kardan eller kedja?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
speedhammy skrev:
2581743 Då har jag inget att skämmas för då... en fjälla i fjollträsk ;)
Du vet, DrBike är gammal kustartillerist, de hyser av naturen en djup skepsis inför samtliga böcker de ej själva skrivit! ;)

/J

Dr.Bike skrev:
2581243 Det ÄR fjolligt att läsa manualer! :fakta
Eller? ;)

Hrmf! Plebej!
/J
 
Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Dr.Bike skrev:
2581243 Det ÄR fjolligt att läsa manualer! :fakta
Eller? ;)

Det var aalltid så roligt på förrådet varje gång man skulle lämna in radioapparater, och man sa till Förrådsförmannen: -Du det är slut på blårök i dessa, ni får fylla på ny!

Du känner väl till skillnaden mellan en förrådsförman och en talibanhövding?
Med talibanhövdingen kan man i alla fall förhandla!
 

Dr.Bike

Guest
G-L skrev:
2581828 Du känner väl till skillnaden mellan en förrådsförman och en talibanhövding?
Med talibanhövdingen kan man i alla fall förhandla!

Hehe...sant!

Ja om man inte har ett halvt liv till övers och stå och lyssna på jämmer och elänfe och hur mycket det är att göra i förrådet...
SEN kan fd.fm vända sig om och ta ner det där paketet på hyllan bakom honom, som man ju aaaaaldrig hade fått om man BARA hade bråttom! :lol

speedhammy skrev:
2581743 Då har jag inget att skämmas för då... en fjälla i fjollträsk ;)

Ni tjejor är alltid SÅ d-la ordentliga! :D
 
Last edited:

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Ort
Lysekil
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad
Jörgen Karlsson skrev:
2580983 Ja man är kittlad att dra den där klassikern om hur f. det kan vara framsidan när man har ett fotbollslag som heter Häcken. Men det ska vi inte göra! :)
Stockholmare är otroligt känsliga att bli beskyllda för att bo på baksidan.:arsele
Sen att det finns ett fotbollslag som heter Häcken skiter jag i för det ligger i Göteborg och där bor inte jag. För alla okunniga 08or så ligger Lysekil en bra bit från Göteborg.Alltså, jag är inte Göteborgare.:tummenupp
 

Knasknutten

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
BMW K1200s
Jörgen Karlsson skrev:
2578524 HD:s flattrackhojar har alltid haft kedja för belt klarar inte sten och grus så bra. En kedja crunschar bara sönder stenen eller sprätter den åt sidan. Men visst, jag tycker kedja är snyggast. Osså får jag ju vara med tuffa kedjekillar som dig! :pannkyss

Det finns ingen amerikansk motorcykel med kardan, det finns däremot i Tyskland. Tyskarna har förlorat två världskrig. Alltså, har man kardan är man en looser. Så måste det vara! :mattias


Har precis bestämt mig för att skaffa en hoj med kardan från Tyskland, vi kan ju köra ikapp och göra upp om vem som e största loosern, om bågen din håller en repa?
Gäller man tar starten bara så man inte kör omkull i oljespillet efter din!:arsele
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
vx skrev:
2582759 Stockholmare är otroligt känsliga att bli beskyllda för att bo på baksidan.:arsele
Sen att det finns ett fotbollslag som heter Häcken skiter jag i för det ligger i Göteborg och där bor inte jag. För alla okunniga 08or så ligger Lysekil en bra bit från Göteborg.Alltså, jag är inte Göteborgare.:tummenupp
Vad skönt att se att du verkar var på lite bättre humör! Läste igenom ett 20 tal av dina tidigare inlägg. Du verkar mest arg i samtliga av dem.

Cheer up baby!
/J

Knasknutten skrev:
2582872 Har precis bestämt mig för att skaffa en hoj med kardan från Tyskland, vi kan ju köra ikapp och göra upp om vem som e största loosern, om bågen din håller en repa?
Gäller man tar starten bara så man inte kör omkull i oljespillet efter din!:arsele
Jodå, den har gått utan mankemang med nuvarande effekt sedan -96!
Men i vinter lämnar jag 1200-stadiet för att sätta ihop en ny 1640-snurra. Är det den där 600-pluttstånkan du menar? ;)

Jag har åkt 850 mil i sommar, många gruppkörningar med onsdagsgänget. Varför har du inte hängt med? Eller vill du bara dra rakt fram? ;)
 
Last edited:

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Jörgen Karlsson skrev:
Jag har åkt 850 mil i sommar, många gruppkörningar med onsdagsgänget. Varför har du inte hängt med? Eller vill du bara dra rakt fram? ;)

Kanske för att han bor i helsingborg? :rolleyes:


Godnatt allesammans
 

Knasknutten

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
BMW K1200s
Jodå, den har gått utan mankemang med nuvarande effekt sedan -96!
Men i vinter lämnar jag 1200-stadiet för att sätta ihop en ny 1640-snurra. Är det den där 600-pluttstånkan du menar? ;)

Jag har åkt 850 mil i sommar, många gruppkörningar med onsdagsgänget. Varför har du inte hängt med? Eller vill du bara dra rakt fram? ;)[/QUOTE]


Pluttstånka var ett nytt ord och e väl lika medeltid som HD!
Nej fyrcylindrigt skall det va!

