Kapa ram ganska rejält bak på Ducati Monster 600 '95 (bilder)

Lightwave4023

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2010
Hoj
spekulant på > Ducati Monster 600 ´95
Hej.

Skrev precis mitt första inlägg i Jag är ny -forumet (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4969821#post4969821), är fullkomlig nybörjare på allt vad heter motorcyklar men har byggt upp ett rejält sug efter att köpa min första.

Till min fråga. Jag har ögonen på en Ducati Monster 600 '95. Jag har dock surfat runt på diverse customsidor och blivit rejält inspirerad till att kapa ramen bak såsom Celli har gjort på sitt fantastiska bygge.

celli-1.jpg

celli-2.jpg

Hur stort ingrepp är det att göra en sådan modifikation? Jag har sett diverse tail chop kits men de går inte så långt in på "sitsen". Celli har gjort allt jobb själv och har således haft väldigt fria händer.

Jag pratade med Ducati Stockholm och de ville inte ens genomföra standardvarianten utav tail chop, och jag är nog beroende utav någon som gör det åt mig.

Vad tror ni? Tacksam för alla svar!

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
En standard tail chop gör du själv på några timmar. Den där i mitt tycke rätt groteska varianten är mer jobb då du måste köpa en sadel som passar eller på något sätt göra om sadeln också. Att flytta fram elektroniken borde inte vara jättesvårt. Tänk på att du förmodligen inte har någon hugger och kommer vilja köpa det också för att inte få ett bajsfärgat skinnställ ... :tummenupp

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Nu vet jag inte hur mkt man bryr sig om andrahandsvärdet på en Monster från 95, men innan du tar fram den stora sågen så bör du fundera på om du vill kunna få tillbaka några pengar på den genom att sälja den i framtiden.

Gränsen mellan snyggt och "för mkt" är ibland väldigt liten, dessutom så är det man själv tycker är sjukt snyggt inte alltid detsamma som framtida spekulanter tycker är snyggt, så det kan vara bra om ändringarna inte är för stora alternativt att de går att återställa till orginal.

Hojen på bilden tycker jag var alldeles för mkt kapad, och den blir ju svårsåld till någon som vill kunna skjuta för att ta ett exempel.

Lightwave4023

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2010
Hoj
spekulant på > Ducati Monster 600 ´95
Nu börjar det faktiskt inte kännas så väldans långt bort med detta ingreppet. Flytta elektronik låter inte så farligt eftersom jag tycker det är rätt intressant och inte innebär stora maskiner jag inte har tillgång till. Sadelmakare har jag kontakt med och kan nog få till något specialgjort till en billig penning. Och en hugger vore lämpligt, om det inte finns ställ med dylikt bajstryck även fram, symmetri torde vända det till något positivt? inte? :)

Vad gäller andrahandsvärde så är det en rätt billig hojj jag kikar på. Inte så jätteintresserad på att skicka vidare utan snarare att ha någonting att meka med och bygga på. Och jag är definitivt inte rädd för att göra det till ett monster!

Tack för trevliga svar.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Gränsen mellan snyggt och "för mkt" är ibland väldigt liten, dessutom så är det man själv tycker är sjukt snyggt inte alltid detsamma som framtida spekulanter tycker är snyggt, så det kan vara bra om ändringarna inte är för stora alternativt att de går att återställa till orginal.
Samtidigt så vill man ju inte "hålla tillbaka" hur man vill ha hojen bara för att en eventuell köpare kanske inte gillar det. Man kan ju vara beredd på att ingreppet ger en värdeminskning också istället för att som många verkar göra, tro att det ökar värdet.

Men jag skulle nog ha kollat ebay och liknande om det finns begagnade prylar som man kan köpa och kapa till önskat utseende så att man sedan, som du säger, kan återställa till original vid försäljning. Alt. skicka med original prylarna brevid.

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Hoj
675 -06, R1 -15
Hur blir det med besiktingen om du kapar så mycket. Har för mig (i sann SH-anda :näsblod ) att skylten måste sitta bakom hjulaxeln för att vara en godkänd position. Men som sagt....det kan varit nåt jag drömt.

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Flytta elektronik låter inte så farligt eftersom jag tycker det är rätt intressant och inte innebär stora maskiner jag inte har tillgång till. Sadelmakare har jag kontakt med och kan nog få till något specialgjort till en billig penning.

Vad gäller andrahandsvärde så är det en rätt billig hojj jag kikar på. Inte så jätteintresserad på att skicka vidare utan snarare att ha någonting att meka med och bygga på. Och jag är definitivt inte rädd för att göra det till ett monster!

I så fall är det väl bara att sätta igång! Tänk dock på att om du fortfarande vill kunna använda hojen så kanske du inte ska kapa så mycket som han har gjort.

Är bakramen bultad på en monster eller sitter den svetsad?

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC