Kass hjullager = livsfarligt?

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Tjoho.
Jättekul ämnesrubrik eller hur?
Eller inte.
Igår körde jag en väg som tydligen var helt nyasfalterad. Detta resulterade bland annat i ett extremt skrapande ljud vid framdrevet.
Stannade och såg att det var helt knökafullt med tjära/asfalt. (se bilder)
Rensade bort skiten och sen lät det nästan ingenting.
När jag kör idag så hör jag ett skrapande ljud vid framhjulet. Misstänker att det är hjullagret/hjullagren ?? som är kass.

Är det totalt livsfarligt att köra nu om det nu skulle vara lagren?
Bör jag inte ens köra de 500 meter som det är till verkstan?

Och vad kan det kosta att byta om det nu är det?

(Förhoppningsvis är det bara tjära under stänkan eller nåt)

Tcksam för alla svar

Du kan väll wheelia bort till verkstan. :squid

Annars har jag svårt å tänka mig att ett dåligt lager skulle kunna låsa hjulet. Kör försiktigt bara så är det säkert ingen fara.

\Masonit

Antagligen bara skräp vid skärm/broms/nav. Kolla alla ställen där det är något roterande i närheten av något stillastående.

Hjullager brukar ge ifrån sig ett "malande" ljud alternativt en vibration som snarare känns än hörs. På MC (som iregel bara har två lager fram och dessutom av enkel modell) brukar du då kunna känna ett litet glapp.

När hjullagret är så kass att fingrarna domnar av vibrationerna och bromsen tar ända inne vid handtaget pga glappet så är det riktigt dags att köra in med hojen. Tar väl 10-100 mil beroende på körning från misstanke till haveri. Hade en kompis som konstaterade glapp vid Österrikes gräns och körde till Malmö innan han bytte lager, dessutom med passagerare och full last.

pilsner

Bra svar! Tack!
Men då är det antagligen nåt annat. Det som är så jobbigt är ju att jag inte kan lokalisera ljudet så bra eftersom jag bara hör det när jag rullar och då låter ju motorn som fan.

Kan jag skruva bort framdrevet och rengöra bakom ifall det hamnat massa skit där oxå och i så fall hur gör jag?
Är det nåt jag inte borde ge mig på? Är kass på att meka...
Här ser ni hur sketet det var innan jag rengjorde.

Bifogat

• DSC03156.jpg
    DSC03156.jpg
    64.5 KB · Visningar: 952
  • DSC03155.jpg
    DSC03155.jpg
    64.8 KB · Visningar: 843
Prova att köra och slå av motorn och rulla, då kanske du hör lättare var ljudet komer ifrån. Hjullagren är inte så jobbiga att byta och kostar inte så mycket. Jag har sett flera bilar och släp med låsta hjul så jag gissar att det kan hända på en hoj också. Det var nog nära på min, mitt ena bakhjulslager såg ut som en påse jordnötter helt plötsligt och utan förvarning.

Om du inte får loss lagren så fixar en bra hojfirma det för kaffepengar. Ta med hjulet och fråga. Motorhuset-meken Micke här i Ösd ställde upp gratis för mig och mitt bakhjul, både tog loss det gamla (som innehöll ett par halva kulor och lät ganska illa) och satte i det nya! Cred till Motorhuset!

.

Har inte lyckats hitta nån generös verkstad här i jönköping tyvärr.
Nån som kan förklara hur jag lossar framdrevet och rengör samt sätter tillbaka det?
Jag e totalt jävla kass på att meka alltså som ni kanske förstår, men det borde ju inte vara så svårt direkt tycker jag.

yonsson skrev:
Har inte lyckats hitta nån generös verkstad här i jönköping tyvärr.
Nån som kan förklara hur jag lossar framdrevet och rengör samt sätter tillbaka det?
Jag e totalt jävla kass på att meka alltså som ni kanske förstår, men det borde ju inte vara så svårt direkt tycker jag.
Lossa dom två små skruvarna som sitter i framdrevet så kommer brickan med att lossna, sedan är det bara att dra ut framdrevet.
Ihop i omvänd ordning.
Detta kan du säkert göra genom att enbart slacka kedjan i spännarna på svingen.
Hjulbulten antar jag att du förstår måste lossas :)
//Tobbe

Tror du att man föds till en bra mekare? :va
Det är väl som med att cykla, eller att *#*lla.. Övning ger färdighet :tungan

Skaffa en mekhandbok, det som du inte förstår när du läst i den, frågar du om. :tummenupp

Edit: La till lite smilies för att inte vara über-spydig! :tungan

//Anders.

Last edited:
yonsson skrev:
Tjoho.
Jättekul ämnesrubrik eller hur?
Eller inte.
Igår körde jag en väg som tydligen var helt nyasfalterad. Detta resulterade bland annat i ett extremt skrapande ljud vid framdrevet.
Stannade och såg att det var helt knökafullt med tjära/asfalt. (se bilder)
Rensade bort skiten och sen lät det nästan ingenting.
När jag kör idag så hör jag ett skrapande ljud vid framhjulet. Misstänker att det är hjullagret/hjullagren ?? som är kass.

Varför skulle lagret paja av det där :va
Det troliga är att du bara fått in något skit nånstans, kolla i framskärmen, i bromsoken etc.

Tack för alla tips.
Ska skruva bort framdrevet imorgon och rengöra noggrant där.
Framskärmen e borttagen och där var det rent som fan. Bromsarna vet jag inte hur man kollar. Tänkte svänga förbi en verkstad imorgon och fråga dom om det inte hjälper att rengöra framdrevet. Det känns ju som om det är vid framdäcket, men det är ju värt att rengöra allt annat lite fort innan man börjar plocka ner hojen känner jag.

(Fan va man borde ha depåstöd. Det hade underlättat som saaaatan)

yonsson skrev:
Tack för alla tips.
Ska skruva bort framdrevet imorgon och rengöra noggrant där.
Framskärmen e borttagen och där var det rent som fan. Bromsarna vet jag inte hur man kollar. Tänkte svänga förbi en verkstad imorgon och fråga dom om det inte hjälper att rengöra framdrevet. Det känns ju som om det är vid framdäcket, men det är ju värt att rengöra allt annat lite fort innan man börjar plocka ner hojen känner jag.

(Fan va man borde ha depåstöd. Det hade underlättat som saaaatan)
Visst hade det underlättat med depåstöd.
Men ta hjälp av en polare ( inte den minsta du känner ) be honom dra upp hojen så att den lutar på sidostödet med framhjulet i luften och bakhjulet på backen.
Då kan du snurra på framhjulet utan problem och hör således om det är ngt som skrapar därifrån.
//Tobbe

Last edited:
tobbeviking skrev:
Visst hade det underlättat med depåstöd.
Men ta hjälp av en polare ( inte den minsta du känner ) be honom dra upp hojen så att den lutar på sidostödet med framhjulet i luften och bakhjulet på backen.
Då kan du snurra på framhjulet utan problem och hör således om det är ngt som skrapar därifrån.
//Tobbe
Bra tips, men bara för att göra det extra krångligt så är mitt sidostöd lite böjt sen innan så jag vågar inte riskera att det går av för då e det kört.

yonsson skrev:
Bra tips, men bara för att göra det extra krångligt så är mitt sidostöd lite böjt sen innan så jag vågar inte riskera att det går av för då e det kört.
Då är det nog en dum ide att göra som jag sa ja :gnissla
Men har du inget som du kan lyfta på med en domkraft då?
Eller ngnstans du kan hissa upp framänden?
När jag jobbat med ngt som kräver att fram eller bakände hänger fritt så har jag hissat upp biken i vanliga spännband som man säkrar last med i en balk eller annat hållbart på lämplig höjd.
Man föds som sagt vad inte till stjärnmeck ( DAMN ) men med lite fantasi, vetgirighet och systematiskt tänkande så löser man det mesta själv.
Verkstadshandbok är ju givetvis ett måste om man ska lära sig.
Det absolut bästa är givetvis att ha ngn kunnig vid sin sida att rådfråga.
//Tobbe

:4skrika Jag vill ha ett garage med tillhörande verktyg samt egen mekaniker!!! :4skrika

Ska gå ut och fulmeka i solen nu tänkte jag. Får hoppas att det löser sig.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick