Kantareller

Kneedrag

Guest
ut o leta hört de trivs i blandskog. Har försökt att få vänner o avslöja sina ställen men det är :Dstörtomöjligt.

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
Yamaha Ténéré 700 Extreme 2024 | Honda VFR 750FJ 1988
Trodde ju verkligen inte att jag skulle få det tipset. :tummenupp

Hihi. Vi har en massa blandskog runt sommarstugan och under fallna granar hittar man jämt kantareller tycker jag. Speciellt när de ligger ovanför nåt gammalt blött dike. De verkar trivas bland gräs och mossa också.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Jag hittade en hel brödback med kantareller på diskbänken hemma!

Det gäller att ha kontakter :D

s9d8as0vjk

Guest
Är det vanliga gula kantareller du är ute efter så börjar det bli lite i senaste laget nu. På sommaren och tidig höst brukar det vara lövskog som gäller och ju senare på året desto mer mot barrskog. Har hittat ganska bra med gulingar i granskog (med inslag av löv) senaste veckan. Då har du även chans att hitta blek taggsvamp som också är grymt god. Och springer du på en blomkålssvamp så ta för bövelen hem den fortare än kvickt... :)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Beror ju dessutom litegrann på vart i det här avlånga landet man bor också.
Men det är bara att dra på sig stövlarna och knata ut i skogen, har du väl hittat en så hittar du resten också, så länge det inte är urgammal skog med mossa precis överallt så hittar du garanterat kantareller.
Undvik ställen där man vet att det är mycket folk som går, av en förklarlig anledning så är det sämre där...

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
så länge det inte är urgammal skog med mossa precis överallt så hittar du garanterat kantareller.

Fast det där stämmer inte riktigt. I slottsparken där jag bor så växer det kantareller till förbannelse. Den skogen är ju en gammal skog.

Själv lärde jag hunden hitta kantareller.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Fast det där stämmer inte riktigt. I slottsparken där jag bor så växer det kantareller till förbannelse. Den skogen är ju en gammal skog.

Själv lärde jag hunden hitta kantareller.

Har själv letat i gammal rutten skog med mossa överallt, har inte gett mig ett skit faktiskt. Men det finns ju gammal skog med mossa och sen finns det GAMMAL skog, där du knappt kan gå på en välta utan att trampa igenom :brinnerup

Edit/ Är det svårt att lära byrackan att hitta kantareller? Är det bara att gömma lite kantareller och låta han sniffa och sen ge honom godis när han hittar? Har aldrig testat men det skulle jag nog ta och göra, skönt att slippa leta helt själv.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Kantareller är överskattade. Anledningen till att folk blir så våta i brallan så fort man nämner kantareller är för att alla andra tycker det är så häftigt.

Själv så klarar jag mig långt på något hg champinjoner från Willys.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC