Kan man ladda ett mc batteri med en billaddare?

kinesen skrev:
mmm Batteriladdare som laddar 6 Amp det är för batterier som har 60 A
om man har ett 10 amp batteri så ska man ha en laddare som ger max 1 Amp för
att vara snäll mot batteriet.
6 amp på ett 10 amp batteri det tar inte lång tid innan den kokar och har ett batteri kokat så är batteriet paj och om inte är då så kommer den inte att hålla länge .
6 amp i ett 60 a batteri oj oj då hinner ju tånaglarna rota sej i betonggolvet innan man får ut å åka, nä lite mer får man nog kräma i, och varför snäll mot ett batteri, nä nä ordentligt med spö ska dom ha ( och lite chockbehandling när dom minst anar det) :tummenupp och skulle ett batteri vara paj efter att dom har kokat så skulle jag ha pajjat alla mina batterier, men dom har funkat, oftast..
 
Ju mer ampere på laddaren desto kortare laddning. Det farliga är att det är lätt att glömma laddaren på....
 
heliac skrev:
Ju mer ampere på laddaren desto kortare laddning. Det farliga är att det är lätt att glömma laddaren på....

Nej, det "farliga" är att du har sönder batteriet. Går du över 0.3C eller vad som är specificerat som snabbladdning går batteriet mer eller mindre sönder. Mer som i funkar aldrig igen, mindre som i funkar sämre. Inte värt det mao, det är ju bara att låta det laddas över natten? :va
 
Jag googlade och hamnade här, därav anledningen till att jag väcker en svingammal tråd.

Min fråga är den omvända; Kan man ladda bilen med en mc-laddare? Alltså ladda ett 60ah-batteri med en laddare som laddar med 1,25a. Jag fattar att det i så fall tar mycket längre tid, men hur mycket i så fall? Någon som testat?
 
Jag googlade och hamnade här, därav anledningen till att jag väcker en svingammal tråd.

Min fråga är den omvända; Kan man ladda bilen med en mc-laddare? Alltså ladda ett 60ah-batteri med en laddare som laddar med 1,25a. Jag fattar att det i så fall tar mycket längre tid, men hur mycket i så fall? Någon som testat?

Tre dygn cirkus, om det är nästan tomt och helt.

Fast är den "smart" kanske den inte accepterar batteriet.
 
Nja, det beror på vad det är för laddare.

Hur tänker du då? Om laddaren är en MC-laddare med underhållsladdning som producerar 1,25a i laddning. Varför skulle den inte kunna klara att ha ett fulladdat bilbatteri på underhållsladdning? Det kan ju inte kräva mycket strömstyrka för att bara underhållsladda? Eller? Jag gissar ju bara här om inte det framgår... :)
 
Hur tänker du då? Om laddaren är en MC-laddare med underhållsladdning som producerar 1,25a i laddning. Varför skulle den inte kunna klara att ha ett fulladdat bilbatteri på underhållsladdning? Det kan ju inte kräva mycket strömstyrka för att bara underhållsladda? Eller? Jag gissar ju bara här om inte det framgår... :)

Fast det framgick inte att den var rustad med underhållsladdning.

Men har den det är det bara att prova, går den ner i underhållsläge funkar det ju.
 
Fast det framgick inte att den var rustad med underhållsladdning.

Men har den det är det bara att prova, går den ner i underhållsläge funkar det ju.


På Kjell.com går att läsa;

Till skillnad från spänningen så kan strömstyrkan på en nätadapter vara högre än den apparaten kräver. Produkten använder bara så mycket ström som den behöver. Skulle nätadaptern vara för svag kommer den däremot att överbelastas och gå sönder. Om produkten exempelvis behöver 1500 mA går det bra att använda en nätadapter som kan leverera 2000 mA. Om nätadaptern däremot är specificerad för 800 mA kommer produkten att försöka ta ut mer ström än vad nätadaptern klarar av att leverera, vilket troligen leder till att nätadaptern går sönder.

Det är ju generellt för nätadapters, men kan detta vara sant även i avseende för en laddare?

edit: Knappast va? Batteriet drar ju inget när det laddas.
 
Last edited:
På Kjell.com går att läsa;



Det är ju generellt för nätadapters, men kan detta vara sant även i avseende för en laddare?

edit: Knappast va? Batteriet drar ju inget när det laddas.

Fast nu var det väl ingen nätadapter du hade?

Men batterier drar absolut ström när dom laddas, den sjunker dock i proportion till uppladdningen.

En länk till din laddare skulle räta ut några frågetecken.
 
Det är ju generellt för nätadapters, men kan detta vara sant även i avseende för en laddare?

En laddare begränsar själv strömmen
Medans en nätadaptor oftast är byggd för att klara Tex 800ma men den har ingen spärr så drar apparaten 1800ma så kommer adaptorn försöka ge det med överhettning som följd
 
Det är ju inte fel att ha koll på hur det går, dvs mäta batterispänningen i varje fall 1 gång/24h.
Och skriva upp datum, klockslag och batterispänning på ett papper.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-15133/
Så man har lite pejl på hur laddningen fungerar.
Lyckas laddaren få upp batterispänningen över 14V inom 3 dygn så är det väl inget större fel på batteriet. Eller laddaren.
Går det fort, under 1 timme, komma över 14 Volt och batteriet sedan inom 1 timme är under 13 Volt, ja då kan batteriet vara helt slut. Lätt att kontrollera genom att provstarta bilen.

Sedan beror ju resultatet på batteriet. Är batteriet av den gamla typen med påfyllningslock för batterivatten så är det ju OK om batterispänningen sjunker ner till 12,6V (vid 20C) under underhållsladdning.
Är batteriet av den nya typen "underhållsfritt" ofta kallade kalcium-kalcium (trots det är mest bly i batteriet) så bör det inte ligga under 13,0Volt någon längre tid (=månad). Som jag ser det.
Håller själv batterispänningen på underhållsfritt numera vid 13,6 Volt i garaget.
http://www.batterigrossisten.com/Batteri-pdf2012/batteri-2012s29_bgl_yuasa-laddning-blybatterier.pdf
 
Last edited:
Tråd på 2 sidor som borde slutat med att inlägg nr 2 innehöll en enda mening :

"Köp en smart laddare för MC batteri"
 
Skall man göra det enkelt för sig så köper man denna smartladdare från Biltema. Den kan ladda både 6v(på uråldriga mc) och 12V. Den kan leverera upp till 4A i laddström så den passar alla batterier utom möjligen de största båtbatterierna som tar lite väl lång tid att toppa med bara 4A.

Stor laddström-litet batteri= Olämpligt då reglerelektroniken inte är anpassad för små batterier
Stort batteri- liten laddström= Det tar lång tid att ladda
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top