Kan någon förklara...

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
...hur höjningen av bensinpriset i Sverige kan skyllas på höjda världsmarknadspriser när priset i USA samtidigt sjunkit för tredje gången i rad?? :confused:

Om man vore konspiratoriskt lagd skulle man nästan kunna tro att det är ett svepskäl för att kunna höja priset till semestern... :rolleyes:
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
För att sverige är ett skitland...
Det är ingen konspirationsteori. Det är ett faktum att priserna alltid höjs till semestern och inför storhelger då det åks mer.
 

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
meken
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
:huvet :huvet
...hur höjningen av bensinpriset i Sverige kan skyllas på höjda världsmarknadspriser när priset i USA samtidigt sjunkit för tredje gången i rad?? :confused:

Om man vore konspiratoriskt lagd skulle man nästan kunna tro att det är ett svepskäl för att kunna höja priset till semestern... :rolleyes:
tja de tog upp frågan på ett debattprogram för några veckor sen på tv och enligt expertisen där så höjde bolagen priset när det blev driving season i usa till semestern och liknande,för att tjäna mer pengar och det drev även upp priset i sverige,det är säkert sant men även om det inte stämmer så kommer bensinbolagen antagligen höja priset i sverige ändå till semestern för de vet att svenson kör 200-300 mil extra och då kan de höja priset,likadant med alla turist fällor de har dubbelt pris men de vet att folk köper ändå= snabba pengar.
tråkigt men så är det nog:mad: :huvet :arsele
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Priset på en vara bestäms i en marknadsekonomi av 2 faktorer: Tillgång ocg efterfrågan. Hög efterfrågan= högt pris. Låg efterfrågan= lågt pris. Hög tillgång= Lågt pris. Låg tillgång= högt pris. Har man tur kan man få 2 av faktorerna att samverka=Hög efterfrågan samtidigt som det är låg tillgång=extrahögt pris.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Priset på en vara bestäms i en marknadsekonomi av 2 faktorer: Tillgång ocg efterfrågan. Hög efterfrågan= högt pris. Låg efterfrågan= lågt pris. Hög tillgång= Lågt pris. Låg tillgång= högt pris. Har man tur kan man få 2 av faktorerna att samverka=Hög efterfrågan samtidigt som det är låg tillgång=extrahögt pris.

Jo det var väl så de sa på högstadiet... Frågan är ju då om följande situation råder:

USA - Låg efterfrågan + Hög tillgång
Sverige - Hög efterfrågan + Låg tillgång

Som oinsatt kan man nästan anta att skillnaden i tillgång i olika delar av världen är liten och därmed har liten inverkan på skillnaden i pris. Svaret blir då att 9 miljoner svenskar ökar efterfrågan på bensin mer än 290 miljoner semestrande amerikaner... :rolleyes:

Roande, men knappast en vettig förklaring.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Priset på en vara bestäms i en marknadsekonomi av 2 faktorer: Tillgång ocg efterfrågan. Hög efterfrågan= högt pris. Låg efterfrågan= lågt pris. Hög tillgång= Lågt pris. Låg tillgång= högt pris. Har man tur kan man få 2 av faktorerna att samverka=Hög efterfrågan samtidigt som det är låg tillgång=extrahögt pris.

Det finns en faktor till som påverkar just i fallet bensin: raffineringskapacitet. Tillgång och världsmarknadspris på råolja kan vara stabilt men har man inte kapacitet att förädla råvaran till slutprodukten pga för få eller små raffinaderier i förhållande till behovet så blir det en obalans som driver upp priset i slutledet.

Påstår iaf bolagen själva....:gnissla
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Ok Man Visste Att Marknaden Fungerar Dåligt Men Det Här Tar Priset:

Roade mig med att kolla upp bensinpriset i USA jämfört med Sverige.
Resultat är värre än väntat.


---------------------------------
USA:
1 Gallon = 3,79 Liter
1 Gallon = $3,4

Växelkurs:
1$=7,2455 Sek

$3,4=1 Gallon => 24Sek=3,79 liter => 6,52Sek/liter amerikansk bensin

Sverige:
11kr/liter svensk bensin

------------- ---------------------

På Svenska Petroleum Institutets hemsida så ser man att de svenska handlarnas inköpspris är 7,05kr/l. På detta pris läggs sedan skatt och bensinmackens marginal vilket ger ett pris till kund på 11kr/l.

Hur f-n kan jänkarnas pris till kund (efter marginal och skatt) vara lägre än de svenska mackarns inköpspris (innan marginal och skatt)???

Edit: Hoppas verkligen att jag räknat/tänkt fel någonstans.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(

$3,4=1 Gallon => 24Sek=3,79 liter => 6,52Sek/liter amerikansk bensin

Sverige:
11kr/liter svensk bensin

------------- ---------------------


Edit: Hoppas verkligen att jag räknat/tänkt fel någonstans.

Du har nog tyvärr tänkt rätt, men tänk på att jänkarna kör på ~83 oktan som standard. Dock så är det fortfarande oförklarligt stor skillnad på priserna.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Jadu. Det kan man fråga sig. Jag är ingen expert på raffinering, men jag har för mig att 95 kräver högre raffinering än 83.

Men å andra sidan så har ju diesel högt oktantal, fastän det är mindre raffinerat...

Någon kunnig på detta ämne?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Du har nog tyvärr tänkt rätt, men tänk på att jänkarna kör på ~83 oktan som standard. Dock så är det fortfarande oförklarligt stor skillnad på priserna.

Nej jänkarna kör på samma oktan som vi gör fast de mäter på ett annat sätt.
 

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Östersund
Hoj
gsxr1000 -01
Nu har jag inte exakta siffror i huvudet...

Men bensin är dubbelbeskattat plus att det sen är moms på hela summan...
Energiskatt runt 2kr
Koldioxidskatt runt 2kr
+ 25% moms som sista tillägg
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Hur f-n kan jänkarnas pris till kund (efter marginal och skatt) vara lägre än de svenska mackarns inköpspris (innan marginal och skatt)???

Hur kan inköpspriset på svensk öl vara lägre i danmark än i sverige även om man räknat bort alla skatter o.s.v.? :va :tungan

Systembolaget köper alltså öl dyrare av svenska ölproducenter än danska återförsäljare. Det är oxå märkligt! :)

Men vad det gäller soppan vore det väl inte märkligt om det skiljer en hel del i omkostnader utslaget per liter soppa för transport/raffinering/infrastruktur o.s.v. i USA och i Sverige. Det är ju knappast så att de pumpar upp 95oktanig ren soppa i mellanöstern och kör hit. Bensinen raffineras väl i huvudsak här?!

De kostnader som uppstår mellan källan och bensinmacken blir väl ganska naturligt dyrare i sverige än i USA?
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Nu har jag inte exakta siffror i huvudet...

Men bensin är dubbelbeskattat plus att det sen är moms på hela summan...
Energiskatt runt 2kr
Koldioxidskatt runt 2kr
+ 25% moms som sista tillägg


Det inlägget fick mig att kolla upp siffrorna från SPI igen.
Jag hade blandat ihop färgerna i grafen, det är skatten som är 7kr, INTE produktkostnaden som jag skrev.

Skatten är totalt 7kr/l,
produktkostnad "inköpspis" är 3,68kr/l,
marginalen är 0,82kr/l.

Med en produktkostnad i sverige på 3,68kr/l låter det mer rimligt att jänkarna kan ha ett bensinpris på 6,52sek/l.

Att Sv höjer när USA sänker kan kanske bero på en bensinkartell inom landet, hur skulle annars självständiga bensinmackar (som bör ha sämre förutsättningar att föhandla priser) kunna ligga på lägre bensinpris år efter år?
Raffineringskapacitet spelar säkert in det med.



De kostnader som uppstår mellan källan och bensinmacken blir väl ganska naturligt dyrare i sverige än i USA?

Inte nödvändigtvis, mellanöstern ligger närmare Sv än USA och Sv bör ha kortare transportsträckor inom landet.
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Roade mig med att kolla upp bensinpriset i USA jämfört med Sverige.
Resultat är värre än väntat.


---------------------------------
USA:
1 Gallon = 3,79 Liter
1 Gallon = $3,4

Växelkurs:
1$=7,2455 Sek

$3,4=1 Gallon => 24Sek=3,79 liter => 6,52Sek/liter amerikansk bensin

Sverige:
11kr/liter svensk bensin

------------- ---------------------

På Svenska Petroleum Institutets hemsida så ser man att de svenska handlarnas inköpspris är 7,05kr/l. På detta pris läggs sedan skatt och bensinmackens marginal vilket ger ett pris till kund på 11kr/l.

Hur f-n kan jänkarnas pris till kund (efter marginal och skatt) vara lägre än de svenska mackarns inköpspris (innan marginal och skatt)???

Edit: Hoppas verkligen att jag räknat/tänkt fel någonstans.

Soppapriset skiljer en del inom landet, men idag ligger det här på $3,079/g, vilket skulle motsvara 5,76 kr/l ($1=7,08kr)
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Inte nödvändigtvis, mellanöstern ligger närmare Sv än USA och Sv bör ha kortare transportsträckor inom landet.

Ja, men å andra sidan köper USA in betydligt mer råolja och borde ha ett bättre förhandlingsläge än SV. Dessutom är de en större maktfaktor generellt varför de borde kunna göra mer på råoljepriset för USA än för oss.
Vad det gäller transportkostnaden per liter råolja tror jag den skillnaden är ganska försumbar. Däremot uppstår det kostnader när oljan väl kommit hit. För då påbörjas raffineringsprocessen och där tror jag de har en smula mer resurser. När oljan väl förvandlats till bensin skall den transporteras inom landet och där tror jag definitivt det blir dyrare per liter här i SV. Så summa sumarum tror jag det uppstår mer omkostnader per liter ren bensin i Sverige än i USA om man räknar på den kedja som följer från det att oljan pumpas ur marken tills det är bensin i pumparna hos mackarna..

Raffineringskostnader:
- Större kostnad för infrastruktur och anläggningar per liter i SV än USA.
- Hårdare miljökrav i SV = omkostnader för raffinering
- Högre energiskatter, moms, lönekostnader i SV
- Högre bensinpris varför kostnad för transport per liter blir dyrare i SV.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top