Kanske därför de inte har skinnställ?

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Lär vara precis så. När jag var i Phoenix så körde jag hoj i några dagar och tänkte först att jag skulle ha skyddskläder på mig. Gav ganska snart upp den tanken för att man svettades något grymmt. Var tom så att man tog av sig hjälmen, man blev ju kokt där inne. Det är så att när det är riktigt varmt så kan det nog nästan utgöra mer fara än skydda när man har på sig full mundering. Du blir uttorkad på ingen tid alls.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Äsch vaffan, på försäsongen gnäller alla solskensåkare att det är för kallt. Sedan är det ett jäkla liv när det är för varmt. På hösten när kylan kommer är det helt plötsligt för kallt igen...

Nä, svettas får man göra, det är ju snustorrt på vägarna och underbar temp i däcken.

Bara att palta på sig å kila ut å skrapa :rock

EnduransJanne

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Hoj
Fireblade CBR 900RR - 92
I Skandinavien blir det väl knappast några problem med värmen ens under den varmaste av sommardagar (OK, kanske några enstaka dagar). Men jag tror, som tidigare påpekats i denna tråd, att i vissa länder, t.ex. Spanien, Italien, Grekland så blir det helt enkelt farligt att köra i full skyddsmundering under den varmaste perioden, man blir groggy rätt snabbt. Då är det väl lika bra att inte köra tvåhjuling då. Anledningen till att man ser mycket folk ändå i dessa länder på vespa/skoter/mc iförda shorts och badsandaler är antagligen en attitydgrej, man verkar inte ha samma syn på konsekvenserna av en marksyning, fattar egentligen inte detta, kan någon förklara? Det hela är ju lite omvänt jämfört med oss i Skandinavien, vi kör ju i allmänhet inte hoj på vintern. I södra Europa är väl den ultimata hojperioden tidigt på våren och sent på hösten och även under den period då vi har vinter. Jag antar att det är inte för inte som moto GP cirkusen gör ett uppehåll under den varmaste delen av sommaren, eller???

LameViffer

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Honda VFR800 -01
Janne F skrev:
I Anledningen till att man ser mycket folk ändå i dessa länder på vespa/skoter/mc iförda shorts och badsandaler är antagligen en attitydgrej, man verkar inte ha samma syn på konsekvenserna av en marksyning, fattar egentligen inte detta, kan någon förklara?

Långvarigt socialdemokratiskt maktinnehav? Den allmänna nordiska välfärdspolitiken?

Vi vill att staten ska ta hand om alla människor och bestämma vad vi får och inte får göra. I många andra länder har man en mer liberal syn på sakerna, så länge man inte skadar nån annan så får man göra som man vill.

Eller så kan det bero på något helt annat, ni kan ju också komma med era bästa gissningar ...

Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
LameViffer skrev:
Men det tror jag dom som kör med skinnställ också vet att det är.
Jo det är väl sant. Nä jag vet inte nått, har aldrig kört med något annat än skinnställ, handskar, hjälm, ryggskydd och stövlar.

Okej, kanske två gånger med jeans istället för skinnställsbyxorna.

Så vad vet jag? :va

/hd

Veztra

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
RGV 250
Gör ett enkelt test!

Kör i 50-60 i km/t och dutta ner hälen i asfalten, sen kan vi börja snacka :)

PS. Har polare som kanat på rumpan i cross/endurobrallor och 50 Km/t, hela akutpersonalen gick skytteltrafik för sina studiobesök, ingen hade sett något liknannde. Han satt inte på 2 veckor och han ser ut som fan med sina ärr idag 6 år senare......

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Ja är det varmt o man ska köra så får man helt enkelt fyll på med dricka samt ta pauser, inget problem eg. Kan ju liksom ha shortsen under stället o kränga av sig när man stannar.

antikrist

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
yamma busfemti
La hojen i crosskläder (med skydd under, dainese saftyjacket på överkroppen och ap knäskydd) i typ 130 blås och fick inga trottoar eksem alls. Kläderna var ju bara sopor efteråt men man byter ju gärna skinnställ efter en vurpa också. Cross kläderna kostar väl typ 1500-2000 så man kan ju köpa några inan man är uppe i vad ett skinnställ kostar.

Jonathan

Guest
Man borde bygga nåt slags ställ med A/C inbyggt. Eller kanske ett vattenfyllt ställ:)

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Har en polare som slog över på en CR 500, fullt ös på 5:an på slangen iförd ett par adidas brallor vilket resulterade i att dom stog och plockade fastbränt nylon från hans röv på akuten. :tummenupp

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
om man kjør med for mycket klader kan man dehydreras så mycket at man vurpar av utmattning...

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
De som säger att det bara är att ta pauser och dricka lite imellanåt lär nog inte ha upplevt riktig värme :rolleyes: Men det är sant som någon sa att det är väll bara till att låta bli och köra hoj ifall det blir alltför varmt :) I varmare länder så är det faktiskt samma som här på vintern. Ett stort antal hoj åkare anser att det är livsfarligt att köra på sommaren lika för oss fast på vintern då.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Prexis. Hoppa på en R1:a i +35 och kör en hel dag innehållande mycket kökörning där motortempen går upp till 104 grader innan kommentarer "det är bara att dricka" och "hellre svettas lite än skrapa upp kroppen". Hemma är det inget stort problem utom när det är så här bra väder som det är nu. Väljer nog svalare länder till nästa semester...

daniel 2.3-16

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2003
Hoj
Yamaha R1 -08
hehe..
nån som provat kökörning med en gammelgixxer mitt i sommaren? :confused:
dom är ju olidliga redan vid islossningen.. :tungan

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...