Kapa Yoshimura-burk? vinterprojekt

cliftabiff

Edis M
Gick med
22 Aug 2009
Ort
jönköping
Hoj
cbr 954 -03
har tänkt o fixa hojen lite nu under vintern och en utav grejerna som jag tänkte göra är att kapa burken. nån som vet vad konserkvenserna kan bli??? tänker mest på ljudet och efekten.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Kapa på du. Ta lite i taget tills du blir nöjd.

Samtidigt som man kapar är det klyftigt att packa om den med ny ull!
 

cliftabiff

Edis M
Gick med
22 Aug 2009
Ort
jönköping
Hoj
cbr 954 -03
lilla linden, jag skrev, ett av mina projekt, ska byta kåpor, kapa burken samt förhoppnings vis böja om avgasröret, byta hela framlyktan lacka om tank och fälgar osv. om du gör detta på tre timmar då e du fan min idol:klappar:klappar

och ni alla andra vänliga själar, tack för hjälpen och kommer ni på nåt mer så är ni välkommna att skriva. vad skulle jag göra utan er på SH:yoparty:tummenupp
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Mer ljud, samma effekt:fatta!

Allt är väl relativt. :arsele

Ljuddämpare är ganska välavvägda i sin utformning. Tanken är ju att dom ska ge maximalt med effekt men samtidigt hålla sig inom bullergränserna. Samtidigt så ska avgassystemet också ge ett visst motstånd - något som du påverkar ganska ordentligt om du kortar ner en 400mm lång burk till 250 eller 300mm.

Samma effekt köper jag om man anpassar insprutningen / förgasarna efter den nya dämparens storlek, gör du inte det däremot, då tror jag nog mer på sämre effekt.
 

cliftabiff

Edis M
Gick med
22 Aug 2009
Ort
jönköping
Hoj
cbr 954 -03
det jag e ute efter e bara ett snyggare utseende, känner inte för att köpa ett nytt system, det e en massa annat jag måste köpa. så som sagt, bara för ögats skull.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
det jag e ute efter e bara ett snyggare utseende, känner inte för att köpa ett nytt system, det e en massa annat jag måste köpa. så som sagt, bara för ögats skull.
Lånar din tråd lite cliftabiff.
Utvecklar mina frågor lite mer men vi vill nog samma då jag också är ute efter utseende och ljud.
Att experimentera med att kapa/bygga om, packa om verkar kul.
Man kan ju göra en lösning, kolla ljudet, ändra lite om man inte är nöjd osv.
Men går den att använda till sin hoj rakt av?
Går nog att köra men hur kommer det att gå med motorn i långa loppet?
Vad rekommenderas att göra om man har byggt sig en utomordentlig dämpare?
Kan man alltid justera in motorn så vilken dämparlösning som helst kan fungera?
Massor av frågor men svara gärna på dem ni kan.
 

Smagatusk

Guest
Allt är väl relativt. :arsele

Ljuddämpare är ganska välavvägda i sin utformning. Tanken är ju att dom ska ge maximalt med effekt men samtidigt hålla sig inom bullergränserna. Samtidigt så ska avgassystemet också ge ett visst motstånd - något som du påverkar ganska ordentligt om du kortar ner en 400mm lång burk till 250 eller 300mm.


Så är det nästan helt säkert. Men som du själv säger, det är en kompromiss. Bullernivån måste tas hänsyn till. Därför kan det lika bra ge en högre effekt om man cuttar en bit av det, ergo; högre bullernivå.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Jag klotade ju min 750 på Mantorp '08 och kortade ljuddämparen efter det. Den blev skapligt bullrigare! Så pass att jag monterat orginalsystemet nu :(
 

sportbike

Guest
Märkte en sak när jag kapade min Yoshi-burk:
Mosa inte in den isolering som blir över i tron om att den blir tystare för det dämpar ännu sämre om den är för hårt packad.
 

-Freddy-

Guest
Jag har haft en kortad dämpare, bytte från vanlig titan till kortad titan + hela vägen.
Förutom ljudet så gick den nog lite sämre, men det är ju ingen 2-takt vi pratar om så vill man ha utseende så kör på det och tappa marginellt med register.

Man tappar en del av ljudet också, jävlar vad skränigt det blev.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top