Kapselkaffe

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Står i begrepp att inhandla en kapselmaskin för att brygga kaffe på jobbet då jag lessnat på rävpisset landstinget bjuder på. Tänkte att kapselmaskin är smidigare än att ställa dit en isomac som har ett visst rengöringsbehov och blir lite slabbigare vid handhavande.

Men vilka kapselsystem är kompatibla? Vilket är bäst? Hur väljer man rätt maskin, det finns ju dem som kostar 1500kr och sedan finns några man får gratis om man köper några paket kapslar.

Snälla hjälp ett förvirrat kaffeabstinent hjon.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det enda jag kan inflika med är att dom billiga gärna kan börja kräkas ur sig vatten lite hipp som happ, så ställ den inte på hyllan över provtagningsprylarna.

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Här hemma kör vi Tassimo. Dricker mest espresso men det är guld att kunna få en machiatto, latte, var choklad eller ngt annat som som innehåller skummad mjölk bara genom att slänga i ytterliggare en kapsel. Är det endast espresso som gäller så är nog Nespressos kapslar några öre billigare.

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Vi kör nespressos variant, gott kaffe, god espresso, lätt att få tag i kapslar.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Tassimo
4sorters espresso av 3 olika märken
58kr för 16 koppar
http://www.blocket.se/malmo/Ooppnad_Bosch_Tassimo_T40_47898182.htm?ca=23_10&w=1 oöppnad maskin 700kr kostar typ+1500 i butik.

Nespresso
3st espresso men alla från samma märke
30kr för 10st
Separat mjölkskummare på färsk riktig mjölk. Pilligt att rengöra och opraktiskt men mer äkta än kapselmjölk.

Dolce gusto
3st espresso
Billigast maskiner finns en uppsjö på blocket oöppnade. Köp 15 förpackningar kaffe och få en maskin gratis verkar vanligt
54kr för 16st

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Personligen tycker jag att kapslar är trams, svindyrt och heller inte vidare miljövänligt.
På Kungsgatan i Sthlm har de en butik där man får gå in och köpa kapslar till styckpris. Man expedieras av damer iförda vita handskar. WTF, det är väl kaffe vi snackar om?

Men visst, en kapselmaskin innebär nog lite mindre slabb än en riktig med kvarn.
Jag har själv en med kvarn och det enda man behöver göra där är att fylla på bönor/vatten samt tömma behållaren med kafferester. Emellanåt får man diska ur den, men det tar mindre än en minut....

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Nespresso ar bra med gott kaffe. Har en liten billig hemma som funkat problemfritt i 5 ar.

Pa jobbet har vi en storre 'professional' variant som nespresso tillhandahaller/servar gratis. Minimum kop av kapslar fodras.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Personligen tycker jag att kapslar är trams, svindyrt och heller inte vidare miljövänligt.
På Kungsgatan i Sthlm har de en butik där man får gå in och köpa kapslar till styckpris. Man expedieras av damer iförda vita handskar. WTF, det är väl kaffe vi snackar om?

Men visst, en kapselmaskin innebär nog lite mindre slabb än en riktig med kvarn.
Jag har själv en med kvarn och det enda man behöver göra där är att fylla på bönor/vatten samt tömma behållaren med kafferester. Emellanåt får man diska ur den, men det tar mindre än en minut....

...anar att behållaren för bönor är rätt stor?

Vilket gör att du går miste om den stora grejen med "färskmalet" kaffe...det är rätt kort tidsspann det handlar om där kaffet verkligen smakar som det skall.
Jag paltade länge med manuell espressomaskin...och ledsnade på just den grejen lite.

Med kapslar blir faktiskt espresson helt ok, varje gång...sedan om det inte är helt rätt, orka bry sig.

/J

P.S. Jag har inte fått en enda duglig espresso ur sådana apparater som maler och trixar själva, anar att det har just med bönor som tappat stinget att göra..

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
På väldigt många arbetsplatser är det inte tillåtet att ha kaffemaskiner eller någonting annat som blir varmt och/eller blött någonstans utanför kök eller andra för ändamålet korrekt byråkratiserat utrymme. Kollegor som tröttnade på sunkigt automatkaffe och samköpte egen maskin fick sin densamma beslagtagen och själv har jag fått en varning/anmärkning för en kaffekoppsplatta när nattvakten fått nys om denna (nej, den var självfallet inte igång när han såg den).

