Kan något ha pajjat batteriet?

Kim86

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Småland
Hoj
Susuki DR650SE
Var ute med min DR i går och fick motorstopp. När jag skulle starta den igen vägrade startmotorn att gå och startrelät bara surrade. Gick sedan att rulla igång och köra hem. Provade att ladda upp batteriet men det hjälpte inte. Kopplade batteriet direkt till startmotorn men den snurrade inte alls. Har jag på alla lampor och trycker på startknappen sjunker spänningen under 4 volt, ca 12,4 volt obelastat.Fick igång den sedan med ett bilbatteri men när den var igång ville inte belysningen fungera som det ska även om man höll ett högre varv.

Innan hade den startat utan problem och man kunde stå med lysena på i några minuter före utan problem. Kan batteriet verkligen gå sönder bara så där? Ska försöka få tag på ett nytt i morgon men vill inte att det ska gå sönder på en gång.
 

sportbike

Guest
Köp nytt batteri av bra sort.
Montera en snabbkoppling till en laddare av bra kvalitet,typ Cetec.
Koppla in när du kört klart för dagen = ett lyckligt batteri......
 

Kim86

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Småland
Hoj
Susuki DR650SE
Det var ett minst 2 år gammalt Yausa-batteri, det ska väll inte vara ett dåligt batteri? Dyra är de iallefall. Har en C-tek laddare men den har jag bara kopplat in under vinterhalvåret. Tycker det är lite märkligt att går från att fungera bra till att kanppt fungera alls på någon timme.
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Det var ett minst 2 år gammalt Yausa-batteri, det ska väll inte vara ett dåligt batteri? Dyra är de iallefall. Har en C-tek laddare men den har jag bara kopplat in under vinterhalvåret. Tycker det är lite märkligt att går från att fungera bra till att kanppt fungera alls på någon timme.

Köp ett Biltema som fungerar alldeles utmärkt. Behöver absolut inte köpa de dyra och tro att de är bättre. Kan likväl som du ser bli cellfel i dem...
Får många Biltema för ett Yausa...

Biltema har även de Garanti...

Dal-Mausen
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Är du säker på att det är startrelät som "surrade" ett relä brukar ju inte surra utan snarare knäppa till lite. Det kan ju vara nåt tokigt med anslutningarna, dålig kontakt med batteripolerna, dåligt jordförbindelse från minuspolen, säkringar kan ha gått när du labbat runt (tänkte på att lyserna inte funkade)

1. kolla säkringarna
2. prova att starta den med hjälpbatteri från bilen (ha inte bilen igång så får du lite lägre spänning o minskar risken för att bränna sönder något. Funkar det inte på engång så ta bort startsladdarna, stå inte o nöt)
Om den startar nu så lutar det ju åt att batteriet är dåligt.
3. Prova att rulla igång den. Startar den nu så lutar det ju åt startmotorn eller att startmotorn inte får spänning.
4. Mät på startmotorn om du får spänning fram till den.
 

Kim86

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Småland
Hoj
Susuki DR650SE
Är du säker på att det är startrelät som "surrade" ett relä brukar ju inte surra utan snarare knäppa till lite. Det kan ju vara nåt tokigt med anslutningarna, dålig kontakt med batteripolerna, dåligt jordförbindelse från minuspolen, säkringar kan ha gått när du labbat runt (tänkte på att lyserna inte funkade)

1. kolla säkringarna
2. prova att starta den med hjälpbatteri från bilen (ha inte bilen igång så får du lite lägre spänning o minskar risken för att bränna sönder något. Funkar det inte på engång så ta bort startsladdarna, stå inte o nöt)
Om den startar nu så lutar det ju åt att batteriet är dåligt.
3. Prova att rulla igång den. Startar den nu så lutar det ju åt startmotorn eller att startmotorn inte får spänning.
4. Mät på startmotorn om du får spänning fram till den.

Är helt säker på att det är startrelät som låter, har tittat på ett elschema. Det låter som om den slår på och av snabbt hela tiden och vibrerar, när man har halvljuset på samtidigt låter det mer som det knäpper men då sjukner spänningen under 3 volt.

Säkringarna är hela. Fungerar att rulla igång och med ett hjälpbatteri. Men har man motorn i gång så surrar startrelät endå när man trycker på startknappen och den verka inte orka driva belysningen riktigt. Därför började jag fundera på om det inte bara är batteriet som det är fel men ett dåligt batteri kanske gör så att elen inte fungerar som det ska även om motorn är igång?
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Är helt säker på att det är startrelät som låter, har tittat på ett elschema. Det låter som om den slår på och av snabbt hela tiden och vibrerar, när man har halvljuset på samtidigt låter det mer som det knäpper men då sjukner spänningen under 3 volt.

Säkringarna är hela. Fungerar att rulla igång och med ett hjälpbatteri. Men har man motorn i gång så surrar startrelät endå när man trycker på startknappen och den verka inte orka driva belysningen riktigt. Därför började jag fundera på om det inte bara är batteriet som det är fel men ett dåligt batteri kanske gör så att elen inte fungerar som det ska även om motorn är igång?

Då är det säkert batterit, skönt. Ett dåligt batteri kan få helt märkliga symptom.

Är inte riktigt säker på det här men om det är nån sorts kortslutning i batterit så borde det sänka spänningen i hela kretsen. Kanske därför lampor o relän inte funkar som dom ska. Är säkert inte allas bra för generatorn mm.
 

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675

Är inte riktigt säker på det här men om det är nån sorts kortslutning i batterit så borde det sänka spänningen i hela kretsen. Kanske därför lampor o relän inte funkar som dom ska. Är säkert inte allas bra för generatorn mm.

Det stämmer, är det kortis i någon/några av cellerna i batteriet sjunker spänningen dramatiskt under belastning. Min gamla CBR hade exakt de problemen, hade ca 13V över batteriet obelastat, tryckte man på startknappen for spänningen ner till bara någon volt.
Ursrungsfelet då var dock att laddningsregulatorn var kass, så se till att mäta spänningen över batteriet med hojen igång också för att se att generator och regulator är okej.
 

Kim86

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Småland
Hoj
Susuki DR650SE
Köpte en nytt Gel-batteri på biltema idag. Den fungerade som den skulle med det. Mätte spänningen över batteriet med motorn igång och spänningen låg under 14 volt, ska ligga mellan 12-16 volt vid 5000 rpm så jag hoppas det var batteriet som gav upp av sig själv.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top