Kass i kistan!

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Tack för alla tipps!
Börjar bli lite bättre nu dock.
har provat proviva... gud vad kul det blir att jobba idag:huvet

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Vinterkräksjukan tvivlar jag på att det är. Jag har haft den, vi snackar kaskadkräkningar, tokdiarè, sen otrolig smärta i magen, sen illamående som kommer och går i en vecka. Svettningar och frossa ingår också i paketet. Det slår alla magsjukor som jag har haft tidigare

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Vinterkräksjukan tvivlar jag på att det är. Jag har haft den, vi snackar kaskadkräkningar, tokdiarè, sen otrolig smärta i magen, sen illamående som kommer och går i en vecka. Svettningar och frossa ingår också i paketet. Det slår alla magsjukor som jag har haft tidigare

JO jag har haft det en gång jag med det var inget vidare detta e något annat.

JO jag har haft det en gång jag med det var inget vidare detta e något annat.

FAn det där ångrar jag att jag skrev... då var det full rulians igen.:näsblod

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Blåbärsoppa glömde jag!
Vätska, näring och "uppstoppande" samtidigt!

Lättskitet också.

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det låter som en vanlig matförgiftning, förutom alla bakterier (som avhandlades i köttfärstråden) så är virus vanliga och står för mer än 50% av förgiftningarna, dessa ger dessutom tidvis inte lika akuta symptom som bakterierna utan kan ex ge enbart diarré och inte feber. Finns inte mycket att göra förutom att dricka mycket vatten (resorb kan vara ett bra komplement) och proviva. Dessutom är CocaCola utmärkt då det ger dig både vätska och energi vilket gör att du åtminstone inte blir hängig av näringsbrist.

Stanna hemma från jobb och tänk på hygien både för din egen skull och för att inte smitta ev familj.

Fy va orättvist att vissa slipper oroa sig varje år för den satans kräksjukan. :huvet Om det fanns nåt vaccin för skiten så skulle jag stå först i kön för att få en spruta. Lika rädd för att få det varje år när man hör att den börjar härja runt...
Finns inga vaccin och tyvärr är den förvärvade immuniteten dålig dels pga många serotyper och dels för att kroppen av någon anledning tappar det mesta av det uppbyggda skyddet på mindre än ett år.

Föds med andra gener än er stackare :yoparty :D
Edit: Lite info
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vinterkräksjuka

"Dock bär var femte svensk på en speciell genvariant som gör att calicivirus inte kan ta sig in i tarmens celler. I dessa fall är individen immun."

Tänk bara på att Calici är endast ett av många virus som ger vad som kallas vinterkräksjukan. Som immun mot calici kan du fortfarande drabbas av alla andra varianter så var inte dumdristig och exponera dig i onödan om det inte serologiskt har bekräftats calici.

Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Ätit gammal köttfärs :rolleyes:

Det låter som en vanlig matförgiftning. Dessutom är CocaCola utmärkt då det ger dig både vätska och energi vilket gör att du åtminstone inte blir hängig av näringsbrist.

Stanna hemma från jobb och tänk på hygien både för din egen skull och för att inte smitta ev familj.

.

:fakta Snälla gå inte till jobbet och smitta ner andra.

Ang coca-cola; den bör va avslagen eller?

Har du, som också jobbar inom vården (?) också en skylt på jobbet som det står "låt spriten flöda" :hihi

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

Har du, som också jobbar inom vården (?) också en skylt på jobbet som det står "låt spriten flöda" :hihi

Avslagen cola är väl lite skonsammare och så men det smakar ju vedervärdigt...

Är student och givetvis ägare till en "låt spriten flöda" skylt med RegionSkåne logga på fast jag har monterat upp den i baren...:näsblod

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
vad är vinterkräksjukan? är de inge påhitt? jag känner ingen som haft den.. vanlig magsjuka fast den kan ju komma närhelst :va är de nåt som ni i södra delen har? för lite vinter i livet :rolleyes:

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor

E tvungen till att jobba men får hålla mig undan alla andra.

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
vad är vinterkräksjukan? är de inge påhitt? jag känner ingen som haft den.. vanlig magsjuka fast den kan ju komma närhelst :va är de nåt som ni i södra delen har? för lite vinter i livet :rolleyes:

Nä det är inget påhitt, den kallas så för att den kommer under perioden Nov- April med toppen under Dec.- Jan.. Oftast är den mer smittsam än vanliga magsjukor och betydligt kraftigare

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
990 SMT
Svaret är nog det som i Finland är både en sport och ett djur; syckling....
Salmonella. Eller campylobacter. :fakta :zpy :tummenner

Last edited:

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Alltså vad jag har lärt mig så är "vinterkräksjuka" bara ett påhitt från tabloidpressen för att sälja lösnummer, egentligen är det precis samma sak som "magsjuka" eller "maginfluensa" eller vad man vill kalla det, en mag- och tarminfektion som orsakar kräkningar och trassel. Jag har för mig att jag läst en undersökning också angående Calicivirus, som visade att det kunde ge väldigt skiftande grader i symtomen vid samma mängd exponerat virus.

/hypokondri-perris

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...