Kapa ljuddämpare på en Suzuki GSX750 1981

dsandberg

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2014
Hoj
Suzuki GSX 750 1981
Tja,
Jag har tänkt att kapa ljuddämparen på en GSX 750 Från 81 med 4 till 1 system. Vet någon om det fungerar och hur det kommer app påverka hojen?

Här är en bild på hur jag tänkte kapa...

IMG_3591_kapa.jpg

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
RÅsnygg! Har en exakt likadan, också svart, som står och väntar på att få lite kärlek. Vore jäkligt kul att få se din IRL när du är klar. :tummenupp

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Om den del som blir kvar har rakt perforerat rör genom sig och ull så blir det som att sätta dit ett kort slipon närmare motor än ormalt. Fenomenet brukar bli en hel del sämre botten och mellanreg och om du har tur någon hk extra på toppvarv. Den kommer kräva ombestyckning av förgasare såklart.

dsandberg

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2014
Hoj
Suzuki GSX 750 1981
Aha, Då kanske jag ska tänka om... Jag vill hest undvika att bestycka om förgasarna.

Kan jag undvika det genom att förminska eller förstora utsläppshålet ur ljuddämparen? Jag är inte ute efter mer effekt.

Här är baksidan av ljuddämparen:
IMG_2731.jpg

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Aha, Då kanske jag ska tänka om... Jag vill hest undvika att bestycka om förgasarna.

Det är ganska så oundvikligt, iaf om du tänkt köra med full gas längre än några hundra meter. Vill/kan du inte bänka den, gå upp 2,5 i storlek för säkerhets skull. T.ex. från 112,5 till 115 eller vad som nu är installerat. Det är bättre med för fet blanding än att få för stora hål i kolvarna.

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Synd att kapa i det systemet. Köp en eftermarknads-ljuddämpare och gå upp i munstycke på förgasarna.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag kapade såna ljuddämpare redan på åttiotalet, hade förvisso ingen aning om vad ombestyckning var, och hojarna gick som skit. Dessutom är det massa väggar i dem systemen som man måste ha koll på innan man sätter kapen där. En gång i lite nyare tid kortade och tömde jag en sån dämpare, och lät en firma svetsa dit en ny ändkåpa/stycke med ett perforerat rör med avgasmatta runt. Då blev den iaf som en modern dämpare.

men, klart du ska kapa, det är roligt!!

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Varför vill du undvika ombestyckning? Bestämt dig för att aldrig nånsin lära dig nåt alls? Sätt i en strypning i de slaktade kvarlevorna av dämparen så slipper du ombestycka, men var medveten om att resten av omvärlden tycker att en fyrcylindrig motor utan vettig ljuddämpning låter vidrigt! Med rätt system kan dom däremot låta helt fantastiskt och inte som en 740 med avrostat avgasrör..

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati