Kapa ljuddämparmatta?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag ska packa om en ljuddämpare, dämparmaterialet är för långt, det är en kärna av typ något stålullsliknande som är wrappat med vanligt ljuddämparmaterial. Ljuddämparmaterialet är ju lätt att klippa i men hur klipper jag stålullen och med vad?

Bifogat

• 54110E6C-AB97-49A8-8163-896D20D442A6.jpeg
    54110E6C-AB97-49A8-8163-896D20D442A6.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 35

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Borde funka med en plåtsax av god kvalitet - dvs den får inte glappa. Är materialet format som på bild o inte kan rullas ut så försök få in spetsen i materialet o klipp ett lager i taget

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Bågfil
Bandsåg
Vinkelslip
Yxa
Sax

Testa på ytterkanten först

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Går det inte att klippa med en vanlig sax?
Det kanske ser tuffare ut än vad det är. Tar det stopp ger man sig på med annat, grensax kanske eller de andra förslagen.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Saknar plåtsax, som troligen funkar bäst(?)

En vanlig sax pajar nog helt. Sågande/roterande funkar inte. Andra änden ( som jag håller i ) är massakrerad? av tidigare försök

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Saknar plåtsax, som troligen funkar bäst(?)

En vanlig sax pajar nog helt. Sågande/roterande funkar inte. Andra änden ( som jag håller i ) är massakrerad? av tidigare försök
Rulla ut mattan och lägg den mellan två brädbitar som du skruvar/pressar ihop, såga/vinkelslipa sen mot brädkanten.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kör in en stång eller rör i mitten.
Lägg sedan en slangklämma på var sin sida om där du tänker kapa och dra åt slangklämmorna.
Så hårt du kan. Du kan ju sätt flera slangklämmor runt den biten som ska bort efter varandra....
Om det underlättar.
Kapa sedan mellan slangklämmorna med valfritt verktyg, bågfil, kapskiva (vinkelslip).
Jämför steffe's #6

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Alternativt. Linda om slutet på den del du vill behålla med Tejp.
Doppa ner sen delen som ska bort i Biltema epoxi och så högt att det täcker tejpen.
Låt kärlet/röret med ljuddämparmatta och epoxi stå till nästa dag eller längre så epoxin stelnat.
(det lönar sig att höja temperaturen till i varje fall +50C, så härdar epoxin fortare....)
Kapa den epoxi dränkta mattan med valfritt verktyg.
Bränn bort epoxin. Lämligen utomhus eller vid bra utsug.....
Klart.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Kör in en stång eller rör i mitten.
Lägg sedan en slangklämma på var sin sida om där du tänker kapa och dra åt slangklämmorna.
Så hårt du kan. Du kan ju sätt flera slangklämmor runt den biten som ska bort efter varandra....
Om det underlättar.
Kapa sedan mellan slangklämmorna med valfritt verktyg, bågfil, kapskiva (vinkelslip).
Jämför steffe's #6
Hmm, bäst hittills. Komprimera ihop trasslet och fimpa med kapskivan. ??

Den jävla mattan släpper små vassa ståltrådsbitar överallt i garaget så jag börjar bli riktigt less på skiten nu

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Alternativt. Linda om slutet på den del du vill behålla med Tejp.
Doppa ner sen delen som ska bort i Biltema epoxi och så högt att det täcker tejpen.
Låt kärlet/röret med ljuddämparmatta och epoxi stå till nästa dag eller längre så epoxin stelnat.
(det lönar sig att höja temperaturen till i varje fall +50C, så härdar epoxin fortare....)
Kapa den epoxi dränkta mattan med valfritt verktyg.
Bränn bort epoxin. Lämligen utomhus eller vid bra utsug.....
Klart.
Det här förslaget ger begreppet ”over do it” ett nytt ansikte?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Hmm, bäst hittills. Komprimera ihop trasslet och fimpa med kapskivan. ??

Den jävla mattan släpper små vassa ståltrådsbitar överallt i garaget så jag börjar bli riktigt less på skiten nu
Om möjligt gör det utanför garaget. Sånt här som att såga metall och liknande gör jag på ett staket med gräsmatta på andra sidan. Avsikten är att all metall ska ner mellan grässtråna vid staketet och försvinna där. # Vill inte ha "nålarna" på garagegolvet.
Stål/Järn är speciellt bra för det kommer ju snabbt omvandlas till rost/järnoxid.
Och följa med regnet ner i marken.

# En gräsmatta 3 meter bred mellan trottoar och hus som ingen av kvinna född frivilligt vistas på.
Används ju mest som "hundtoalett".

Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Om möjligt gör det utanför garaget. Sånt här som att såga metall och liknande gör jag på ett staket med gräsmatta på andra sidan. Avsikten är att all metall ska ner mellan grässtråna vid staketet och försvinna där. # Vill inte ha "nålarna" på garagegolvet.
Stål/Järn är speciellt bra för det kommer ju snabbt omvandlas till rost/järnoxid.
Och följa med regnet ner i marken.

# En gräsmatta 3 meter bred mellan trottoar och hus som ingen av kvinna född frivilligt vistas på.
Används ju mest som "hundtoalett".
Japp fast nu är hälften av de här crossmattorna på garagegolvet toppade med små metalltrådar, odamsugbara

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati