SegDeg skrev:
Om du har tillgång till tryckluft så kan du göra ett försök plocka ut tändstiftet ur den toppen som inte funkar stoppa ner tryckluftsmunstycket där och täta runt med vad som finns tillgängligt. Först ser du till att den skall stå i övre död läget för denna cylinder. När du lägger på tryckluft och det blåser ur avgasröret eller insuget så är det troligtvis brända ventiler.
Precis.
Gör ett "leak down" test, men gör om ett tandstift som du hårdlöder fast en tryckluftsanslutning på så du kan ha en läckagefri anslutning. Det är nämligen inte alltid SÅ lätt att höra var det pyser annars om du bara blåser i hålet.
ATT det pyser, det gör det alltid. Förbi ringarna t.ex.
Men ventilerna ska ju som sagt vara täta.
Det man KAN bedöma är ju om det pyser lika mycket på alla 4, vilket i sin tur leder till den logiska slutsatsen att, ja vaddå? ALla läcker för mycket? Alla är tillräckligt täta? En bedömningsfråga alltså.
Det du iaf märker är att inte tre låter på ett sätt och EN cylle tokläcker.
Bort med gasare och avgasrör för att kunna täta med handloven och därigenom KÄNNA om det läcker (det byggs upp tryck). Givetvis kan du HÖRA oxå.
Här kommer stetoskopet till pass! Eller en slangbit mellan örat och in i kanalen du kollar.
Hade du hunnit varmköra motorn EN gång och sedan efterdragit toppen?
Om inte kan ju toppackningen vara blåst.
Proffsen mäter tryckfallet över tiden i ett leakdown test, för läcker, det gör det.
Vi amatörer kan lyssna och bedöma att det iaf inte STORMAR i nåt hål...
Kolla iaf FÖRST: Ventilspel, så du inte börjar tok-riva innan du iaf vet att du inte har 0-spel på nån ventil.
Lycka till