kan man spåra ett mail?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
hej

jag undrar om man kan spåra ett mail?

alltså kan man på något sätt ta reda på från vilken ipadress ett mail kom och sedan försöka få fram någon info om vartifrån personen har mailat?

YaZ

Gelehallon
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Neppz
bmwjohan skrev:
hej

jag undrar om man kan spåra ett mail?

alltså kan man på något sätt ta reda på från vilken ipadress ett mail kom och sedan försöka få fram någon info om vartifrån personen har mailat?

Ip nummret går att få fram utan problem vet jag..
Vad kör du för mailklient?
Är det outlook express så är det bara högerklicka på mailet välja egenskaper och sen information.

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag kör med hotmail :(

jag är bara lite nyfiken på ifall man kan ta reda på ungefär tex vilken stad mailet kommer ifrån. sånt borde man väl kunna se på ipadressen. ipadresser är ju uppbyggda på ett sånt sätt att man kan se vilket subnät adressen tillhör. stockholm kanske är något visst subnät/subnätsintervall tex.

hur gör man med hotmail för att se ipadressen då? kan man det?

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
bmwjohan skrev:
jag kör med hotmail :(

jag är bara lite nyfiken på ifall man kan ta reda på ungefär tex vilken stad mailet kommer ifrån. sånt borde man väl kunna se på ipadressen. ipadresser är ju uppbyggda på ett sånt sätt att man kan se vilket subnät adressen tillhör. stockholm kanske är något visst subnät/subnätsintervall tex.

hur gör man med hotmail för att se ipadressen då? kan man det?

Alternativ - Inställningar för meddelandevisning - Meddelanderubrik - Fullständig
Borde lösa det :)

Edit: Då får man fram ett meddelandehuvud som ser ut såhär... (taget från ett av mina spammail)
MIME-Version: 1.0
Received: from mc7-f5.hotmail.com ([65.54.253.12]) by mc7-s7.hotmail.com with Microsoft SMTPSVC(5.0.2195.6713); Tue, 9 Dec 2003 07:06:28 -0800
Received: from J2oDuCQobg.altavista.com ([151.160.47.216]) by mc7-f5.hotmail.com with Microsoft SMTPSVC(5.0.2195.6713); Tue, 9 Dec 2003 07:05:23 -0800
X-Message-Info: XtjU/K3GwXXgkzE463dA3vVMufNHsI0WZ5xY8vTYC0s=
Return-Path: Sf0PoQ@altavista.com
Message-ID: <MC7-F5PMTDI1au2fzYm0011632e@mc7-f5.hotmail.com>
X-OriginalArrivalTime: 09 Dec 2003 15:05:24.0701 (UTC) FILETIME=[DF7D48D0:01C3BE65]

Last edited:

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Kryptonit skrev:
Alternativ - Inställningar för meddelandevisning - Meddelanderubrik - Fullständig
Borde lösa det :)

Edit: Då får man fram ett meddelandehuvud som ser ut såhär... (taget från ett av mina spammail)
MIME-Version: 1.0
Received: from mc7-f5.hotmail.com ([65.54.253.12]) by mc7-s7.hotmail.com with Microsoft SMTPSVC(5.0.2195.6713); Tue, 9 Dec 2003 07:06:28 -0800
Received: from J2oDuCQobg.altavista.com ([151.160.47.216]) by mc7-f5.hotmail.com with Microsoft SMTPSVC(5.0.2195.6713); Tue, 9 Dec 2003 07:05:23 -0800
X-Message-Info: XtjU/K3GwXXgkzE463dA3vVMufNHsI0WZ5xY8vTYC0s=
Return-Path: Sf0PoQ@altavista.com
Message-ID: <MC7-F5PMTDI1au2fzYm0011632e@mc7-f5.hotmail.com>
X-OriginalArrivalTime: 09 Dec 2003 15:05:24.0701 (UTC) FILETIME=[DF7D48D0:01C3BE65]

om jag går in under alternativ i min hotmail finns det bara min profil, lösenord, hemlig fråga, språk och avsluta sessionen att välja på.
finns inget om meddelanden??

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
bmwjohan skrev:
om jag går in under alternativ i min hotmail finns det bara min profil, lösenord, hemlig fråga, språk och avsluta sessionen att välja på.
finns inget om meddelanden??

Missade en sak... Välj "Post" till vänster istället för "Privat" så ska alternativet finnas :tummenupp

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
ok nu hittade jag och jag får fram all den informationen.

hur gör jag för att spåra ipadressen sen då? kan man tex se från vilken stad mailet är skickat?

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
bmwjohan skrev:
ok nu hittade jag och jag får fram all den informationen.

hur gör jag för att spåra ipadressen sen då? kan man tex se från vilken stad mailet är skickat?

Du kan nog få fram staden, men för att få veta från vem det kommer ifrån, så måste du göra en polisanmälan, med den i handen så lämnar internetleverantören ut namnet. Annars går det inte.

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
Tänk också på att det är oerhört lätt att lura systemet, så det finns ingen som helst garanti för att de första raderna i sändspårningen är korrekta. (de närmare slutet brukar vara det, eftersom de inte har någon anledning att fuska).

Om man absolut måste spåra så går det ju att spåra via loggfiler, men det är rätt knepigt, eftersom man då måste kolla loggen på alla ställen mailet passerat.

