

//@

Ja, tyvärr så var den min Duke, så går det inte att knacka ut på något sätt. Fälgen är lite intrykt. Tyvärr så kan jag inte lägga uppnågon bild för vet inte något gratis server.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Dvdmaster skrev:
Ja, tyvärr så var den min Duke, så går det inte att knacka ut på något sätt. Fälgen är lite intrykt. Tyvärr så kan jag inte lägga uppnågon bild för vet inte något gratis server.

Joda, det ska väl gå som med alla andra alufälgar (vad jag vet), borde inte vara något problem för en fälgfirma!

//@
 

nord

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Utanför Örnsköldsvik
Hoj
SV 1000 -03
En polare fick sin Duke fälg riktad på en däckfirma, monterade däcket tidigare i kväll. Så nog går det att banka till om den inte är för tilltyglad.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Passa er för att knacka tillbaka alu-fälgar!!! Det blir brottanvisningar och så småningom sprickor i fälgen. Det har stått ganska utförligt om detta på Duke-forumet på Yahoo. Ska man reparera en sådan fälg, måste den svetsas/gjutas om i det skadade partiet och på ett sådant sätt att det inte uppstår spänningar i godset. Det är få firmor som kan göra det på ett säkert sätt.
 

CR500AF

slanga sjef
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Norge Oslo
Hoj
Ktm prestige snart solgt Yamaha R6 solgt Cr500AF Aprillia SR 50 Ditech solgt
det er helt vanlig å bukla felger på duke fins bare en god løsning satt ditt vanlig eker felger de som sitter på hojen tål inget als :huvet
jag buklade 3 felger før jg ga opp og solgte hojen til en kompis :tummenupp
tror jeg har et sett i garagen som er til salgs har lydempere, blinklys og skiltfeste oxo tror jag viss du vill kan jeg sjekke etterpå
 

t-quick

oldie but goldie, HSK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
småland
Hoj
KTM 625sxc, zx636r -03*såld, gsx750r -05 *RIP*
inga prb, sorry d tog lite tid.. var ute och tog en öl
hjul1.jpg

hjul2.jpg
 

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha FZ1-08
Lämna in till någon seriös däckkrängare så fixar han eller :tuttar det utan problem, och skulle det inte funka så kan du trösta dig med att det snart är helg :fyllisar

Good luck
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
MC-Xpress riktar och lagar alufälgar. Tyvärr är dom det mest oseriösa företag jag träffat på hittils i år. Ja! jag vet att dom gör underbara turbokit men så mycket mer var det inte. Närmare 10 veckor innan dom ens öppnade paketet vi skickade dit!!!! Och då hade dom lovat att vi skulle ha delarna tillbaka på ett par veckor.

/HW
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Honung skrev:
Lämna in till någon seriös däckkrängare så fixar han eller :tuttar det utan problem, och skulle det inte funka så kan du trösta dig med att det snart är helg :fyllisar

Good luck

Ska ringa runt imorgon och se vad de säger, hoppas att det finns någon bra däckkrängare i lund. Har ju ingen bil. Eller det kanske går bar att åka med fälgen som är paj något mil i lungna farter för jag märkre inget när jag åkte hem efter vurpan.

Man får väl ta ett järn med polarna :fyllisar och jag som hade lovat att jag skulle ut och gasa imorgon :4skrika

T-quick: Tackar
 
Last edited:

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
hoj?
Annars kan du köra upp till mörarp..

Lämnade in min fälg där.. riktar mc och bil fälgar.
betala 500:-

Fälg riktarna tror jag firman heter.
Fälg fixarna i hgb.
 

Timpa

gröna linjen på rivieran! :)
Gick med
1 Jan 2004
Ort
Södra Frankrike
Hoj
Kawasaki ZX6R -07
Fixx skrev:
Annars kan du köra upp till mörarp..

Lämnade in min fälg där.. riktar mc och bil fälgar.
betala 500:-

Fälg riktarna tror jag firman heter.
Fälg fixarna i hgb.

Jag lämnade in min alufälj till bilen i hbg. nu var den "riktigt" skadad.. typ 1/4 var knäckt av fälj kanten och den fick jag betala 2000:- för att laga så det lär vara billigare med en mc fälj som "bara" är lite böjd.. ska inte glömma att det gick fort för dom att fixa det.. :tummenupp
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Timpa skrev:
Jag lämnade in min alufälj till bilen i hbg. nu var den "riktigt" skadad.. typ 1/4 var knäckt av fälj kanten och den fick jag betala 2000:- för att laga så det lär vara billigare med en mc fälj som "bara" är lite böjd.. ska inte glömma att det gick fort för dom att fixa det.. :tummenupp

Har sökt lite på nätet, men hittar ingen information angående företaget. Någon som vet om de har hemsida eller ni kanske vet tel nr.
 

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Ort
In the da Kista
Hoj
KTM525 motard -06
Duke har riktiga dåliga fälgar. Dom pajjar rätt lätt, jag vurpade 2 gånger med min f.d Duke och då fick jag lämna in och rikta framfälgen i båda gångerna. Dessutom krashade min kompis :kocko med min Duke och då var framfälgen helt förstörd och bakfälgen sned som fan. Byt till riktiga SM-fälgar med ekrar. Dom håller mycket bättre..
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Ska göra ett besök hos fälgfixarna i skåne AB.

Nu undrar jag bara om är ok att åka på hojen ca 6 mil, vill inte förstöra däcket eller fälgen mer.
 

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
HW skrev:
MC-Xpress riktar och lagar alufälgar. Tyvärr är dom det mest oseriösa företag jag träffat på hittils i år. Ja! jag vet att dom gör underbara turbokit men så mycket mer var det inte. Närmare 10 veckor innan dom ens öppnade paketet vi skickade dit!!!! Och då hade dom lovat att vi skulle ha delarna tillbaka på ett par veckor.

/HW

Såså... :ajjabajja Marklund o co är bra att ha att göra med!! De har en hel del kunskap o erfarenhet.. Att de inte hann öppna ditt paket kanske beror på att dom har "häcken full"!!! :arsele
Och när får man häcken full....jo... när man är duktig på sin sak!! :tummenupp

Men visst man ska inte lova något man inte kan hålla så en liten känga kanske du får ge dem!!! :smasha

Men "oseriösa"...ICKE!!!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top