Så det kan vara idé att kolla upp först innan man beställer någon dyrare manick. Med tur räcker det att ha en 30-minuters timer kopplad på.

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Min rekommendation är en aeropress och en hario skerton kvarn, då får du bra kaffe på nymalda bönor och hetvatten tar du tevatten ur rävgiftsmaskinen. Det eller presskanna kör jag alltid med i depån!

Last edited:

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Jag kör med Dolce gusto, jag funderade på Tassimo, men om inte jag är helt ute och cyklar så har Tassimo någon form av munstycke som måste rengöras ibland medan Dolce gusto har munstycket inbyggt i Kapseln så i den behöver man bara rengöra genom att spola av kapselhållaren ibland. Detta kändes som en viktig grej, speciellt på jobbet där det brukar vara lite si och så med orken att sköta sådana här grejer.

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
SP-1
Kapselmaskin är underhållsfritt och maskinen billig i inköp, annars bara nackdelar.

Vi började med en Nespresso av bättre modell, men det blev snabbt dyrt att köpa kaffe. Ca 4-5 kr per kopp och 4 koppar om dagen blev en femhunding i månaden.

Köpte istället en helautomatisk Philips/Saeco med kvarn för ca 5000kr, inköpet av maskinen sparades in med bara kaffekostnaden på ett år. Bönor kostar drygt 1 kr/kopp espresso.
Förutom den ekonomiska biten blir kaffet mångdubbelt bättre.

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Personligen tycker jag att kapselkaffe funkar men man får leva med en otroligt platt och tråkig smak. Man kan dessutom inte variera sig så mycket som man kan med hela bönor och man betalar ett GALET överpris!

Jag fick ofta frågor på mina kaffekurser när jag jobbade som barista och tävlade i Barista Cup om just kapselkaffe och jag svarade alltid att det beror på hur intresserade de är eller om de bara ville ha en kopp kaffe. Som det låter på Boris så är han intresserad och vill ha en bra kaffe men relativt smidigt, då ligger min puck på aeropress och hariokvarn.

Själv slabbar jag gladeligen med maskinen och allt därtill! Det blir så sjukt mycket bättre bara...

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
...anar att behållaren för bönor är rätt stor?

Vilket gör att du går miste om den stora grejen med "färskmalet" kaffe...det är rätt kort tidsspann det handlar om där kaffet verkligen smakar som det skall.
Jag paltade länge med manuell espressomaskin...och ledsnade på just den grejen lite.

Med kapslar blir faktiskt espresson helt ok, varje gång...sedan om det inte är helt rätt, orka bry sig.

/J

P.S. Jag har inte fått en enda duglig espresso ur sådana apparater som maler och trixar själva, anar att det har just med bönor som tappat stinget att göra..

Ptja, jag har då inga invändningar mot hur kaffet smakar. Helt ok enligt mig.
Om det är som du säger så borde ju iaf kaffet smaka bra precis när du öppnade påsen med bönorna?

Min maskin har en behållare som kanske rymmer 200 g bönor eller något (det är bara en liten maskin). Behållaren har dessutom ordentliga tätningar, så mycket av aromen lär inte smita ut den vägen heller.

Tycker det är grymt att bara kunna fylla på bönor och få sin espresso med ett knapptryck.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Jag tjör med manuell maskin och riktig kvarn.

Startar maskinen från sängen sedan maler tampar och brygger jag en espresso på 2 minuter.

Kaffet är godare än något man kan köpa.

Visst, det kostar en slant i inköp men jag skulole tro att i långa lopper är det billigare än en kapselmaskin.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Hemma kör jag med kvarn och LaPavoni men på jobb behöver jag något som är ungefär lika okomplicerat som automatkaffet att tillaga och underhålla. Ja pods är groteskt dyrt per kilo kaffe men jämfört med att betala 25kr för en espresso i kafeterian som ändå smakar skit är det ett kap.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag tycker att kapselmaskiner är en dyr lösning på ett icke-existerande problem.
Men så föredrar jag vanligt jävla kaffe utan något i.

Billigaste och enklaste lösningen på företagskaffe som smakar gammelmansrumpa är att ta över påfyllningen från serviceföretaget och hälla i kaffe av god kvalitet.
Gör enorm skillnad.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...