Kapad burk; sämre gång?

Dr Schnell

Medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
RSV4R
Det är ju inte helt ovanligt att kapa sitt slip-on, med lite snyggare stuk som resultat. Det borde ju dock bli lite lättare för avgaserna att flöda igenom med en kortare burk. Min tanke är att det kunde vara positivt på höga varv, men resultera i sämre pulver på låg och ev mellan. Jmfr de spjäll som tex Yamaha kör med för att öka motståndet på låga varv, som sedan öppnar på höga (är det inte runt 6000 på R1?).

1: Stämmer min teori?
2: Är i så fall skillnaden försumbar, eller tappar man verkligen effekt på lägre varv?
3: Kan en omjustering av fuggarna krävas pga kapningen, om hojen ska gå optimalt?
 

addex

OFF
Gick med
10 Sep 2007
Ort
gävle, sthlm
Hoj
hemlig
2: vet ej kan tillägga på 2t så blir en kort ljuddämpare mer effekt på ägre varv. 3: 4-takts motor behöver ett visst motstånd så nån justering krävs nog om du skall "kapa"
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
I terorin (och praktiken) förändrar du resonansfrekvenserna i systemet eftersom avståndet mellan avgasventil och kammarväggar blir mindre.

Kortare avstånd => högre resonanfrekvens => det optimala varvtalsområdet flyttas uppåt.

Kapar du 15-30cm går det säkert att se skillnad i bromsbänk.
Om du känner det i praktiken är mer osäkert.
 

TheJohn

Klotoid
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Sthlm
Hoj
er5
Hörde en som sa att ventilerna kan ta skada om man inte "rätt" motstånd i avgas systemet.
Rent påhitt??
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag tror att tappet i effekten är ganska försumbart. Det borde du inte kunna märka om det ens är något. Dock förändrar du det totala genomströmningsmotståndet i motor/avgassystem (sänkning) så det finns en liten risk att den kommer att gå magert om du inte justerar om den.
Ventilen i dämpen är väl inte för att den ska få mer kraft på låga varv??? Den är väl mer till för att göra att hojen går tystare på låga varvtal (typ i stan) utan att behöva kompromissa bort så mycket effekt när du vill krama ur den ordentligt hela vägen till varvstopp.:yoparty
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
Hörde en som sa att ventilerna kan ta skada om man inte "rätt" motstånd i avgas systemet.
Rent påhitt??
Det ska väl vara för att den går magert och du bränner ventilerna, hurvida det är en stor risk beror på en himla massa saker kan jag tänka mig.
 

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Örebro och i garaget
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
I terorin (och praktiken) förändrar du resonansfrekvenserna i systemet eftersom avståndet mellan avgasventil och kammarväggar blir mindre.

Kortare avstånd => högre resonanfrekvens => det optimala varvtalsområdet flyttas uppåt.

Kapar du 15-30cm går det säkert att se skillnad i bromsbänk.
Om du känner det i praktiken är mer osäkert.

Bra skrivet... vet att det är så .. Men om vi tar en vanlig liter maskin med ett akra helsystem säger vi och sen bänkar den innan kapning av burk o sen efter...
kanske även göra en liten ommappning tror du att man verkligen kan få fram så många mer pollar på topp för att man kapat burken?
borde väl max kunna göra några sketna jäklar va? :D


mvh//PB
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top