kardan eller kedja?

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Ort
Lysekil
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad
ReDan skrev:
2578484 Det beror ganska mycket på vilken årsmodell du ska köpa av kardan!
Äldre kardan motorcyklar har en såkallad hisseffekt.
Dvs när du gasar så reser sig bakdelen på hojjen!
(Det blir omöjligt att wheela till ex empel : )
Du förlorar även mera effekt på vägen till bakdäcket med kardan gämfört
med kedja!
Men nackdelen med kedja är ju just att du måste vaxa + byta den var 1500mil!

Kardan = Touring
Kedja = Race
Man förlorar ingen effekt med kardan vs kedja. Det är bara skit snack från kardanhatare!
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Josef skrev:
2580787 Hur många av er som dissar allt vad kardan heter har faktiskt kört en modern sporthoj som min?

Hisseffekt?
Det slutade man med för över 10 år sedan.

Det är redan sagt det också... ;)

Josef skrev:
2580787Tung?
Om nu 190kg kan anses tungt för en 1200cc hoj så...

K1200S väger väl ändå 230 kg? 190 kg är väl ungefär vad den skulle väga med kedja och drev... :tungan

Å andra sidan är det så mycket annat som gör att man väljer bort BMW men skulle jag nån gång köpa en touringhoj så skulle 1200S inte vara ute ur bilden...

EDIT: Såg att du hade en R1200S och den har ju inga 167 hk och 130 Nm original direkt... Men den vägde ju faktiskt 190 kg...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
vx skrev:
2580776 Säger han som kör en tråkig HD!

Inte brusa upp nu! ;) Jag skrev "-i mina ögon- tråkiga". Du kommer ju däremot med ett normativt påstående om alla HD. Så... vill du ha ett rejs mot din -i mina ögon- tråkiga ER? :tungan

Kram
J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Dr.Bike skrev:
2580975 Då får du köra ner till baksidan först :hihi Dö vettla en ER6 kåmmär adrei upp te ståkkålm.

Ja man är kittlad att dra den där klassikern om hur f. det kan vara framsidan när man har ett fotbollslag som heter Häcken. Men det ska vi inte göra! :)
 

Dr.Bike

Guest
Jörgen Karlsson skrev:
2580983 Ja man är kittlad att dra den där klassikern om hur f. det kan vara framsidan när man har ett fotbollslag som heter Häcken. Men det ska vi inte göra! :)

Nä - vi nämner INGET om att solen faktiskt går upp i ÖST heller... :hihi
därför börjar vår dag tidigare, vi hinner fatta sånt som de fattar först senare osv...
*duckar för VX hagelsvärm!* :lol


F.ö tycker jag kardan är Coolt!
Det har Guzzi vunnit LeMans med!

Men mer framtidstroligt (finns det ordet? ;)) är väl att remmarnas hållbarhet ökar, och vi kommer slippa kedjorna.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Dr.Bike skrev:
2580992 Nä - vi nämner INGET om att solen faktiskt går upp i ÖST heller... :hihi
därför börjar vår dag tidigare, vi hinner fatta sånt som de fattar först senare osv...
*duckar för VX hagelsvärm!* :lol


F.ö tycker jag kardan är Coolt!
Det har Guzzi vunnit LeMans med!

Men mer framtidstroligt (finns det ordet? ;)) är väl att remmarnas hållbarhet ökar, och vi kommer slippa kedjorna.

Jo en kapslad kardan är ju ett mer ingenjörsmässigt elegant sätt att lösa överföringen än att ha en oskyddad maskindetalj som en kedja ute i det fria. Men det säger vi inget om! :)

Vet du vad! Jag tror att remmarna alltid kommer plockas av till förmån för kedja av de mest hottade hojarnas ägare. Ty hur brett man än gör allting från fabrik så går det alltid att få i en lite bredare bakpuppa om man konverterar den breda remmen till den smalare kedjan.
Mycket vill ha mer sas.
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Diskussionen flyttad till MC-relaterat.
Anser den inte höra hemma i Teknikdelen längre.

/mod.
 

Dr.Bike

Guest
Jörgen Karlsson skrev:
2581039 Jo en kapslad kardan är ju ett mer ingenjörsmässigt elegant sätt att lösa överföringen än att ha en oskyddad maskindetalj som en kedja ute i det fria. Men det säger vi inget om! :)

Vet du vad! Jag tror att remmarna alltid kommer plockas av till förmån för kedja av de mest hottade hojarnas ägare. Ty hur brett man än gör allting från fabrik så går det alltid att få i en lite bredare bakpuppa om man konverterar den breda remmen till den smalare kedjan.
Mycket vill ha mer sas.

Ja...suboptimering är världens lön!
 

Dawe

Guest
Devil 41 skrev:
2578792
Kardan är "underhållsfritt"men ger pga gyroeffekten en hisseffekt på
bakhjulet, kan upplevas som störande innan man blir van.

