Kan någon hjälpa mig?

Thompson

uääää!
Gick med
19 Dec 2004
Hoj
CBR 600RR
Hej

Jag håller på och modifierar min aprilia 125a och hade tänkt göra alla delar i kolfiber. Jag undrade framförallt vart man får tag i kolfiber och kanske även lite om hur man ska använda det. :va

tack

OBS
Ni kanske undrar vad en liten 17½ åring håller på med, och då kan jag tillägga att det inte är jag som är den riktiga mekanikern utan det är min betydligt duktigare och äldre morbror, och han skulle behöva få reda på det här. ¨

Tack igen :)

Paroxyst

beLIEve
Gick med
20 Oct 2004
Hoj
Kawasaki
thompson46 skrev:
Hej

Jag håller på och modifierar min aprilia 125a och hade tänkt göra alla delar i kolfiber. Jag undrade framförallt vart man får tag i kolfiber och kanske även lite om hur man ska använda det. :va

tack

OBS
Ni kanske undrar vad en liten 17½ åring håller på med, och då kan jag tillägga att det inte är jag som är den riktiga mekanikern utan det är min betydligt duktigare och äldre morbror, och han skulle behöva få reda på det här. ¨

Alla delar i kolfiber? :7peta Är det inte lättare att köpa en McLaren SLR och måla den grön med pensel och sen ge bort den?
Sensmoralen av detta inlägg är. Varför i fridens namn lägga ner en massa jobb som kostar über för att sen inte få tillbaka pengarna när du säljer den?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
thompson46 skrev:
Hej

tack

OBS

Åh vad är det du har fått för dig nu då.. vad menar du föresten med alla delar.. ska du ha dreven i kolfiber också då eller.. :hihi

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
philsson skrev:
Åh vad är det du har fått för dig nu då.. vad menar du föresten med alla delar.. ska du ha dreven i kolfiber också då eller.. :hihi

Lägg av nu grabben verkar ju nästan seriös. Kan ni inte svara håll käften :fatta!

sandstream

Guest
ecce skrev:
Lägg av nu grabben verkar ju nästan seriös. Kan ni inte svara håll käften :fatta!
Det kanske är så att grabben inte har förstått att klofiber kostar skjortan och att modifieringen av hans hoj kommer att kostar mer än han någonsin trott?

En spec på vad som ska bytas ut vore bra så att någon med erfarenhet av kolfiber kan svara dels på om det är möjligt och dels på vad det kostar.

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Skit i vad han ska ha det till om ni ändå inte kan svaret!

Jag vill också veta var jag kan få tag på kolfiber och hur man gör?

Anar att sarkasm blandat med folksjukan "avundsjuka" har slagit till.

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
sandstream skrev:
Det kanske är så att grabben inte har förstått att klofiber kostar skjortan och att modifieringen av hans hoj kommer att kostar mer än han någonsin trott?

En spec på vad som ska bytas ut vore bra så att någon med erfarenhet av kolfiber kan svara dels på om det är möjligt och dels på vad det kostar.

Gubben hans kanske är miljonär. Vet du? Vet jag? näääää...

DaggeZ

Återfallsknutten
Gick med
6 Dec 2004
Hoj
Hojlös just nu...
Det blir dyrt.

Jag kan förstå dig om du vill skapa en egen design på dina kåpor. Men det finns att köpa färdiga kåpor till din hoj i såväl glasfiber, kol/kevlar som kolfiber. Sebimoto tillverkar dem. KK racing är svensk återförsäljare. Du finner dem på webben.

Priset för ett kåpset (ej tail) i kolfiber är 8.500. Skall du ha ett komplett set blir det lite drygt 10.000

Last edited:

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Fortfarande inte svar på frågan han ställde.

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Tjena!
Det är trist att höra personer som avvisar ett inlägg baserat på kretivitet, uppfinningsrikedom, nyfikenhet, ifrågasättande och fritt tänkande med kommentarer som:

"Åh vad är det du har fått för dig nu då"

Det finns många som kanske inte gör en sak för att få pengar för den utan för att stilla sin egen nyfikenhet och kanske tom är beredd att betala för det... ...mycket mer än vad det skulle kosta att köpa färdigt.

Skulle kunna räkna upp en massa mer eller mindre lyckade projekt jag gjorde som grabb (bla skulle jag göra en solosits till min TZR i glasfiber) och en sak är säker...kunskap är grymt lätt att bära med sig...kunskap är mycket mycket mer värdefullt än pengar och makt någonsin kommer att bli. Det mig veteligt enda sättet att undvika visa att man saknar det är att knipa igen brödsaxen.

Tyvärr kan jag inte ge så mycket tips om kolfiber mer än att det användes redan under slutet av 1800-talet... :)

Kolla efter firmor som sysslar med glasfiberbåtar och repration av dito.
En gång för många år skulle min polare (runt 17då) och hans pappa göra lite kolfiber delar och bara för att testa, då kostade väven ca 1000kr / kvm.

Testa med glasfiber innan, det är billigare och principen är nog ungefär densamma...

/fredde

ElDiablo

Ny medlem
Gick med
12 May 2004
Hoj
GammelGixxer 1208cc -94
Prova att prata med leffe75 här på forumet..... har för mig att han har grejjat en del med kolfiber och har kanske något nyttigt att komma med.

Thompson

uääää!
Gick med
19 Dec 2004
Hoj
CBR 600RR
ElDiablo skrev:
Prova att prata med leffe75 här på forumet..... har för mig att han har grejjat en del med kolfiber och har kanske något nyttigt att komma med.
Tack!

eh okej. Visst skrev jag lite luddigt. jag menade inte alla delar utan alla kåpor och plast som omgiver hojen skulle vara i kolfiber!....shit, trodde det här var ett bra forum, men 80% verkar ju vilja vara otrevliga. gees

pidda

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Körde tidigare Ducati
Bye the way...
Glöm inte att köpa en sax så du kan klippa ditt kolfiber. Börjar på sid 173, annars kan du lägga ner hela projektet :)

Det är kul att gjuta i plast.
Lycka till!

Thompson

uääää!
Gick med
19 Dec 2004
Hoj
CBR 600RR
pidda skrev:
Bye the way...
Glöm inte att köpa en sax så du kan klippa ditt kolfiber. Börjar på sid 173, annars kan du lägga ner hela projektet :)

Det är kul att gjuta i plast.
Lycka till!

Tack så mycket! :Bugar

U-joppe i exil

Jack of all trades
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
Viffers
Hej!

Lars Viebke hare skrivit en kanon "booklet" om fiberkompositlaminering som du kan hitta HÄR. Där finns åxå exempel på återförsäljare av det man behöver.
Det finns några tidigare trådar på detta forum som är värd att läsa om du tänker dig att börja med egna kåpor bl. a. DENNA läs allt där, även om hur man skyddar sig.
Du kan åxå gå till VFRdiscussion.com om du går med där så kan du se en tråd (under "modifications" och "how to") där jag visar hur jag gör. Om du inte blir medlem (kostar inget mer än 2 minuter) så syns tyvärr inte "how to" avdelningen.

Det är kul att slabba och det är lättare och blir bättre än man tror. GO! :tummenupp

Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
thompson46 skrev:
Tack!

eh okej. Visst skrev jag lite luddigt. jag menade inte alla delar utan alla kåpor och plast som omgiver hojen skulle vara i kolfiber!....shit, trodde det här var ett bra forum, men 80% verkar ju vilja vara otrevliga. gees

Man har ingen aning hur många förståsigpåare det kan finnas på en sådan sajt!
Dom tar aldrig slut!

Stå på dig och bygg vad fan du vill!

Går det bra så får du göra et set till min CBR alldeles gratis!

Lycka till. :tummenupp

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...