Epost är helt okrypterat , dessutom är inte vare sig avsändare eller mottagare verifierbara. SMTP är helt enkelt designat för en tid när folk var betydligt ärligare :)

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Alltså, du kan ju aldrig få reda på vem som har en viss IP adress...

Hittar du själva IP adressen så kan du ju försöka att pinga den i en commandoprompt och se vad som kommer tillbaka. Har du tur är det nån brandvägg på ett företag (om dom inte stängt av pingreply i brandväggen) som svarar och då får du ju fram ett företagsnamn...

Dom allra flesta som sitter hemma och surfar har ju dynamiska IP-adresser som ändras hela tiden och delas ut av en DHCP server hos ISP'n.
Och även om du skulle hitta en IP-adress så är det med allra största säkerhet ISP'ns adress, eller nån brandvägg...

Polisen kan spåra en IP-adress om man gör en polisanmälan, men det är ett riktigt "longshot"....

Jag skulle säga i stort sett omöjligt....

Mojje

www.mce.se
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
BMW K1300s -09

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
att man inte kan se på egen hand från vilken person ett mail kommer var jag medveten om. jag var bara mer intresserad av ifall det gick att se från vilken stad/företag ett mail kommer.

kan man inte se på något sätt i subnätsuppdelningen på en ipadress från vilken stad det kommer. borde väl finnas nått program som fixar sånt?

ska testa det där emailtracker och se hur bra det funkar :)

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Enduro
bmwjohan skrev:
att man inte kan se på egen hand från vilken person ett mail kommer var jag medveten om. jag var bara mer intresserad av ifall det gick att se från vilken stad/företag ett mail kommer.

kan man inte se på något sätt i subnätsuppdelningen på en ipadress från vilken stad det kommer. borde väl finnas nått program som fixar sånt?

ska testa det där emailtracker och se hur bra det funkar :)

Gå till commandpromten skriv sedan: tracert I.P.Adress.Nu =)
alltså tex. c:\tracert 192.168.0.1

Så brukar man kunna läsa av på ett ungefär vilken stad det kommer ifrån....

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
campar skrev:
Gå till commandpromten skriv sedan: tracert I.P.Adress.Nu =)
alltså tex. c:\tracert 192.168.0.1

Så brukar man kunna läsa av på ett ungefär vilken stad det kommer ifrån....

jag kör win 98. funkar inte när jag provar

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
IP-adresser är tilldelade organisationer och företag, inte geografiska platser.

Det går rätt väl att få fram vilket företag som är "ägare" till en IP-adress genom att slå i de publika whois-databaser som håller sådan information, att få fram geografisk information om en IP-adress går också, men då handlar det om kvalificerade gissningar, det finns system som baserat på olika data kan gissa rätt exakt vart i världen IP-adressen utnyttjas, kolla t.ex på http://www.ip-to-location.com/ som gör en sådan kvalificerad gissning, men det är aldrig 100-procentigt, om jag t.ex sitter på mitt företagsnät så får jag en IP-adress som tycks ha sitt ursprung i USA, trots att jag sitter i Sverige, kör jag däremot hemifrån på ett IP från Bostream så blir gissningen bättre och kan pin-pointa att jag sitter i Stockholm.

Vill du ta reda på företagsinformation etc. angående en IP-adress så kan du slå upp det i RIPE, ARIN eller APNICs whoisdatabaser över IP-adresser. RIPE hanterar europeiska adresser, ARIN amerikanska och APNIC asiatiska. Det enklaste är att använda en tjänst som t.ex Geektools whoisproxy så slipper du bry dig om vilken whoisdatabas du skall prata med, kolla här: www.geektools.com/whois.php

Skickar man in t.ex IP 212.37.5.92 i Geektools whois (sporthojs IP-adress) så får man följande svar:
Code:
inetnum: 212.37.5.64 - 212.37.5.127
netname: DATAPHONE
descr: Dataphone Communication Networks
descr: Abuse issues - contact [email]abuse@dataphone.net[/email].
country: SE
admin-c: MH77-RIPE
tech-c: PF765-RIPE
rev-srv: ns.dataphone.se
rev-srv: ns2.dataphone.se
rev-srv: ns3.dataphone.se
status: ASSIGNED PA
remarks: INFRA-AW
mnt-by: DPNOC
changed: [email]registry@dataphone.net[/email] 20030522
source: RIPE

route: 212.37.0.0/19
descr: Dataphone Communication Networks
origin: AS8289
changed: [email]registry@dataphone.net[/email] 19980314

person: Mikael Hugo
address: Dataphone Sweden AB
address: Industrivagen 1
address: 171 48 Solna
address: Sweden
phone: +46 8 5661 06 00
fax-no: +46 8 5661 06 01
e-mail: [email]mikael.hugo@dataphone.net[/email]
nic-hdl: MH77-RIPE
remarks: *************************************************
remarks: IMPORTANT
remarks: Send abuse mail only to [email]abuse@dataphone.net[/email]
remarks: Do not send abuse reports to the email below!
remarks: *************************************************
changed: [email]mikael.hugo@dataphone.net[/email] 19980525
Av det kan man dra slutsatsen att Dataphone AB i Solna är "ägare" av IP-adressen, sen får man gå vidare därifrån för att luska vidare.

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...