Har väl ändå inget med gyroeffekten att göra!!!

Fanns det en bra hoj med kardan skulle jag köpa den.
Har haft en BMW vill helst inte ha en igen pga kvalitets problem.
 

Dr.Bike

Guest
majtii skrev:
2581050 Diskussionen flyttad till MC-relaterat.
Anser den inte höra hemma i Teknikdelen längre.

/mod.


Men kom igen nu Majtii!!
Fosaudan! :hihi

Detta är den ANDRA tekniktråden du lyfter ut!
Om inte en diskussion om en mekanisk tingest som en kardan, är en teknikgrej... Vad är det då?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Dr.Bike skrev:
2581067 Men kom igen nu Majtii!!
Fosaudan! :hihi

Detta är den ANDRA tekniktråden du lyfter ut!
Om inte en diskussion om en mekanisk tingest som en kardan, är en teknikgrej... Vad är det då?

Ja jag menar det. Så fort vi är lite filosofiskt idéhistoriska så sparkar han ut oss direkt! :D
 

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
Jörgen Karlsson skrev:
2578524 HD:s flattrackhojar har alltid haft kedja för belt klarar inte sten och grus så bra. En kedja crunschar bara sönder stenen eller sprätter den åt sidan. Men visst, jag tycker kedja är snyggast. Osså får jag ju vara med tuffa kedjekillar som dig! :pannkyss

Det finns ingen amerikansk motorcykel med kardan, det finns däremot i Tyskland. Tyskarna har förlorat två världskrig. Alltså, har man kardan är man en looser. Så måste det vara! :mattias
hahah det är ju såklart det som avgör... :rofl :lol :hihi
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Dr.Bike skrev:
2581067 Men kom igen nu Majtii!!
Fosaudan! :hihi

Detta är den ANDRA tekniktråden du lyfter ut!
Om inte en diskussion om en mekanisk tingest som en kardan, är en teknikgrej... Vad är det då?

14 av 29 inlägg offtopic i tråden innan flytten.
Jag bad er snällt, stay on topic.

Alternativet var att stänga. Valde jag fel?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
majtii skrev:
2581092 14 av 29 inlägg offtopic i tråden innan flytten.
Jag bad er snällt, stay on topic.

Alternativet var att stänga. Valde jag fel?

Vi tekniker/ingenjörer har nog ett behov av lekfullhet insprängt i dialogen. Annars känner man sig blott som en uttagsautomat. Men jag missade din första påpekan får jag erkänna.

/J
 

speedhammy

pryo... riktig i vår... :-)
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Ska leka med GSX750R... köra upp i vår!
Okej, kul att tråden frotsatte trots att den kanske flyttas hit och dit :) Kedja kan man ju byta själv. Om det nu är så att det är kardandrift, måste jag lämna hela rubbet på en verkstad så de fixar skiten om det skulle paja för att det behövs specialverktyg och sånt som man normalt inte har? Jag har hyfsat händig/teknisk av mig. Lagat mina och andras trampcyklar, byter avgasrör, bromsklossar mm på bilen själv... (kan knappt nåt om mc... ÄN :hihi )
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
speedhammy skrev:
2581159 Okej, kul att tråden frotsatte trots att den kanske flyttas hit och dit :) Kedja kan man ju byta själv. Om det nu är så att det är kardandrift, måste jag lämna hela rubbet på en verkstad så de fixar skiten om det skulle paja för att det behövs specialverktyg och sånt som man normalt inte har? Jag har hyfsat händig/teknisk av mig. Lagat mina och andras trampcyklar, byter avgasrör, bromsklossar mm på bilen själv... (kan knappt nåt om mc... ÄN :hihi )

Kardan är lite mer pill vid renovering, med tätningar lager osv. Om du bara skaffar mekhandboken till din ev kardanhoj och metodiskt följer den så har du sannolikt inga problem att ta isär, mäta upp samt byta slitdelarna i en kardantransmission.

De som brukar trassla till det har ofta fördomen att det är fjolligt och onödigt att använda dokumentationen före man tar isär ngt för första gången.

Tror jag.

/J
 

Dr.Bike

Guest
Jörgen Karlsson skrev:
2581212De som brukar trassla till det har ofta fördomen att det är fjolligt och onödigt att använda dokumentationen före man tar isär ngt för första gången.


Det ÄR fjolligt att läsa manualer! :fakta
Eller? ;)

Det var aalltid så roligt på förrådet varje gång man skulle lämna in radioapparater, och man sa till Förrådsförmannen: -Du det är slut på blårök i dessa, ni får fylla på ny!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
BMWs 800-serie, F800S tex har remdrift. Rem kräver bra mycket mindre underhåll än kedja. Många tycker att hojen ser ok ut för att vara en BMW. Ta en titt. Låg försäkring gör att du kan köra mer!

Själv kör jag BMW med både boxer och kardan. Den är helt fantastisk till det jag har den till!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top