Kan skivlås ge skev bromsskiva?

kuckel

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Västervik
Hoj
Kawasaki Verys 2015
Har fått små irriterande vibrationer (skorrande) i bågen som varierar i olika farter och växlar men har även vibrationer i handbromsen.

Allt detta började efter inköp av ett Abus Granit skivlås som jag nu förstått att jag kanske placerat fel på skivan.

Använder styrlåset i bågen så styret (och då bromsskivan) lutar snett ner mot vänster och jag har hängt låset längst ner på bromsskivan så dess tyngd trycker neråt och eftersom bromsskivan "lutar" så ligger ju låsets tyngd mot skivan ... lite oklart förklarat kanske ...

Kan detta vara upphovet till mina vibrationer/skorrande? Bytte däck igår och tycker då att mina vibrationer ökade
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Nä, vibrationerna kommer nog inte via låset.

Om du nu inte kört iväg med låset monterat :rolleyes:
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Tror inte att ett skvibromslås har sådan tygnd så att bromsskivan slår sig.

//Andreas
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Det måste vara nåt annat kuckel med dina bromsskivor. Ett lås gör inte en skiva skev, bara sådär...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Skivan tål mer än ett hängande lås däremot ska man inte ge sig fan på att någon annan inte varit på hojen och försökt flytta den med låset på.

Du borde dessutom inte få vibrationer även när du inte bromsar om bara skivan är lite skev.
 

kuckel

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Västervik
Hoj
Kawasaki Verys 2015
Skivan tål mer än ett hängande lås däremot ska man inte ge sig fan på att någon annan inte varit på hojen och försökt flytta den med låset på.

Du borde dessutom inte få vibrationer även när du inte bromsar om bara skivan är lite skev.

Skivan kanske inte är så känslig som jag va rädd för ... kan det vara lite obalans efter däckbytet? .. men vibrationerna uppstod innan dock ....
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Skivan kanske inte är så känslig som jag va rädd för ... kan det vara lite obalans efter däckbytet? .. men vibrationerna uppstod innan dock ....

Ja, eller dåliga lager, oval fälg, skev fälg, bromsar som ligger på när dom blir varma mm.
Svårt att säga över nätet så du får väl ta någon polare till hjälp (om du inte har depåstöd) och kolla igenom lager, fälgar och bromsar.
Du kan ju kolla efter märken i gaffelbenen som kan vara orsakade av låset också bara utifall någon skulle försökt rulla iväg med den.

Sen kan ju skivorna bli krokiga utan yttre våld också men det kan vara svårt att se utan att montera isär.
 

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
biltema bromsbelägg? eller har hojen stått utomhus under vintern? stor variation i temperatur kan bidra till skeva skivor likaså biltema bromsbelägg
 

Tricku

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2007
Ort
Vaxjo
Hoj
Mt07-15
Börjar skivorna bli tunna så blir de mycket lättare skeva, hur långt har de gått?
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Jag kör okså Abus Detecto o har inte märkt något på någon av mina framskivor, men jag plaserar låset i mitten av ståldelen o inte tyngd på själva skivan.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Hmm, mitt skivbromslås attackerade lömskt och gjorde rent hus nere vid navet så de är fullständigt opålitliga!!
Knycklar skivor gör de säkert på fikapausen om man inte ser upp..
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Om ett skivlås kan deformera skivan skulle jag byta skiva omedelbums!

Kan inte tänka mig att låset, bara genom sin tyngd kan deformera skivan.
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Hallåj..... hur många kilo pressar bromsoken mot skivan med när man ska bromsa ned en maskin som väger 300 kg med förare från 250 km/h till stillastående på en kort bromssträcka ....... bara momentet i sig borde ju vara minst ett ton i skivorna när du har 1-2 G i inbromsning.

Hur många kilo väger låset ....
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Garanterat nått jävla inavelsfall som försökt rulla hojen me låset i.

Sätt skivbromslås så jävla nära gafffelbenet du an så det tar stopp direkt vid misstag.
Det behövs inte nån speciellt hög fart för att få en böjd skiva....1km/t kan kröka om man har otur.
 

kuckel

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Västervik
Hoj
Kawasaki Verys 2015
Hallåj..... hur många kilo pressar bromsoken mot skivan med när man ska bromsa ned en maskin som väger 300 kg med förare från 250 km/h till stillastående på en kort bromssträcka ....... bara momentet i sig borde ju vara minst ett ton i skivorna när du har 1-2 G i inbromsning.

Hur många kilo väger låset ....


Jo låter helt korrekt, måste vara nått annat, säkert nån som har pillat på hojjen i garaget.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top