Minst är kedjeslacket när axlarna för
främre kedjedrev
svingaxeln
bakhjulet ligger i rät linje
i alla andra lägen t.ex.
(bakhjulsaxeln över ovan linje, bakfjädringen komprimerad)
(bakhjulsaxeln under ovan linje, bakfjädringen expanderad) det vanliga när hojen står på sido eller bakre depåstöd
så är kedjeslacket större
och ju kortare sving och ju större fjädringsväg ner från ovan linje dessto större bör kedjeslacket vara när hojen står på
står på sido eller bakre depåstöd.
För annars räcker inte kedjan till för att hojen ska kunna fjädra och tex kullagret på axeln med främre kedjedrev tar stryk, tätningen börjar läcka och du har fixat ett dåligt lager och kedjesmörjning. Tills lagret rasar.
När jag kortade hundbenen för att höja Busan bak 20mm mätte jag (med urkopplad fjädring)
slacket vid olika lägen på bakhjulet. Med 35mm i originalläge så blev slacket 40mm med svingen 20mm lägre (hojen 20mm högre bak).
Så nu kör jag med 40 mm slack.
För då är det precis kedjan gå att röra när axlarna ligger i rät linje.
Så använder man det "smarta verktyget" så är väl steg
1) Ställa in lite slack (typ 10mm) med axlarna i rät linje. #
2) Montera tillbaka de fjädringskomponeter man tagit bort för 1)
3) Kontrollera vad verktyget visar. Det är korrekt inställning för kedjeslacket.
# enligt Tsubaki ska slacket med som jag tolkar det axlarna i linje vara ca 2 % dvs med 660 mm avstånd mellan framre och bakre kedjedrev ca 13 mm.
The Complete Guide to Chain: Chain Slack
chain-guide.com
Och i alla andra lägen blir ju slacket större......
Jag gissar att med alla inlägg om stumspänd kedja vid leverans eller efter service
att målgruppen för verktyget är MC-verkstäder.
Och andra som inte hinner / kan läsa MCn's handbok / manual.