Kan man växla utan att släppa gasen??

*DIABLO*

Guest
kan man växla när man åker på bakhjulet utan att släppa gasen??? eller måste man lätta på gasen lite utan att säppa helt??? :confused:

NordhNet

05´s första fortkörare? Japp
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
CBR900RR Eldblad -95
yamahaR6_03 skrev:
kan man växla när man åker på bakhjulet utan att släppa gasen??? eller måste man lätta på gasen lite utan att säppa helt??? :confused:

risken om du försöker är att du missar växeln och då dimper du ner....hårt. Då kan du räkna med att du lägger cykeln ner om du inte är beredd på det.

Annars gasar du upp cykeln lite extra, växlar som vanligt och drar sedan upp den lite extra igen så ska det gå...

Practise makes perfect :tummenupp

*DIABLO*

Guest
då måste jag alltså släppa gasen helt eller?? o om jag tar upp hojen på 2ans växel kan man missa växeln ändå :confused:

NordhNet

Gick med
22 Apr 2003
Hoj
CBR900RR Eldblad -95
yamahaR6_03 skrev:
då måste jag alltså släppa gasen helt eller?? o om jag tar upp hojen på 2ans växel kan man missa växeln ändå :confused:

Ja, alltså om du försöker slänga i 3:an och missar den så bär det utför rätt snabbt.

Jag råkade ut för det på min cbr och åkte ner med framhjulet så hårt i backen så att jag fick släpp på framhjulet och la hojen...tråkigt..

Men jag har inte testat R6:ans växellåda, den kanske är mer förlåtande.
Testa att köra växlingar utan koppling när du kör normalt på höga varv och se hur det känns...

Tilläggas ska att jag inte är expert på detta, utan nybörjare. Men jag har lyckats några gånger :rock

*DIABLO*

Guest
de ska jag testa.. tack för hjälpen, jo när jag släpper gasen för att växla så hinner jag inte gasa upp den igen den åker ner direkt, så jag undrar de kanske inte gör nåt om man bara lättar på gasen lite så att man liksom har lite gas i ändå??

NordhNet

Gick med
22 Apr 2003
Hoj
CBR900RR Eldblad -95
yamahaR6_03 skrev:
de ska jag testa.. tack för hjälpen, jo när jag släpper gasen för att växla så hinner jag inte gasa upp den igen den åker ner direkt, så jag undrar de kanske inte gör nåt om man bara lättar på gasen lite så att man liksom har lite gas i ändå??

Lycka till! :tummenupp

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...