Kassa styrlager?

pastillen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Hoj
Suzuki ts125r
Hej!

Jag har upptäckt att när man bromsar pulserande så liksom glappar det i styrkronan. Jag har ganska stor erfarenhet av ständigt glappande styrlager till cyklar, så jag tänkte att det bara var att skruva åt den "ringen" med spår i. Så jag lossade bulten högst upp och knackade med ett dorn på den där ringen. Jag tycker själv att jag borde ha knackat tillräckligt hårt, men det glappar ändå! :va

Så jag undrar nu : hur vet man om styrlagret är kasst? Och ungefär vad kostar ett nytt? kostar det typ 100:-? Eller är det sjukt dyrt som allt annat o kostar typ 992,50:-?

Vore gutt om någon vet hur det ligger till!

//Anders

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Det är sjukt dyrt.. :rolleyes: runt 500kr
Styrlager till tsr hittar du hos touring.se exempelvis
Om det är slut märker du om du drar åt den räfflade ringen för kung och forsterland och det fortfarande glappar. Märk att du kan dra den så hårt att du rent av får svårt att svänga. Det ska du inte göra.

Solid snake

Guest
Är du snål så kan du vända på det, funkar ett tag till då.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Solid snake skrev:
Är du snål så kan du vända på det, funkar ett tag till då.
:va Är ju olika omkrets och diameter på över och underdel på samma lager. Du kanske syftade på att rotera dem eller skifta mellan undre och övre lagret. :D

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Ruski motard
pastillen skrev:
Hej!

Jag har upptäckt att när man bromsar pulserande så liksom glappar det i styrkronan. Jag har ganska stor erfarenhet av ständigt glappande styrlager till cyklar, så jag tänkte att det bara var att skruva åt den "ringen" med spår i. Så jag lossade bulten högst upp och knackade med ett dorn på den där ringen. Jag tycker själv att jag borde ha knackat tillräckligt hårt, men det glappar ändå! :va

Så jag undrar nu : hur vet man om styrlagret är kasst? Och ungefär vad kostar ett nytt? kostar det typ 100:-? Eller är det sjukt dyrt som allt annat o kostar typ 992,50:-?

Vore gutt om någon vet hur det ligger till!

//Anders

Och så har vi en som tänker likadant som jag!! :tungan :brinnerup
Har du lossat på gafflarna där de sitter fast i kronan? Gör man inte det kan man spänna huuuur mycket som helst utan att det händer ett skit! Hoppas du var smart nog att inte göra om mitt misstag :)

Last edited:

überjahn

Hejhej.
Gick med
10 Nov 2004
Hoj
Kawasaki Z1000
philsson skrev:
Det är sjukt dyrt.. :rolleyes: runt 500kr
Styrlager till tsr hittar du hos touring.se exempelvis
Om det är slut märker du om du drar åt den räfflade ringen för kung och forsterland och det fortfarande glappar. Märk att du kan dra den så hårt att du rent av får svårt att svänga. Det ska du inte göra.

Man ska dra åt det "lagom hårt" och sedan släppa lite på det när det gäller att dra åt lager.
Annar har man inget lager.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
überjahn skrev:
Man ska dra åt det "lagom hårt" och sedan släppa lite på det när det gäller att dra åt lager.
Annar har man inget lager.
Om man inte har momentnyckel och känner till rätt moment får man köra på känsla. :tummenupp

RobRas

Guest
Någon som vet var man får tag på styrlager till en Husa FE400? Kollat runt på lite alla möjliga siodr men jag hittar i princip ingenting till den =(.. Det kanske är samma som till någon annan Husa?

EDIT: efter lite funderande så kom jag på hur man gjorde =)

Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Och så har vi en som tänker likadant som jag!! :tungan :brinnerup
Har du lossat på gafflarna där de sitter fast i kronan? Gör man inte det kan man spänna huuuur mycket som helst utan att det händer ett skit! Hoppas du var smart nog att inte göra om mitt misstag :)

Vad menar du med "Lossat gafflarna där de sitter i kronan"?

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!