Kan man ta Diklofenak (Voltaren) i samband med alvedon?

Boris JR skrev:
2495906 Nu är du färdig doktor och jag inte ens nästan färdig men att ta diklofenak mot halsfluss är väl ändå lite att skjuta myggor med kanon. Iof så är de antiinflammatoriska egenskaperna trevliga men det är väl ändå lite att skjuta över målet.

Tag en Ipren och sätt i dig antibiotikan så är du symptomfri på 48h (med lite flyt inom 24h).....
Men frågan var väl om man kunde komb alvedon och diklofenak
Virus tonsilliter botas inte med AB men helt klart behandlar man bakteriella tosilliter med AB.

Men jag föratår din poäng och den är rätt :tummenupp

Last edited:
skoteridioten skrev:
2495978
Sitter här med hög feber och kan knappt svälja (det går, om jag kämpar..), har pratat med sjukvårdsupplysningen om att få åka in till akuten och få hjälp med de menade på att jag lika gärna kunde sova hemma inatt och åka in imorn bitti och få antibiotika...
Bah, hade ju som varit skönt och få börja äta nu.

Jag säger absolut inte att du inte skall ta voltaren om du nu har det hemma och har hög feber och jävligt ont så skall du inte tveka. Jag blev bara förvånad då jag fick intrycket av att någon hade skrivit ut diklofenak till dig för halsfluss vilket möjligen sker om man har en elak variant som inte svarar på antibiotikabehandling.

Se till att få dig en antibiotikakur och ett par bra filmer så du kan bädda ner dig i soffan och kräva medlidande av damen din.:pannkyss

SKa man AB behandla ska man ha fog för det tex pos streptA typiskt utseende eller allmänpåverkan med mycket feber.

AB utskrivning för att man "bara" har ont i halsen är ett stort problem ffa i sydeuropa då man odlar fram resistenta bakterier tack vare det.

skoteridioten skrev:
2495978 Hade halsfluss för drygt två månader sedan och har inge antibiotika kvar.
Sitter här med hög feber och kan knappt svälja (det går, om jag kämpar..), har pratat med sjukvårdsupplysningen om att få åka in till akuten och få hjälp med de menade på att jag lika gärna kunde sova hemma inatt och åka in imorn bitti och få antibiotika...
Bah, hade ju som varit skönt och få börja äta nu.

Om du nyss haft halsfluss och det kom tillbaka så tycker jag att du skall knalla till en vårdcentral och göra en odling så dom kan resistensbestämma (visst heter det så här hemma? mvh Dolph :P) och ge korrekt AB igen. Det låter ju som om det inte tog kål på bakterierna första gången *spekulerar* :P
Diclofenac och Paracetamol (Alvedon) används ofta om inte alltid som kombination här på Irland i samband med smärtor..och ofta på operation (som jag känner till bäst).

De flesta fuskar när de tar alvedon och tänker "men jag skal inte ta så mycket tabletter så jag tar EN alvedon". Om man väger mer än ca 50 kg så skall man ta 1g..dvs 2 st 500mg..för att få effektiv smärtlindring. Ta bort smärtan effektivt direkt så slipper man må dåligt och hålla på o halvdutta och undra varföringet ritigt funkar (säger inte att du har gjort så..men det är vanligt att folk tänker så).

Annars har jag hört att ett halvrör Kraft Italian gör susen mot halsfluss alltså:tomten

Och tar du antibiotika se för 17 gubbar till att fullfölja kuren till 100% även om du känner dig frisk. Annars är du skyldig till att skapa resistenta bakterier. :mattias

Jag läste att du tog hela kuren förra gången, men det tål att påminna om vikten av detta :)

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick