Kapa burken??

doorman

Checkpoint 69
Gick med
25 May 2004
Ort
Forshaga
Hoj
*SÅLD*
Hej på er i detta trista vintermörker!

Jag behöver er hjälp. Jag har funderingar på att kapa mitt slip-on. Det är ett micron rör, universal.
Hade tänkt ta ner det en decimeter i alla fall...

Är det vettigt? Blir det snyggt? Vad blir resultatet, ljudmässigt?

:Bugar //Ubbe :squid
 

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1200S
doorman skrev:
Hej på er i detta trista vintermörker!

Jag behöver er hjälp. Jag har funderingar på att kapa mitt slip-on. Det är ett micron rör, universal.
Hade tänkt ta ner det en decimeter i alla fall...

Är det vettigt? Blir det snyggt? Vad blir resultatet, ljudmässigt?

:Bugar //Ubbe :squid

Jag har gjort det på min!. Hmm kan inte svara på hur det låter ännu men det blir helt klart snyggt!..

Kapa på!
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
hur blir de med effekten om man minskar röret då? :3freak
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag kapade min burk på min förra R1:a.
Ljudet blev mer rappare och mer markant. :tummenupp
Samt att det såg coolare ut.

Om man är riktigt petnoga så skall man ju ombestycka ifall man modifierar burken.
Nu behövdes inte det på R1:an. Om det berodde på EXUP-ventilen eller något annat vet jag inte.
 

gaffel46

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
stockholm, huddinge
Hoj
nsr 125 och en mopperacer
om det är ett avstämt(anpassat efter just den motorn som du har på hojen) kommer prestandan med största säkerhet förändras. antagligen till det sämre. xakt hur den kommer förändras vet jag inte. Men antaglien kommer det jobba som bäst på andra varv än nu, 99% säkerhet kommer det jobba på lägre varv.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
är de inte med längre burk den får mer vrid i botten?
eller e de tvärtom :va kanske e ute o cyklar
 

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Asker, Norge
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
ozeo skrev:
är de inte med längre burk den får mer vrid i botten?
eller e de tvärtom :va kanske e ute o cyklar

på tvåtaktare har jag lärt mig att det är så iaf..
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Här har du en kapad Micron kolfiberpipa från R1.

http://r2d2.se/coppermine/displayimage.php?album=8&pos=10

Kortad bara 10 cm iofs...men ljudvolymen ökade märkbart, dock ej till störande nivå då den var pinsamt låg innan. :död

Slip-on ger ju måttlig effektförändring öht, så med lite kortning är det nog inget att bry sig i. När du kommer ner i mindre än 2/3 av ursprunget misstänker jag däremot att det kan börja blåsa igenom lite väl lätt kanske...
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
frågan är om man förlorar några hästar på det? skulle det vara pga ökat/minskat mottryck då eller?

Fan skulle vilja kunna allt de där med avgassystem o motorer,lär mig! :)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Superbee skrev:
frågan är om man förlorar några hästar på det? skulle det vara pga ökat/minskat mottryck då eller?

Fan skulle vilja kunna allt de där med avgassystem o motorer,lär mig! :)
Du kan förlora effekt på topp om du har ett alltför öppet system då motorn "tappar andan" lite grann på höga varv...

Tror jag :va
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Jåke skrev:
Du kan förlora effekt på topp om du har ett alltför öppet system då motorn "tappar andan" lite grann på höga varv...

Tror jag :va

Ja det jag trodde var ungefär att om systemet är för öppet så gynnas högregistret pga flödet ökar. Däremot på lågvarv ska det väl vara ett visst mottryck i avgassystemet har jag för mig...

äääsch... kom o berätta för oss hur det funkar nångon?
 

Kobolt

Hellre DÖD, än RÖD!
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Stockholm, huddinge
Hoj
--
4-takt, behöver inget motstånd. arbetar utan det
2-takt, behöver motstånd som hjälper till att "suga ut" avgaserna ur motorn
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Starta en ny tråd i Teknikavdelningen om mottryckets vara eller inte, istället för att spamma sönder denna!

:spammer
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jåke skrev:
Starta en ny tråd i Teknikavdelningen om mottryckets vara eller inte, istället för att spamma sönder denna!

:spammer

Ta'det lungt, andas...


Nedan så har du bilder på hur mitt kapade rör blev.
Tog helst enkelt bara en såg och sågade av det. Innerröret fick man fixa till lite för att det skulle passa. Men det var inget svårt.
Satte dit ett polini märke då V&H märket var lite slitet.
 

Bifogat

  • Image1.jpg
    Image1.jpg
    89.6 KB · Visningar: 91
  • Image2.jpg
    Image2.jpg
    79.4 KB · Visningar: 84
  • Image1.jpg
    Image1.jpg
    59.7 KB · Visningar: 112

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Kobolt skrev:
4-takt, behöver inget motstånd. arbetar utan det
2-takt, behöver motstånd som hjälper till att "suga ut" avgaserna ur motorn

ett visst motstånd behövs väl?
annars kan man lika gärna va utan system på både bilar o hojar om de inte vore för ljudet..
men utan bli dom ju klenare.
kanske inte är en stor märkbar förlust av hk men dock..när man betalar för 100 kw på försäkringsbolaget vill man ha de oså :hihi
men de kankse skulle gå o bygga nåt slags stopp spm lite motstånd men de skulle bli en dj*vla uträkning :3freak
bara o bygga o bänka o se sen om de bli kasst så kan man väl bygga nån/några stoppar o se om de bli bättre...

fast vad vet jag :)
 

KalleBalik

Karata!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
På torken
Hoj
Jag tycker att pickuptrucks är tuffare än hojar
Wiseguy skrev:
Ta'det lungt, andas...


Nedan så har du bilder på hur mitt kapade rör blev.
Tog helst enkelt bara en såg och sågade av det. Innerröret fick man fixa till lite för att det skulle passa. Men det var inget svårt.
Satte dit ett polini märke då V&H märket var lite slitet.

Ser riktigt schysst ut, blev det stor skillnad ljudmässigt?
 

doorman

Checkpoint 69
Gick med
25 May 2004
Ort
Forshaga
Hoj
*SÅLD*
Då är det väl bara att kapa på! :tummenupp

Jag är tacksam för alla svar och skulle det nu vara så att jag tappar lite effekt så gör det inget alls med tanke på hur grymt snyggt det kan bli!

Mvh :Bugar //UBBE :squid

"Snart är våren här, sköt om er!!!
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top