kapa bromsslang ?

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
du har troligen en lusftficka någon stans.
Har varit ute för bromsok som har monterats på ett sådant sätt så att luft nipeln inte har hamnat på högsta punkten. då kan du själv gissa vad som händer med luften.

Lufta o lufta o lufta. köpe en automatisk bromsluftare på biltema för 70 kr eller vad den kostar. fungerar kanon.

köpte en sån helgen!! men jag fattar inte hur den funkar:va

köpte den med en behållare

kan någon förklara ? ska man ha bromsvätska i i behållaren, ska man pumpa på bromsen ?

Bifogat

• 19-146_l.jpg
    19-146_l.jpg
    7.3 KB · Visningar: 48

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Du kan väl pricipen för att avlufta?

Öppna avluftningsskruven, tryck in bromsgreppet, stäng svluftningsskruven, släpp bromsgreppet.

Om du släpper bromsgreppet innan du stänger avluftningsskruven kommer du suga tillbaka det du just tryckt ut, d v s bromsvätska och/eller luft. Om du gör rätt, d v s stänger avluftningsskruven först kommer det att bildas ett undertryck i systemet när du sedan släpper bromsgreppet som drar in ny bromsvätska från bromsvätskebehållarn som du givetvis ser till att hålla fylld under hela operationen.

När du öppnar avluftningsskruven måste den ha den högsta positionen på hela systemet annars kommer inte luftbubblorna ut. Om du saknar avluftningsskruv på huvudcylindern kan du skruva loss bromsoket och fästa det på bakramen med ett buntband så att det hänger högt och jobba med avluftningen där. På min hoj är detta ett måste då slangen är dragen så den går i en båge med högsta punkten över avluftningsställena, det ena på huvudcylindern och det andra på bromsoket.

Kom ihåg: Öppna, tryck, stäng, släpp. Upprepa tills bromsvätskan som lämnar avluftningshålet/hålen är helt fritt från luftbubblor.

Jag har också ett sådant där kit från Biltema med backventiler som jag försökt använda utan framgång, varje gång har det slutat med att jag använt min gamla hederliga Festisflaska istället.
:)

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

Jag har också ett sådant där kit från Biltema med backventiler som jag försökt använda utan framgång, varje gång har det slutat med att jag använt min gamla hederliga Festisflaska istället.

Festisflaska fungerar inte det måste vara en dansk öl på glasflaska annars känner sig vätskan inte hemma och då vet man aldrig vad som händer.....

Poängen med en automatisk flaska är att man suger ut en massa luft ur den och skapar därmed ett undertryck, då öppnar man nippeln och suger ut luft+vätska vilket går snabbare än att trycka manuellt. Problemet är bara att det alltid är svårt att få det tätt vid nippeln och sen är där alltid någon backventil som strular så man brukar som teddy sluta med den gammla simpla metoden...

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Du kan väl pricipen för att avlufta?

Öppna avluftningsskruven, tryck in bromsgreppet, stäng svluftningsskruven, släpp bromsgreppet.

Om du släpper bromsgreppet innan du stänger avluftningsskruven kommer du suga tillbaka det du just tryckt ut, d v s bromsvätska och/eller luft. Om du gör rätt, d v s stänger avluftningsskruven först kommer det att bildas ett undertryck i systemet när du sedan släpper bromsgreppet som drar in ny bromsvätska från bromsvätskebehållarn som du givetvis ser till att hålla fylld under hela operationen.

När du öppnar avluftningsskruven måste den ha den högsta positionen på hela systemet annars kommer inte luftbubblorna ut. Om du saknar avluftningsskruv på huvudcylindern kan du skruva loss bromsoket och fästa det på bakramen med ett buntband så att det hänger högt och jobba med avluftningen där. På min hoj är detta ett måste då slangen är dragen så den går i en båge med högsta punkten över avluftningsställena, det ena på huvudcylindern och det andra på bromsoket.

Kom ihåg: Öppna, tryck, stäng, släpp. Upprepa tills bromsvätskan som lämnar avluftningshålet/hålen är helt fritt från luftbubblor.

joo men då har jag gjort nästan rätt innan.... pumpat fan+öppna+stäng+släpppedal

men att den skulle vara högst upp var något jag aldrig hört är du säker ? så fall blir det ut och montera av bromsok på 3hojjar :gnissla

Festisflaska fungerar inte det måste vara en dansk öl på glasflaska annars känner sig vätskan inte hemma och då vet man aldrig vad som händer.....

Poängen med en automatisk flaska är att man suger ut en massa luft ur den och skapar därmed ett undertryck, då öppnar man nippeln och suger ut luft+vätska vilket går snabbare än att trycka manuellt. Problemet är bara att det alltid är svårt att få det tätt vid nippeln och sen är där alltid någon backventil som strular så man brukar som teddy sluta med den gammla simpla metoden...

så man ska alltså klämma på flaskan, så den vill suga i sig all luft
måste ju använda skiten nu när jag har den

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
joo men då har jag gjort nästan rätt innan.... pumpat fan+öppna+stäng+släpppedal

men att den skulle vara högst upp var något jag aldrig hört är du säker ? så fall blir det ut och montera av bromsok på 3hojjar :gnissla

så man ska alltså klämma på flaskan, så den vill suga i sig all luft
måste ju använda skiten nu när jag har den
Operationsätt varierar men det är vanligast

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
nu är jag jävligt trött på skitbromsen...:mad: funderar på att lämna in

1: provade biltema skiten den läckte i flaskan så den sög inte ett dugg

2: tog en annan flaska och tryckte in bromsvästska genom luftventilen upp i hela systemet för att sedan pumpa satan för att få tryck. och sedan lufta som vanligt, funkade inte det heller

3 : tog av bromsoket och satte det som högsta pungt. funkade inte det heller

va gör jag för fel ? eller något annat jag kan prova

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det tar för det mesta ett tag att lufta bromsarna ordentligt. Och blir det för lite bromsvätska i behållaren så får du börja om från början.

Tålamod är receptet.

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Det tar för det mesta ett tag att lufta bromsarna ordentligt. Och blir det för lite bromsvätska i behållaren så får du börja om från början.

Tålamod är receptet.

men bromsen tar inget/mycket mycket lite :va den har varigt full hela tiden, ska man tömma hela systemet annars ?

Teddy

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
2: tog en annan flaska och tryckte in bromsvästska genom luftventilen upp i hela systemet för att sedan pumpa satan för att få tryck. och sedan lufta som vanligt, funkade inte det heller
Menar du att du tryckte in bromsvätska genom avluftningsventilen på bromsoket? Om ja, varför då? Bromsvätskan som ska in i systemet häller du lämpligast i behållaren som är avsedd för det.

Pumpa satan är slöseri med energi. Det högsta tryck du kan bygga upp i systemet är fullt utslag på bromsgreppet/pedalen. När du släpper den försvinner trycket, att trycka flera gånger efter varandra "bygger" inget tryck.

Öppna avluftningsventilen på oket eller huvudcylindern och tryck därefter in bromsgreppet/pedalen och behåll det intryckt. Vad händer? Om det inte kommer någon vätska har du just tryckt ut en mängd luft ur systemet. Stäng avluftningsventilen, systemet är nu slutet och när du släpper bromsgreppet/pedalen skapas ett undertryck då kolven i huvudcylindern återvänder till viloläge, när kolven i huvudcylindern når viloläge öppnas systemet igen, denna gång via ett hål i huvudcylindern, mot bromsvätskebehållaren. Titta ner i bromsvätskebehållaren, undertrycket i systemet suger nu bromsvätska från bromvätskebehållaren.

Den lilla kolven i huvudcylindern inte trycker ur några stora mängder vätska/luft så om systemet varit fullständigt tomt kan det ta ett par manövrar med öppna-tryck-stäng-släpp innan det börjar komma vätska ur avluftningsventilen men mer än tio manövrar ska inte behövas.

Om Tryck in bromsgreppet/pedalen och behåll det intryckt under tiden du öppnar avluftningsventilen på oket eller huvudcylindern. Vad händer?

Låt oss säga att avluftningsventilen på bakbromsoket har högsta position i hela systemet. Om du då öppnar avluftningsventilen, trycker in bromsgreppet/pedalen och det kommer vätska så är hela systemet fullt av bromsvätska. Efter att du stängt avluftningsventilen är systemet åter slutet. Om du nu har bra bromsslangar ska du ha ett hårt och fint motstånd i bromsgreppet/pedalen.

En poppis luftficka är bakom kolven/-arna i oket. Innan du påbörjar avlufning är det därför alltid lämpligt att trycka tillbaka kolvarna så långt det går.

Last edited:

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Bla bla bla, bra tips och råd.

När jag luftade min gixxers frambroms så slutade det med att jag knackade med baksidan av en skruvmejsel på slangar och T-grenar och på pumpen. Det kom upp luftbubblor ganska länge, men när dom sedan upphörde att komma så var det no probs att utföra manövern enligt teddys princip. Inte som på bilen direkt där man häller i vätska, öppnar luft skruven och väntar i 2 minuter tills det börjar droppa vätska, stänga nippeln, KLART!

HojRevival

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
pytteliten vf400
Denna däringa mojängen ifrån Biltema funkar förutsatt att man bara släpper lite grann på luftnippeln, annars så suger oket tillbaka lite luft via gängorna på nippeln, och då kan du hålla på en evighet utan att bli klar. Att försöka hålla undertryck i flaskan låter som ett skämt, då skall det nog till andra prylar än en sladdrig plastflaska. Det är backventilen som är själva prylen med detta.
Det som förvånar mig mest är att ägg och gaffatejp inte funkade:tummenupp

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
var ute och försökte idag igen

när jag luftade så kom det bara bromsvätska som vanligt.. och inget motstånd i pumpen

tänkte att pumpen det var fel på, så jag bytade den och bromsslang från behållaren, öpnnade luftventilen och hällde på bromsvätska i behållaren... (det är väll så man ska göra ?) men det rann inte på :huvet

hatar den jävla skitbromsen.... fixar jag det inte innom 2veckor så lämnar jag in den

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Menar du att du tryckte in bromsvätska genom avluftningsventilen på bromsoket? Om ja, varför då? Bromsvätskan som ska in i systemet häller du lämpligast i behållaren som är avsedd för det.
.

Trycka in bromsvätska bakvägen är ett trick som ett antal cross mekaniker har tipsat även mig om. Jag har även gjort det en gång när jag hade en strulande broms.
På crossar är det om man har otur lite för stor fallhöjd för att det ska gå att trycka vätska och luft neråt.

Så helt ute o cyklar tycker jag inte killen var när han provade det...

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6

när jag luftade så kom det bara bromsvätska som vanligt.. och inget motstånd i pumpen

tänkte att pumpen det var fel på, så jag bytade den och bromsslang från behållaren, öpnnade luftventilen och hällde på bromsvätska i behållaren... (det är väll så man ska göra ?) men det rann inte på :huvet

hatar den jävla skitbromsen.... fixar jag det inte innom 2veckor så lämnar jag in den

Exakt det som var grejen med min gixxer oxå, pumpade, litet motstånd, kom vätska när jag lättade nippeln, men det blev aldrig bättre. Gjorde av med 0,5 liter vätska innan jag provade knackabort luft metoden.

Teddy

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.

Om det ska "rinna på" så måste Bromsvätskebehållaren vara högsta punk i systemet, locket på behållaren vara av, bromgrepp/pedal hållas intryckt och avluftningsventilen på oket vara öppen. Då finns det fritt flöde från behållare genom passagen till huvudcylindern och sedan hela vägen ner till och ut genom oket.

Det är uppenbart att du har en luftficka någonstans i systemet.

Det är lite svårt att se på bilden men har du en avluftningsventil på huvudcylindern och har du i så fall använt den?

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Exakt det som var grejen med min gixxer oxå, pumpade, litet motstånd, kom vätska när jag lättade nippeln, men det blev aldrig bättre. Gjorde av med 0,5 liter vätska innan jag provade knackabort luft metoden.

ok vilken skit.. får testa att banka som fan med en skruvmejsel :tummenupp

Om det ska "rinna på" så måste Bromsvätskebehållaren vara högsta punk i systemet, locket på behållaren vara av, bromgrepp/pedal hållas intryckt och avluftningsventilen på oket vara öppen. Då finns det fritt flöde från behållare genom passagen till huvudcylindern och sedan hela vägen ner till och ut genom oket.

Det är uppenbart att du har en luftficka någonstans i systemet.

Det är lite svårt att se på bilden men har du en avluftningsventil på huvudcylindern och har du i så fall använt den?

ok visste inte att pedalen måste vara inne, så var det inte på min gamla rd...

ingen avluftningsventil på huvudcylindern,

Last edited:

Teddy

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
ok vilken skit.. får testa att banka som fan med en skruvmejsel :tummenupp

ok visste inte att pedalen måste vara inne, så var det inte på min gamla rd...

ingen avluftningsventil på huvudcylindern,
Ursäkta mig, jag var nog lite trött i förmiddags, du har alldeles rätt, pedalen ska inte vara intryckt.

Om du saknar ventil uppe på huvudcylindern gör du lämpligast i att lossa på oket och fästa det uppe på bakramen som vi talade om tidigare. Vad då när du öppnar ventilen och trycker på pedalen? Kommer det vätska då också?

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Ursäkta mig, jag var nog lite trött i förmiddags, du har alldeles rätt, pedalen ska inte vara intryckt.

Om du saknar ventil uppe på huvudcylindern gör du lämpligast i att lossa på oket och fästa det uppe på bakramen som vi talade om tidigare. Vad då när du öppnar ventilen och trycker på pedalen? Kommer det vätska då också?

jaha provade nämligen att hålla in den men det gick inte mycket bättre... :gnissla fattar inte varför det inte rinner igenom :confused:

vilken är huvudcylindern :va det här med hydraliskabromsar är inte min grej

när jag har luftar nu så kommer det inget alls.. provade även och pumpa bromsvätskan in i luftnipplen, men det ville inte in tryckte som fan och då började det komma bromsvätska igenom gängerna

Bifogat

• PICT0001ggggggggg.JPG
    PICT0001ggggggggg.JPG
    126.4 KB · Visningar: 54

Teddy

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
1. Bromsok.
2. Huvudcylinder.
3. Bra ställe att ha en avluftningsskruv på.
4. Potentiell luftficka.

Huvudcylindern är den som pedalen sitter ihop med. Cylinder, därför att det är precis vad den är, innuti sitter en kolv som trycks fram och släpps tillbaka via länkaget till pedalen. Huvud, därför att det är den huvudsakliga cylindern i systemet, det finns en eller flera cylindrar till i systemet, den/de i bromsoket (alltså kopparna) som pressar på bromsbeläggen, men de bara är slavar till huvudcylindern.

Det bästa är att ha en avluftningsskruv högst upp på huvudcylindern som är den högsta punkten i systemet, det är dit luften letar sig när den trängs undan av bromsvätskan. Som ditt system ser ut kommer du att ha mer luft än bromsvätska i det om du bara fyller på med vätska och avluftar nere vid oket. För att få bort all denna luft måste du antingen lossa försiktigt på skruven (3) eller koppla loss bromsoket och hänga det högt så att luften vandrar upp till det. Att lossa på skruven (3) är ett riktigt grisjobb, det kommer att bli bromsvätska överallt, på hojen, på golvet, på dig, din fru och dina barn också. Jag rekommenderar att hänga bromsoket på bakramen istället.

Även om du hade en avluftningsskruv på huvudcylindern skulle du behöva se upp med den del av bromsslangen som går i en båge och bildar en egen hög punkt. Där samlas luft. Det är bara att böja till slangen så att den höga punkten försvinner och luften letar sig upp till huvudcylindern. Alla höga punktet är av ondo, de bara måste bort, där samlas luft som inte har någonstans att ta vägen. Det finns ju vrak på havets botten där dykare brukar roa sig med att växla några ord med varandra.

Bifogat

• 2.jpg
    2.jpg
    129.6 KB · Visningar: 65

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
har haft fult upp med förgasarjävlen idag ville ju ut och köra i snön... men eftersom jag inte hittar några andra munstycken så kan jag väll skruva med bromsen imorgon

jag ska altså ta av bromsoket, men jag ska väll inte hänga det högre än vätskebehållaren ?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA