Katalysator på hoj.

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
När införde man katalysator på hoj i Sverige och Tyskland?

var det samtidigt som bil eller?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Vet ej när det infördes på mc. Men det är inte samma som på bil. Där kom det 1988 om jag inte minns fel

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
har för mig jag läst att en mc måste klara vissa avgas krav med eller utan kat...

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
MattE. skrev:
VA? det är ju fan krav på eu-moppe t o m.
Vad jag har hört så är det avgaskrav, inte katalysatorkrav. Och en eu-moppe är ju 2-taktare, så det kanske blir svårt att klara av avgaskraven på en sån utan katalysator.

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
KalleNorton skrev:
Vad jag har hört så är det avgaskrav, inte katalysatorkrav. Och en eu-moppe är ju 2-taktare, så det kanske blir svårt att klara av avgaskraven på en sån utan katalysator.
aha ok.

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sviterna av en indragning...
Nya avgaskrav kom 2003.
Började väl isf gälla alla nya modeller from -04 (iom 03orna typades redan -02).
Om jag förstått det rätt så finns inget krav på själva katalysatorn men att nå kraven utan går inte.
Tuffare krav är på väg.

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + V-Max 1700
Från 1 juli 2004 måste nya motorcyklar klara skärpta gränsvärden och minska utsläpp av kolväten med 60 procent. Trial- och enduromotorcyklar behöver dock uppfylla kravet först ett år senare.

I ett andra steg, från den 1 januari 2007, måste kolväteutsläppen minskas med ytterligare 60-70 procent och utsläppen av kväveoxider mer än halveras.

Borde innebära bra prutmån nästa december då handlarna måste ställa på de motorcyklar som ej uppfyller de nya kraven. (de kan iof ställa av de direkt igen..)

Även redskap och liknande kommer att få skärpta krav. Katalysator på motorsågen :va

Last edited:

PeP

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
Honda X11 original edition, Skyteam Gorilla 110cc
arv skrev:
Från 1 juli 2004 måste nya motorcyklar klara skärpta gränsvärden och minska utsläpp av kolväten med 60 procent. Trial- och enduromotorcyklar behöver dock uppfylla kravet först ett år senare.

I ett andra steg, från den 1 januari 2007, måste kolväteutsläppen minskas med ytterligare 60-70 procent och utsläppen av kväveoxider mer än halveras.

Borde innebära bra prutmån nästa december då handlarna måste ställa på de motorcyklar som ej uppfyller de nya kraven. (de kan iof ställa av de direkt igen..)

Även redskap och liknande kommer att få skärpta krav. Katalysator på motorsågen :va

Katalysator på motorsågar har funnits rätt länge faktiskt

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...