Viktor L
Moderator
Du drar väl inte skruven med spärrskaft. Lossa låsmutter och "rulla undan" o-ringen. Dra runt motorn och skruva samtidigt in justerskruven med fingrarna. Det känns tydligt när slacket är bortjusterat. Betänk hur en originalspännare fungerar, en svag fjäder trycker in stången, en låsmekanism hindrar stången att röra sig bakåt. Dina fingrar är den svaga fjädern.
När motorn väl sitter i ramen brukar jag justera både min gamla bil (A-R) och bågen med motorn gående. Då känns det nästan ännu tydligare. På Alfan är det dessutom den föreskrivna metoden.
/Ingvar
Nejdå, självklart inte. Den behöver ju dras så oerhört lite för att den ska spänna kedjan. Ett varv spänner ju i princip från helt slak till superspänd. Blir ju rätt så stor "utväxling" på sträckaren pga. släpan som trycker mot kedjan.
Ska ta och lyfta av ventilkåpan igen för att kolla ordentligt. Vågar inte lita på mina fingrar enbart tror jag.