Kat-ersättning till monster?

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ducati Monster S2R
Funderar på att ta bort katten och montera ersättningsrör men har hört att dom kan kosta kring 5k? låter saftigt för två korta rörstumpar?

Någon som gjort egna? kanske vet någon firma som kan göra för en billig slant?
kör en Ducati monster S2R 800
/mvh Tim

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ducati Monster S2R

Tack! det var verkligen intressant :tummenupp
Antar att det är Type 2 som du köpte?

Mnja, fast man ser så sällan avgassystemet när man kör ;)

Nja, sök lite på det här, det är ca en halv till en kvarts häst man tappar. En dåligt smord kedja kan man tappa 2-3hk med ;)

menade ljudet :tummenupp

Last edited:

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Jag köpte rör av Desmoworld i Düskland, rören kallas "Spark":

http://www.desmorados.com/shop/catalog/product_info.php?cPath=332_358_65_187&products_id=858

Röret jag länkar till är för S4R, det är ju lite olika rör till olika monster.
Jag blev mycket nöjd. Fin finish på rören. Bra passform, bara att montera. Billiga också. Desmoworld har jag handlat av flera gånger, dom är bra det går att mejla på engelska. Har för mig att han som svarat mig heter Christian.

Kan nämna att jag först köpte dyrare Termignoni från Biscaya racing, men det var rena bonnsmidet, passformen felade ½ cm, så dom returnerade jag. Enligt Patrik på Biscaya brukar det vara så dålig passform med Termignoni men dom säger sig alltid få dit dom på något sätt. :rolleyes:

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Nja, sök lite på det här, det är ca en halv till en kvarts häst man tappar. En dåligt smord kedja kan man tappa 2-3hk med ;)

Farsan bänkade sin hoj original och efter småtrim.,

Från original till borttagen kat, yoshi slipon och annat filter skiljde det 10hk på bakhjulet. Så helt oskyldig lär inte katalysatorn vara..

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Farsan bänkade sin hoj original och efter småtrim.,

Från original till borttagen kat, yoshi slipon och annat filter skiljde det 10hk på bakhjulet. Så helt oskyldig lär inte katalysatorn vara..
Ganska meningslös jämförelse faktiskt. Lite som att ha fel däckstryck på en cross å rätt på en sporthoj och jämföra varvtider på bana.
Nästan alla hojar får tio häst mer med slip on och annat luftfilter. Det kan skilja 10hk mellan olika bänkar/bänkningar också.

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ducati Monster S2R
någon som hört ljudskillnaden med och utan kat? har slipon men med katt som sagt.. hur stor skillnad blir det på ljudet av att plocka bort katten?

mickelin

Guest
Du bor i Uppsala, här finns Uppsala Avgasteknik i samma byggnad som Le**es. Inte speciellt pigga på dylika uppdrag men tillräckligt kunniga om man tjatar. Då pratar vi hundralappar istället för tusenlappar....

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ducati Monster S2R
Du bor i Uppsala, här finns Uppsala Avgasteknik i samma byggnad som Le**es. Inte speciellt pigga på dylika uppdrag men tillräckligt kunniga om man tjatar. Då pratar vi hundralappar istället för tusenlappar....

Ok har hört av en kollega att dom tydligen inte gjör avgassystem för mc?
Men man kan ju alltid åka förbi och flörta lite :)

mickelin

Guest
Ok har hört av en kollega att dom tydligen inte gjör avgassystem för mc?
Men man kan ju alltid åka förbi och flörta lite :)

Inte speciellt pigga på det men alla maskiner och kunskapen finns där. Sen beror det nog mest på hur snällt du ber om hjälp... Lycka till!

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Ganska meningslös jämförelse faktiskt. Lite som att ha fel däckstryck på en cross å rätt på en sporthoj och jämföra varvtider på bana.
Nästan alla hojar får tio häst mer med slip on och annat luftfilter. Det kan skilja 10hk mellan olika bänkar/bänkningar också.

Ah okej då. :glömdet

Men ta en titt genom en katalysator, går ju knappt ens och se igenom den. Klart den lär strypa lite.

Ducati

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2009
Hoj
Ett Monster
någon som hört ljudskillnaden med och utan kat? har slipon men med katt som sagt.. hur stor skillnad blir det på ljudet av att plocka bort katten?

Det blir en grym skillnad när du tar bort katalysatorn. Jag betalade 267 pund när jag beställde från Spareshack UK, då var det hem till dörren. Men det var i april när pundet var dyrare.
Med det ljudet som jag fick är det värt varje krona.
Och nu skal jag beställa öppna luft filter:yoparty

/Torstein

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ducati Monster S2R
Det blir en grym skillnad när du tar bort katalysatorn. Jag betalade 267 pund när jag beställde från Spareshack UK, då var det hem till dörren. Men det var i april när pundet var dyrare.
Med det ljudet som jag fick är det värt varje krona.
Och nu skal jag beställa öppna luft filter:yoparty

/Torstein

Öppet filter har jag redan och det låter väldigt fint! nästan för högt ibland =) men det bli nog harmoni när katalysatorn är väck :tummenupp

Vem kan utföra en omprogramering av databoxen?
Den är redan "chippad" för öppet filter och slutdämpare men antar att jag måste in med den igen nu när jag monterar katersättning?
Någon som bänkar Ducati i Uppsalatrakten?

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...