Katana och GSX 1100-tråden

TheHenrik

Jag väljer att inte skriva något här.
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Färjestaden
Hoj
>------<
Det kan nog funka bra? men blir det verkligen billigare? Det enda du kan använda är några begagnade Busa-kolvar. Du måste köpa foder (Hayabysa har väl nicasil-behandlad alu-cylle) och ringar samt maskinbearbeta (borra cylle, block och foder). Vidare måste cylindern planas rejält (flera mm tror jag) eftersom kolvbulten sitter mycket högre i busa-kolvarna. Kamkedjan blir nog lite slapp men går kanske att spänna så mycket? Jag tycker det låter tveksamt om man inte har tillgång till maskinparken själv.

/Ingvar
Jo, arbetskostnaden ja. Jag var i villfarelsen att alla utom jag på detta forum hade en egen maskinpark:)
För min del kommer jag att använda kompisar, kompisars kompisar och en eller annan bekant om jag genomför projektet. Delarna är ju inte så makalöst dyra om man handlar beggat utomlands. (Ca 600kr för foder-donator, 800 för kompletta kolvar)
Helt rätt att gående bearbetningen av prylarna och då får jag ta polare till hjälp. Skall gå att fixa sträckningen.
Genomför jag detta är det för att det går, liksom och för eventuell kylnings skull. OCH för min del priset.

Henrik F
Glad midsommar!!!
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Fin teknik där !

Man måste vara försiktig var man lägger sina grejor:tungan

Men vi kan väl kvitta med ett lätt begagnat JULA FUCKING SHIT TÄLT!!!!:gnissla
Före efter bild. Inte mycke hjälp man fick från Ingvar, händerna verkar fast vuxna i byxfickorna:D

Grymt impad av tält tekniken ! Du ser stark ut !:tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det kan nog funka bra? men blir det verkligen billigare? Det enda du kan använda är några begagnade Busa-kolvar. Du måste köpa foder (Hayabysa har väl nicasil-behandlad alu-cylle) och ringar samt maskinbearbeta (borra cylle, block och foder). Vidare måste cylindern planas rejält (flera mm tror jag) eftersom kolvbulten sitter mycket högre i busa-kolvarna. Kamkedjan blir nog lite slapp men går kanske att spänna så mycket? Jag tycker det låter tveksamt om man inte har tillgång till maskinparken själv.

/Ingvar

Enligt det jag räknat så blir det betydligt billigare.

Nya foder kostar allt från $100 och uppåt per styck.

För $100 får du en GSXR cylinder med fyra fina foder. På dom senare årsmodellerna av GSXR1100:an var fodren tjockare så man borrar helt enkelt originalcyllen (1135:an) att passa GSXR fodren och sen borrar man fodren så att dom passar busakolvarna.

Fina kolvar med låga miltal och ringar och allt får du för omkring $100 också.

Ska du köpa en big block cylinder och borra är det åtminstone $200 för ett beggat block bara.

Då är vi uppe i $200 för den billiga varianten och omkring $600 för den dyrare.

Då kommer vi till själva bearbetningsjobbet. Motorslipen här i stan tror jag inte tar speciellt mycket betalt för att borra och plana, speciellt om man kommer med lite bulle samt några slantar till kaffekassan. Sen har jag en bekant som kan hjälpa också, så för min del blir det avsevärt mycket billigare.

Allt som allt tror jag att jag kan få ihop det för omkring 5000kr.

Men detta är inget jag kommer ge mig på innan jag helrenoverat motorn med nya lager, cuttad låda, svetsad vev samt förstärkt koppling.
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Enligt det jag räknat så blir det betydligt billigare.

Nya foder kostar allt från $100 och uppåt per styck.

För $100 får du en GSXR cylinder med fyra fina foder. På dom senare årsmodellerna av GSXR1100:an var fodren tjockare så man borrar helt enkelt originalcyllen (1135:an) att passa GSXR fodren och sen borrar man fodren så att dom passar busakolvarna.

Fina kolvar med låga miltal och ringar och allt får du för omkring $100 också.

Ska du köpa en big block cylinder och borra är det åtminstone $200 för ett beggat block bara.

Då är vi uppe i $200 för den billiga varianten och omkring $600 för den dyrare.

Då kommer vi till själva bearbetningsjobbet. Motorslipen här i stan tror jag inte tar speciellt mycket betalt för att borra och plana, speciellt om man kommer med lite bulle samt några slantar till kaffekassan. Sen har jag en bekant som kan hjälpa också, så för min del blir det avsevärt mycket billigare.

Allt som allt tror jag att jag kan få ihop det för omkring 5000kr.

Men detta är inget jag kommer ge mig på innan jag helrenoverat motorn med nya lager, cuttad låda, svetsad vev samt förstärkt koppling.

Nej Viktor, ödet säger att du skall köpa min hoj som redan är färdig motormässigt. Var ute på en 10-milarunda idag och f-n vad kul det är:hojsmilie

Slangar satan och dra utav bara helvet:cdevil
 

TheHenrik

Jag väljer att inte skriva något här.
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Färjestaden
Hoj
>------<
Enligt det jag räknat så blir det betydligt billigare.

Nya foder kostar allt från $100 och uppåt per styck.

För $100 får du en GSXR cylinder med fyra fina foder. På dom senare årsmodellerna av GSXR1100:an var fodren tjockare så man borrar helt enkelt originalcyllen (1135:an) att passa GSXR fodren och sen borrar man fodren så att dom passar busakolvarna.

Fina kolvar med låga miltal och ringar och allt får du för omkring $100 också.

Ska du köpa en big block cylinder och borra är det åtminstone $200 för ett beggat block bara.

Då är vi uppe i $200 för den billiga varianten och omkring $600 för den dyrare.

Då kommer vi till själva bearbetningsjobbet. Motorslipen här i stan tror jag inte tar speciellt mycket betalt för att borra och plana, speciellt om man kommer med lite bulle samt några slantar till kaffekassan. Sen har jag en bekant som kan hjälpa också, så för min del blir det avsevärt mycket billigare." (Viktor)



Ungefär så tänkte jag:)

Henrik F
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nej Viktor, ödet säger att du skall köpa min hoj som redan är färdig motormässigt. Var ute på en 10-milarunda idag och f-n vad kul det är:hojsmilie

Slangar satan och dra utav bara helvet:cdevil

Mjo, den har rätt många saker som talar för sig, inte minst motor och marängram. Sen är det väl den ekonomiska biten som sätter stopp just nu. Vi får se framöver om du har pråmen kvar. :)

Min kan också slanga men jag tycker bara det är fränt att åka fort i kurvor så det blir rätt lite bakhjulsåka. :tungan
 
Last edited:

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Mjo, den har rätt många saker som talar för sig, inte minst motor och marängram. Sen är det väl den ekonomiska biten som sätter stopp just nu. Vi får se framöver om du har pråmen kvar. :)

Min kan också slanga men jag tycker bara det är fränt att åka fort i kurvor så det blir rätt lite bakhjulsåka. :tungan

Jo jag förstår, men man vet inte hur lång tid detta med försäljning tar. Och det är inte slangningen som känns bäst, det är hur denna gamla best tar kurvor som är hela behållningen. Det vet jag efter dagens tur.:yoparty
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Kostnader..

Enligt det jag räknat så blir det betydligt billigare.

Nya foder kostar allt från $100 och uppåt per styck.

För $100 får du en GSXR cylinder med fyra fina foder. På dom senare årsmodellerna av GSXR1100:an var fodren tjockare så man borrar helt enkelt originalcyllen (1135:an) att passa GSXR fodren och sen borrar man fodren så att dom passar busakolvarna.

Fina kolvar med låga miltal och ringar och allt får du för omkring $100 också.

Ska du köpa en big block cylinder och borra är det åtminstone $200 för ett beggat block bara.

Då är vi uppe i $200 för den billiga varianten och omkring $600 för den dyrare.

Då kommer vi till själva bearbetningsjobbet. Motorslipen här i stan tror jag inte tar speciellt mycket betalt för att borra och plana, speciellt om man kommer med lite bulle samt några slantar till kaffekassan. Sen har jag en bekant som kan hjälpa också, så för min del blir det avsevärt mycket billigare.

Allt som allt tror jag att jag kan få ihop det för omkring 5000kr.

Men detta är inget jag kommer ge mig på innan jag helrenoverat motorn med nya lager, cuttad låda, svetsad vev samt förstärkt koppling.


Är det verkligen värt besväret..? Glöm ej att om ni ska ta bort mkt gods , behövs 1.2 till 1.8 mm enligt olika forum , så behövs nya spår
för O ringning av blocket också. Lägg dessutom på frakt och moms på era kostnader.

Lycka Till !
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Är det verkligen värt besväret..? Glöm ej att om ni ska ta bort mkt gods , nehövs 1.2 till 1.8 mm enligt olika forum , så behövs nya spår
för O ringning av blocket också. Lägg dessutom på frakt och moms på era kostnader.

Jag säger bara Lycka Till !

Har i princip bara efterforskat om materialkostnader - resten är uppskattningar.

Ni här på forumet är ju rätt erfarna motorbyggare så förmodligen har ni rätt om ni säger att det kan bli besvärligt. Men enligt killen som gjort operationen på två (eller var det tre?) av sina hojar så är det inte speciellt mycket besvär och framförallt kanske - billigare.

Nu är det mycket som ska till på min hoj innan den är redo för över 1300 kubik. Motorn har ju gjort 10000 mil i princip så det börjar ju vara dags att plocka isär för att toleransmäta och kolla lager. Att kosta på en massa trim för att sedan få ett totalras pga. gammalt slitage är ju onödigt. Men än så länge fungerar ju gammelhärken bra, speciellt efter att jag fixade toppen.

För mig blir det väl mest troligt bara att ta maxborr ur originalblocket när det blir av och köpa några fina kolvar från JE, Arias eller något annat märke.
 
Last edited:

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
EN ide...!!

Har i princip bara efterforskat om materialkostnader - resten är uppskattningar.

Ni här på forumet är ju rätt erfarna motorbyggare så förmodligen har ni rätt om ni säger att det kan bli besvärligt. Men enligt killen som gjort operationen på två (eller var det tre?) av sina hojar så är det inte speciellt mycket besvär och framförallt kanske - billigare.

Nu är det mycket som ska till på min hoj innan den är redo för över 1300 kubik. Motorn har ju gjort 10000 mil i princip så det börjar ju vara dags att plocka isär för att toleransmäta och kolla lager. Att kosta på en massa trim för att sedan få ett totalras pga. gammalt slitage är ju onödigt. Men än så länge fungerar ju gammelhärken bra, speciellt efter att jag fixade toppen.

För mig blir det väl mest troligt bara att ta maxborr ur originalblocket när det blir av och köpa några fina kolvar från JE, Arias eller något annat märke.

Chrille's Moto Martin har ju 1327 ..då får du ju en extra ram på köpet !!
 

TheHenrik

Jag väljer att inte skriva något här.
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Färjestaden
Hoj
>------<
Är det verkligen värt besväret..? Glöm ej att om ni ska ta bort mkt gods , behövs 1.2 till 1.8 mm enligt olika forum , så behövs nya spår
för O ringning av blocket också. Lägg dessutom på frakt och moms på era kostnader.

Lycka Till !

Moms???
Än så länge har jag angivit priser inkl frakt. Annars hade jag inte kunnat göra detta.

Henrik F (Snaps på er)
 

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Surt..
Den lät lite skumt .
Hur mycke effekt klarar en orginalspännare?

Den klarar det nog utan problem men det som hände var att spännaren gled av klacken på släpan och knäcktes. Detta vad jag kan tyda av märkena på släpan. Nu blir det original släpa jämna kontroller.
Ljudet däremot kommer nog mera från dom rakskurna dreven.
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Smågodis till salu..

Lite omprioriteringar och att jag har ont om plats gör att jag ska sälja av lite delar. (Hustrun var nere i "vårt" förråd och hittade mina delar...)

Lägger ut en lista här först innan de går ut på Blocket och EvilBay till andra priser. Priserna är i princip vad jag gett för resp pryl. Gillar man inte priserna så hör inte av er. Jag omförhandlar hellre med frun än prutar.

Topplock GSXR1100 -91 utan kammar / 2000 kr
GSX vxl låda , undercuttad ,magnafluxad,aldrig körd efter renovering - SÅLD
GSX BigBlock 1425 inc. kolvar beggat - SÅLT
motorblock GSX , upptaget för att klara 1425 cc , 2500 kr
GSX vev , std stakar , rakskuret drev , dålig tapp (ny tapp kostar 1500 kr ) , 3000 kr
EFE topp std utan kammar 2000 kr , SÅLD
Ventiler och brons säten till GSX : 31 mm resp 27,5 mm inkl passande bronssäten , allt nytt - 5000 kr
Avgas system ormbo , STAR Racing - tingat tills vidare
VXL låda std GSX1100 - 2000 kr
Vevaxel GSX-83 , stora tappen fräsch - 3000 kr

Tanken var att jag skulle bygga en 1425 cc motor till min Katana med prylarna. Nu blir det en annan motor i den.

naturligtvis ingår runt hörnet garanti oxå. Jag kan maila bilder.:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top