Hänger gärna på men e ju en bit till Fjollträsk härifrån jag bor!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Knasknutten skrev:
2582997 Jodå, den har gått utan mankemang med nuvarande effekt sedan -96!
Men i vinter lämnar jag 1200-stadiet för att sätta ihop en ny 1640-snurra. Är det den där 600-pluttstånkan du menar? ;)

Jag har åkt 850 mil i sommar, många gruppkörningar med onsdagsgänget. Varför har du inte hängt med? Eller vill du bara dra rakt fram? ;)


Pluttstånka var ett nytt ord och e väl lika medeltid som HD!
Nej fyrcylindrigt skall det va!

Hänger gärna på men e ju en bit till Fjollträsk härifrån jag bor![/QUOTE]

Aah, ja jag såg det alltför sent. Trodde du var nästgårds.

Ja HD är lite som träbåtar, en annan passion jag har. Man har kvar dem kvar många år och det blir som ett förhållande i vilket jag får utlopp för mitt tekniska och kreativa sinne. Jag kom just från garaget efter att bara ha suttit på hojen och planerat vad som ska göras i vinter. Så hojen är inget motorredskap som byts vartannat år för att få de senaste stripesen. Jag tävlar nog mest med mig själv, både när jag bygger eller kör.

Men ibland lyckas man förvåna någon vid rödljusen, men det är liksom bonus när det händer.

Är det den där nya 167-hästarsvärstingen du ska beställa?

Cyren skrev:
2582994 Kanske för att han bor i helsingborg? :rolleyes:


Godnatt allesammans

Ja jag såg det efter att jag svarat.
När ska vi ställa dina ventiler? ;)
 
Last edited:

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Gör BMW någon hoj utan kardan, säkert kanon om man vill ha det underhållsfritt.

Testade en polares 850R i sommras, dräppar hoj om man bara vill ha den som transportmedel eller inte vill behöva bry sig, kardan, värmehantag, abs, massa kul teknik tex bromsrör som på bilar, sving fram, m.m det enda jag inte fatta var hur den kunde få ett R i namnet, för något fartvidunder var det då inte.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
StephanD skrev:
2583020 Gör BMW någon hoj utan kardan, säkert kanon om man vill ha det underhållsfritt.

Testade en polares 850R i sommras, dräppar hoj om man bara vill ha den som transportmedel eller inte vill behöva bry sig, kardan, värmehantag, abs, massa kul teknik tex bromsrör som på bilar, sving fram, m.m det enda jag inte fatta var hur den kunde få ett R i namnet, för något fartvidunder var det då inte.

Jag har bara sett rem på BMW:s lilla stånka.
Kan inte beteckningarna på de där...

/J
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Jörgen Karlsson skrev:
2583030 Jag har bara sett rem på BMW:s lilla stånka.
Kan inte beteckningarna på de där...

/J

Ja jäklar glömde den där skumma 650 modellen med rem och rotax.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
ReDan skrev:
2578484 Äldre kardan motorcyklar har en såkallad hisseffekt.
Dvs när du gasar så reser sig bakdelen på hojjen!
(Det blir omöjligt att wheela till ex empel : )


Kardan = Touring
Kedja = Race

Jag wheelade min gamla surmax. Gick kannon!
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Teo skrev:
2583048 Jag wheelade min gamla surmax. Gick kannon!

Går nog att wheela med allt, handlar nog mest om vilja och galenpannighet:D .

Kolla han Vilden Sune, han gör ju 12or med Triumph Rocket, Kardan och vikt som en övergödd flodhäst.
 

Dr.Bike

Guest
Two stroke man skrev:
2583051 Nu har du fått det lite om fotbaken!

Det är definitivt coolt att vinna leMans med kardan.
Men kardan i sig kommer aldrig att bli coolt på en MC!


Jodå!!

Kardan ÄR coolt i sig! Just för att den är så tekniskt fulländad, och en vacker teknisk lösning!!
M.a.o funktionalism är vackert i sig!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Dr.Bike skrev:
2583158 Jodå!!

Kardan ÄR coolt i sig! Just för att den är så tekniskt fulländad, och en vacker teknisk lösning!!
M.a.o funktionalism är vackert i sig!

Ja, funktionalism är vakert! Men kardan på en hoj är inte funktionellt, det är felplacerat! En MC är en leksak som ska främst ska ha goda köregenskaper. Vilket direkt diskvalificerar kardanhojar.

Visst kardan är praktiskt och bra, men köper man en MC för att den är praktisk och bra kanske man borde välja en Nissan Micra.
 

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Ort
Lysekil
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad
Jörgen Karlsson skrev:
2582953 Vad skönt att se att du verkar var på lite bättre humör! Läste igenom ett 20 tal av dina tidigare inlägg. Du verkar mest arg i samtliga av dem.

Cheer up baby!
/J


;)
När det gäller politik blir jag väldigt lätt irriterad, förmodar att det är det du har läst!
Ha de!
Som vi säger här på "framsidan"
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Two stroke man skrev:
2583186 Personbästa: 40 liter 95-procentig sprit uppeldad på en dag!

Alkoholmissbruk i stor skala... men du tycks ju inte behöva sprit för att lägga upp flamebaits!:D

Håller dock med om att kardan är icke coolt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Maggy skrev:
2585744 Alkoholmissbruk i stor skala... men du tycks ju inte behöva sprit för att lägga upp flamebaits!:D

Håller dock med om att kardan är icke coolt.

Och den är HELT ren, bortsett från lite vatten! Har väl eldat upp ett fat i höst... :huvet

Kommer du ihåg världens bästa motorcykel? XJ900 ungefär som en Volvo 245, den har också kardan! Men vem fan köper en motorcykel för att den är praktisk?
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top