Kantareller

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Kantareller är överskattade. Anledningen till att folk blir så våta i brallan så fort man nämner kantareller är för att alla andra tycker det är så häftigt.

Själv så klarar jag mig långt på något hg champinjoner från Willys.

Varför inte lyxa till det och köpa färdigplockade kantareller i affären? :tummenupp

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
En polare körde just till stockholm från Jämtland, med 5 ica-påsar med kantareller, uppskattningvis 35-40kilo. Jag försöker få han att sälja dem kvickt till resturanger och kunna betala 2 månadshyror :D

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
köp dig en svampbok,googla gå efter stigar och diken gamla grusvägar så kommer du hitta hur mycket som helst,en handburen gps kan vara bra så du kan hitta tillbaka till bilen,är det mycket tall så brukar det inte vara kantarellmark,men i blandad lövskog och gran brukar det finnas i.
plocka endast i papperspåse eller korg,inte plast:)
lycka till. hittar du inte kantareller i år gör du det aldrig finns som sagt hur mycket som helst
/robin

Varför inte lyxa till det och köpa färdigplockade kantareller i affären? :tummenupp
brukar vara torra som fasen och varför betala för nåt som är kul att plocka och gratis? tycker om att plocka men äter inte svamp själv,men det brukar inte vara några problem att bli av med dom:D
/robin

Last edited:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Edit/ Är det svårt att lära byrackan att hitta kantareller? Är det bara att gömma lite kantareller och låta han sniffa och sen ge honom godis när han hittar? Har aldrig testat men det skulle jag nog ta och göra, skönt att slippa leta helt själv.

Både ja och nej.
Det mesta handlar om att lära hunden vilken doft den ska söka efter. Sen löser det sig.
Som exempel så kan jag säga direkt att om du tagit i svampen så är det din doft hunden söker. Så ut och plocka kantareller med pincet, lägg dom i en rostfri burk och börja träna hunden med belöning varje gång den söker upp den rätta doften. Sen är det dax att ge sig ut, börja på kort håll tills hunden blir bättre och bättre. Sen har du din kantarell hund.

Ett annat tråkigare tips, men som troligen ger bäst resultat är att anmäla sig till en kantarellsök kurs.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC