Kan ventilerna skadas om veven står fel???

minmicke

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2007
Hoj
2 st Kawa ZX9 -95 -94
Hej!

En fråga, kan ventilerna krökas eller skadas om man sätter dit kamkedjan med vevaxeln 180 grader fel, alltså om man ställer kamarna efter när 2ans kolv står längst upp och inte 1ans???

Finns det risk att ventilerna tar i kolvarna då?

Mvh Micke

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Det finns en anledning till att man ska dra runt motorn försiktig för hand efter dylika operationer.

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Alltså, det går ju att timea in 2:ans kam och på så sätt få alla de andra rätt också (nockarna ska peka ut åt sidorna när kolven är i topp och inte trycka på ventilerna, annars kan det gå fel). Det går dock inte att ställa kammarna fel 360 grader eftersom hojar ofta tänder vid varje tdc, en tändning sker i "onödan" och en som antänder.

minmicke

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2007
Hoj
2 st Kawa ZX9 -95 -94
Kan det inte vara så att takten bara blir den motsatta: att avgasventilerna öppnar när insugsventilerna egentligen ska öppna och visa versa. I så fall borde ju inte någon ventil krocka med någon kolv. Dock lär inte motorn gå alls. Försöker bara förstå hur det fungerar. Någon som vet detta säkert får gärna svara.

//Micke

sportbike

Guest
Det finns ju en anledning till att kamaxel och vevaxel ska tajma varandra.
För att ventilerna ska vara stängda under kompressionstakten,krävs ju att kamaxeln inte öppnar dom.
Summa summarum,motorn startar inte.
Alla saker har sin funktion.

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
För att underlätta är det enklare att tänka sig motorn som en enstånka. Eftersom kamdreven snurrar ett varv på två vevaxelvarv borde en felställd vevaxel med 180 grader innebära att kolven krockar med avgasventilen eftersom avgasventilen normalt öppnar vid btc.

Slutsatts: Om inte jag tänker helt knas borde en kam som är felställd med 180grader innebära att ventilerna klarar sig men att de har ombytta roller (avgas öppnar när insug borde öppna). Vevaxeln med 180grader fel är inte lika bra.

Här ser man hur nockarna jobbar http://sv.wikipedia.org/wiki/Fyrtaktsmotor

Last edited:

-WANTED-

Gick med
10 Apr 2007
Hoj
R1, crf 450
Kan det inte vara så att takten bara blir den motsatta: att avgasventilerna öppnar när insugsventilerna egentligen ska öppna och visa versa. I så fall borde ju inte någon ventil krocka med någon kolv. Dock lär inte motorn gå alls. Försöker bara förstå hur det fungerar. Någon som vet detta säkert får gärna svara.

//Micke

På en fyrtakts motor går det 2 takter på varje varv likaså 2takt men en förbränningsfas är två takter på 2t och 4 på 4t. Takterna på 4t (4t= fyrtakt) heter insugs, kompressions, arbets och avgas (De är i rätt ordning). Tänk dig att en takt är ungefär ett halvt varv, lite plus kanske. Insugsventilen öppnar i slutet av avgastakten (ett par vevaxelgrader ifrån när kolven når övredöd punkt vilket är längst upp)och då börjar kolven gå neråt. Sen stänger den precis i början av kompressionstakten (efter ND som är nedra dödpunkt). Gnistan tänder i slutet av kompressionstakten (vid ÖD) och då påbörjas arbetstakten. När vevaxeln har snurrat cirka ett halvt varv är nästan allt förbrännt (ND) och då öppnas avgasventilen och kolven "trycker ut" avgaserna.

Som du säkert förstår överlappar ventilernas öppningstid varandra och detta kallas för duration. Kan försöka fixa en bra bild tillsimorgon där du får se hela förbränningsfasen genom en "snurra" och där står det även vid vilket gradantal ventilerna öppnar(tror jag).

Hoppas detta fick dig till att förstå bättre.
/Eric.

Last edited:

minmicke

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2007
Hoj
2 st Kawa ZX9 -95 -94

Hej alla hobbymekaniker så som jag själv...

Kan bara tala om att om man ställer vevaxeln 180 grader fel så skadas inte ventilerna. Om detta endast gäller för ZX9R vet jag inte men hur ventilerna rör sig på en 4cyl 4 taks motor är ju inte helt enkelt att förstå.

sportbike

Guest
Hej hobbymekaniker.
Du menar alltså att om dina insugsventiler står fullt öppna,och kolven är i topp,så träffar dom inte varandra?
Tur i så fall,men hur vet du ?

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Fast när det gäller just ZX9R före 1998 så spelar det inte så stor roll, eftersom livslängden på en sån motor är ungefär 26 minuter innan topplockspackningen pajar, skiten går varm och toppen blir skev.

minmicke

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2007
Hoj
2 st Kawa ZX9 -95 -94
Hej hobbymekaniker.
Du menar alltså att om dina insugsventiler står fullt öppna,och kolven är i topp,så träffar dom inte varandra?
Tur i så fall,men hur vet du ?

Jag kan erkänna att jag hade satt vevaxeln 180 grader fel, kom på det när jag skulle starta och den baktände. Sen tittade jag ner på hur insugsventilerna jobbade och insåg att vevaxeln var fel. Kolven kom upp strax innan insugsventilerna stängdes men dom krockade inte så jag kan säga att jag hade tur, alla ventilerna är ok. Har satt ihop motorn rätt nu och hojen går som den ska.

Antar att detta inte gäller för alla hojar men på zx9r var det tydligen så.

Fast när det gäller just ZX9R före 1998 så spelar det inte så stor roll, eftersom livslängden på en sån motor är ungefär 26 minuter innan topplockspackningen pajar, skiten går varm och toppen blir skev.

Nog för att dessa motorer är kännsliga vad gäller toppackning men de brukar i regel gå ca 3-5 tusen mil innnan de händer.

Byta toppackning o plana toppen är ju heller ingen gigantiskt jobb.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...