Kasta inte sten i glashus...

tl1000r-nisse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
TL1000R
Jag tänkte kasta in en brandfackla och se om jag kan få igång en vettig diskussion kring en fråga jag grubblat på ett tag. Jag är sedan 1996 sporthojsåkare och kör 600-700 mil varje säsong. Jag kör för fort, kämpar med knäskrap och försöker då och då få upp hojen på bakslangen. Detta är inget jag skryter med när jag ringer TryggHansa eller andra försäkringsbolag. Till saken hör att jag sedan några år är prenumerant på Bike; en kul tidning men ack så ointelligent. Kvinnotidningen Damernas Värld publicerar artiklar om övervikt på ena sidan och recept på efterrätter på andra sidan och jag anser att Bike sysslar mer principiellt samma sak: På ena sidan skriver de om hur du bäst får upp hojen på bakhjulet och på andra sidan grinar de illa över höjda försäkringspremier. Jag är 27 år och älskar sporthojar och deras enorma kraftresurser; jag är alltså ingen medelålders gråsosse som aldrig suttit på en hoj men ändå dristar mig till att yttra mig om något jag inte har den blekaste insikt om. Vad jag säger är: Kör för fort, gör wheelies och stoppies hur mycket ni vill (under "säkra" förhållanden, naturligtvis) men stämpla det inte i ansiktet på allmänheten, politiker och försäkringsbolag genom att skriva artiklar om dylika hojstunt.

/Nisse

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Anledningen till att Bike har reportage om bakhjulsåka osv.. är ju att det säljer tidningar.. men visst är det dubbelmoral, men det är det ju överallt i samhället så...

tl1000r-nisse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
TL1000R
Re: Re: Kasta inte sten i glashus...

ambulans skrev:
Anledningen till att Bike har reportage om bakhjulsåka osv.. är ju att det säljer tidningar.. men visst är det dubbelmoral, men det är det ju överallt i samhället så...

Korrekt. Men Bike har naturligtvis ett egenintresse i att ge (sport)hojåkare ett bättre rykte. Att den galna sossekvinnan nyligen motionerade om att förbjuda motorcyklar är för mig uppenbart symptomatiskt; en naturlig reaktion på att sitta i sin SAAB V4:a och bli omkörd av en GSX1000R i 200 knyck på bakjulet. Vi sporthojsåkare borde mjuk-köra som värsta fyrtiotalisten på sin original-DragStar, så länge vi befinner oss inom synhåll för övriga världen (läs: icke sporthojsåkare). Var ögontjänare - för allas skull...

Aspackad

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men jag har av någon anledning fått för mig att, man åker på bakslangen för att imponera på just övriga världen...

Men som sagt, vad vet jag...?

tl1000r-nisse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
TL1000R
Aspackad skrev:
Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men jag har av någon anledning fått för mig att, man åker på bakslangen för att imponera på just övriga världen...

Aha...det förändrar saken... ;)

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Aspackad skrev:

då har du uppfattat det fel i många avseenden....

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Jag håller med dig om att vi inte ska förstöra vårt rykte ytterligare genom att uppföra oss som fjortisar när andra ser på. Att folk vill impa på andra kommer vi aldrig ifrån, men desto fler av oss som lägger band på sig och visar de andra trafikanterna lite hänsyn, desto bättre. Själv försöker jag så gott det går.

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
tl1000r-nisse skrev:
Jag tänkte kasta in en brandfackla ...

Så sant, så sant... BIKE gör oss en björntjänst. Kurser i bakhjulsåka m m. Har en polare som vägrar ta i tidningen av det skälet. BIKE är tvärr inte en seriös MC-tidning. Raka motsatsen är SMCs tidning, lite tråkig och gammaldgas design men med ett mycket seriöst innehåll.

Jag överväger att lägga min prenumeration på BIKE på bensin i stället.

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
Helt rätt

Jag har heler aldrig fatttat denna uppmuntran från BIKE att bete sig som en värsting i trafiken, jag förstår tipsen och artiklarna för att kunna manövrera hojen på ett bättre sätt, men det finns en underton i artiklarna som uppmanar till lek i trafiken och det är även i mina ögon att kasta sten i glashus, länge sen jag läste något om andra balansövningar man kan göra för att köra säkrare.

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RC8R
Re: Helt rätt

Pertan skrev:
länge sen jag läste något om andra balansövningar man kan göra för att köra säkrare.

Men vad sägs om att göra en weelie över en grävling...då försvinner inte framändan :bow eller göra en stoppie i seriekrocken så att bilen bakom i stället för att köra på dig hinner bromsa sig in under ditt bakhjul som är 1,5 meter över marken :tummenupp eller så drar du världens knäskrap rakt fram under älgjäveln som klev ut framför dig..." de e u ba å håll ubb cygen me gnäd" (som dom säger på Tjörn) :eek:

Kör nice!!!
mvh

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Aspackad skrev:

Personligen tycker jag mest det är pinsamt om det står en massa folk och glor, föredrar att dra på slangen för mig själv, och jag kör på bakhjulet för det är så jävla roligt, inte för att impa.
Och jag kanske inte är världmästare på slangen, men jag behöver inte skämmas heller, men som sagt, man behöver inte försämra vårt rykte mer än nödvändigt

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Naa, vafan, jag behöver inte ögontjäna. Jag kör aldrig över 130 på motorväg och på övriga vägsträckor håller jag hastigheten så gott det går.

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600

RaVeAsHoLe skrev:
Visst fan är det upp till oss om vi vill påverka försäkringspremierna!

Det vanliga "krya på dig" snacket när någon klotat borde ersättas av "din jävla svikare" eftersom det innebär att någon tönt ökat på premierna ytterligare. :fakta

*skratt*
Är faktiskt villig att hålla med dig där..

Om där är för att jag själv inte kan köra på bakhjulet och därför inte behöver ngn högre premie eller om det är för att jag är avundsjuk på de som KAN göra det utan att tappa, klota, klanta.. det låter jag vara osagt :crash

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
John Holmes skrev:
Naa, vafan, jag behöver inte ögontjäna. Jag kör aldrig över 130 på motorväg och på övriga vägsträckor håller jag hastigheten så gott det går.

använd ett " ;) " så man förstår att du är ironisk...

tl1000r-nisse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
TL1000R

Busafreak skrev:
tl1000r-nisse skrev:
Jag tänkte kasta in en brandfackla ...

Så sant, så sant... BIKE gör oss en björntjänst. Kurser i bakhjulsåka m m. Har en polare som vägrar ta i tidningen av det skälet. BIKE är tvärr inte en seriös MC-tidning. Raka motsatsen är SMCs tidning, lite tråkig och gammaldgas design men med ett mycket seriöst innehåll.

Jag överväger att lägga min prenumeration på BIKE på bensin i stället.

Sant! Fast tyvärr är ju hojtesterna i MC-Folket erbarmeligt dåliga, tyvärr. Och det är testerna jag vill åt! Heder åt Bike för de rigorösa genomgångarna av diverse hojar; visst måste man pressa en gsx1000r på bana för att få något hum om vad den går för vad gäller väghållning, bromsar etc. En tur runt mälaren lär inte räcka...

/N

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09

RaVeAsHoLe skrev:
Visst fan är det upp till oss om vi vill påverka försäkringspremierna!

Det vanliga "krya på dig" snacket när någon klotat borde ersättas av "din jävla svikare" eftersom det innebär att någon tönt ökat på premierna ytterligare. :fakta

Bäst att du köper plåster, ifall du skulle råka säga det till fel person :crash

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...