Katana och GSX 1100-tråden

Soderberg1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Kåge
Hoj
1982, Suzuki Katana 1100
Vilka hojar har samma CC mellan förgasarna som GSX? Har mer eller mindre bestämt mig för Keihin FCR och då det är begat som gäller så får man acceptera det CC som är. Kunskapen finns men jag har inget större sug efter att tillverka nya axlar. Tänker bla på dessa

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/KEIH...torcyclesQ5fPartsQ5fAccessories#ht_720wt_1167

Nu är önskemålet 35:eek:r eller 37:eek:r, men hittar jag inga sånna så frå jag acceptera att anpassa motorn till 39:eek:r. Dyrare i slutändan men men :) CC:t är just nu prio 1 i kunskapsbanken.
Ola
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vilka hojar har samma CC mellan förgasarna som GSX? Har mer eller mindre bestämt mig för Keihin FCR och då det är begat som gäller så får man acceptera det CC som är. Kunskapen finns men jag har inget större sug efter att tillverka nya axlar. Tänker bla på dessa

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/KEIH...torcyclesQ5fPartsQ5fAccessories#ht_720wt_1167

Nu är önskemålet 35:eek:r eller 37:eek:r, men hittar jag inga sånna så frå jag acceptera att anpassa motorn till 39:eek:r. Dyrare i slutändan men men :) CC:t är just nu prio 1 i kunskapsbanken.
Ola

Kommer inte ihåg om CC måtten var 77-95-77 eller 75-93-75. Någon får gärna rätta mig om jag har fel dock.

Vad gäller förgasarna så ska du leta efter horisontal-varianten, inte downdraft-varianten som du länkade till. Gasare från oljekylda GSXR1100:eek:r passar rakt av men det är lite tight.

Bäst vore väl som du säger 35:eek:r eller 37:eek:r men jag har för mig att dom inte tillverkas längre. Finns att köpa dom till Honda och Kawasaki och då skulle man ju kunna ändra delningen på dom men det blir ju lite mer jobb.

39:eek:r fungerar fin-fint för mig, men det krävs en hel del laborerande för att få det bra. På standardborr är det lite väl mycket men har du lite vassare kammar och tänkt stoppa på lite mer kubik så ser jag ingen anledning att inte köpa 39:eek:r.
 

Soderberg1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Kåge
Hoj
1982, Suzuki Katana 1100
Kommer inte ihåg om CC måtten var 77-95-77 eller 75-93-75. Någon får gärna rätta mig om jag har fel dock.

Vad gäller förgasarna så ska du leta efter horisontal-varianten, inte downdraft-varianten som du länkade till. Gasare från oljekylda GSXR1100:eek:r passar rakt av men det är lite tight.

Ja det kunde man ju ana...... horizontal och vipps blev sökområdet extremt mycket tightare :yoparty. Betyder det att downdraft och GSX är en omöjlig kombination? Well, bara att acceptera i sånna fall:Bugar. Känns just nu som att detta kommer att sluta med RS36:eek:r iallafall. Inte heller nått man hittar dagligen men något säger mig att dessa blir lättare att ramla över. Har förresten inte originalborr utan 1168cc. Inget extremt visserligen men dock ett steg upp:)
Ola
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ja det kunde man ju ana...... horizontal och vipps blev sökområdet extremt mycket tightare :yoparty. Betyder det att downdraft och GSX är en omöjlig kombination? Well, bara att acceptera i sånna fall:Bugar. Känns just nu som att detta kommer att sluta med RS36:eek:r iallafall. Inte heller nått man hittar dagligen men något säger mig att dessa blir lättare att ramla över. Har förresten inte originalborr utan 1168cc. Inget extremt visserligen men dock ett steg upp:)
Ola

Faktiskt så dyker det upp GSXR1100 förgasare titt som tätt på amerikanska eBay. Priser varierar men dom brukar oftast ligga kring $600. Jag betalade 6000 svenska för mina så $600 är ett hyggligt pris.

Downdraft på en GSX är nog inte omöjligt men det är definitivt inte optimalt. Flottörhusen på horisontalgasarna är just det - horisontala. Dom ligger i princip rakt i förhållande till marken. Downdraft gasarna däremot har vinklade flottörhus. Är insugsgummina monterade som dom är på en GSX så kommer flottörhusen i princip peka snett uppåt och då blir det helknasigt med flottörerna och nålventilerna så förgasarna kommer inte alls att fungera som det är tänkt.
 

Soderberg1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Kåge
Hoj
1982, Suzuki Katana 1100
Har blivit erbjuden ett set nyrenoverade RS36:eek:r för 4500:-(suttit på GSXR 1100). Är det ett okej pris eller i överkant? Jag kommer att fortsätta leta FCR 35-37, men undrar om jag får ut 4500:- för 36:eek:rna ifall några Keihin FCR dyker upp?
Ola
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Har blivit erbjuden ett set nyrenoverade RS36:eek:r för 4500:-(suttit på GSXR 1100). Är det ett okej pris eller i överkant? Jag kommer att fortsätta leta FCR 35-37, men undrar om jag får ut 4500:- för 36:eek:rna ifall några Keihin FCR dyker upp?
Ola

Tja... köper du från USA får du ett par nya RS36:eek:r för omkring 5000-6000kr, kanske lite mer just nu. För 4500 ska dom vara i princip som nya. Inget smuts eller skit och fungera felfritt.

Är det en lekman som repat dom eller är det ett proffs? Jag kan mecka förgasare men det betyder inte att jag kan det bra. :)

Sen ställer man sig ju frågan, varför är dom renoverade? Och vad är renoverat? Som sagt, för det priset ska dom vara så nära felfria som det går.
 

TheHenrik

Jag väljer att inte skriva något här.
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Färjestaden
Hoj
>------<
Tja... köper du från USA får du ett par nya RS36:eek:r för omkring 5000-6000kr, kanske lite mer just nu. För 4500 ska dom vara i princip som nya. Inget smuts eller skit och fungera felfritt.

Är det en lekman som repat dom eller är det ett proffs? Jag kan mecka förgasare men det betyder inte att jag kan det bra. :)

Sen ställer man sig ju frågan, varför är dom renoverade? Och vad är renoverat? Som sagt, för det priset ska dom vara så nära felfria som det går.

Hej!
Jag har köpt 36:eek:r för 3500kr i bra skick. Nu sålda till förmån för ett gäng 38:eek:r som jag betalat 3800kr för ink frakt. Slängde ut en wanted annons på oldskoolsuzuki.info och fick napp ganska snabbt:)

Henrik F
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hej!
Jag har köpt 36:eek:r för 3500kr i bra skick. Nu sålda till förmån för ett gäng 38:eek:r som jag betalat 3800kr för ink frakt. Slängde ut en wanted annons på oldskoolsuzuki.info och fick napp ganska snabbt:)

Henrik F

Där ser man.

Det är dumt att betala för mycket. :)
 

Soderberg1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Kåge
Hoj
1982, Suzuki Katana 1100
Tackar för hjälpen. Känns som det blir att leta vidare. Ska lägga ut en fråga på oldskool å se vad som händer :)
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Tycker inte att 4.500:- var något överpris iofs. Ganska normalt pris för RS fuggar i Sverige. Allt under 4.500:- är bra deals.
Sen att man kan köpa från USA till betydligt bättre priser än vad man gör i Sverige är en annan sak (ett set RS fuggar är hutlöst dyra nya hos svenska handlare). :)
 

TheHenrik

Jag väljer att inte skriva något här.
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Färjestaden
Hoj
>------<
Hej!
Jag har köpt 36:eek:r för 3500kr i bra skick. Nu sålda till förmån för ett gäng 38:eek:r som jag betalat 3800kr för ink frakt. Slängde ut en wanted annons på oldskoolsuzuki.info och fick napp ganska snabbt:)

Henrik F


Ibland, när man ställer sig en bit ifrån och tittar på det man gjort, inser man att det kan tolkas på fler sätt än ett. Sorry!
Inte meningen att var snorkig:näsblod
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Ibland, när man ställer sig en bit ifrån och tittar på det man gjort, inser man att det kan tolkas på fler sätt än ett. Sorry!
Inte meningen att var snorkig:näsblod

Ingen fara, jag tror ingen tolkade det som snorkigt. :) Du gjorde två bra deals helt enkelt. :tummenupp
Och det finns ju möjligheter för andra att göra detsamma. :yoparty

Jag tjackade mina RS40 beggade från staterna till ungefär samma pengar, men då var det låååångt ifrån nyskick på dom samt att du alltid riskerar att få betala moms och tull på allt man beställer från USA. Nya RS förgasare kostar väl i runda slängar strax under 6K, åker man sen på moms och tull så blir det lite dyrare... (men det verkar som att man relativt ofta kan lyckas klara sej från att fastna i tullen. Dock inget man kan räkna med)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jippie, helgen räddad bortsett från det faktum att jag ska jobba 32 timmar extra (men oj vad pengar!).

Grejjerna från APE dök upp med posten till slut. Blir kul att skruva på den vackra gay-smörjningen och snickra ihop den nya kopplingskorgen. Kolvarna och lock-upen dyker väl kanske upp under morgondagen då.

Är ju däremot sjukt hur dyr frakten blev. $105. Känns lite sisådär för ett paket som väger 3,5kg. Nåja, hädanefter blir det att handla via privata kontakter istället för APE direkt.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Rättelse: det var inte paketet från APE. Det var kolvarna och lock-upen! :D

DSC_0003-49.jpg


DSC_0005-32.jpg


Mumma.

DSC_0010-19.jpg


Däremot blir det att ringa och vara arg på Tullverket imorn. Dom har av någon anledning tagit 9kr / dollar betalt i moms. Måttligt nöjd med det... :mad:
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
moms..

Rättelse: det var inte paketet från APE. Det var kolvarna och lock-upen! :D

DSC_0003-49.jpg


DSC_0005-32.jpg


Mumma.

DSC_0010-19.jpg


Däremot blir det att ringa och vara arg på Tullverket imorn. Dom har av någon anledning tagit 9kr / dollar betalt i moms. Måttligt nöjd med det... :mad:

Var paketet försäkrat ? I så fall tar de moms på det försäkrade värdet , ej på det du betalat...
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Var paketet försäkrat ? I så fall tar de moms på det försäkrade värdet , ej på det du betalat...

Han hade fullvärdesdeklarerat paketet men det har jag inga synpunkter på. Problemet är att $450 inte är mer än 3300kr. 25% moms på det innebär inte mer än 850kr så dom har haft någon sjuk växlingskurs på dollarn då jag fick betala drygt 1100kr i tullavgifter. :brinnerup
 

Soderberg1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Kåge
Hoj
1982, Suzuki Katana 1100
En ny fråga och ett svar eller en tjänst kanske. Börjar med frågan...... RS 34:eek:r.... något att ha eller innebär det att jag byter till 36:eek:r pga missnöje? Hur långt kommer man med ett set 34:eek:r? Är de kapabla för 130 ärliga bhp?

Svaret eller tjänsten till Viktor. Jag har min lillebror i USA och åker över minst en gång per år (oftast 2). Så länge du beställer smågrejer typ, kolvar, en koppling eller nått annat runt 2-3 kg så är det bara att hojta till. Det får inte bli för mycket då jag oftast ligger på ett eget lager med beställda grejer som oxå ska packas ned i resväskan vid hemresan. Ibland har jag sonen med mig och då finns ännu mer plats. Kan däremot inte svära på att du klarar dig tullfritt varje gång. Har aldrig fått tulla ännu men man vet aldrig. Frakten får du däremot gratis bortsett från soppan Pite-Kåge-Pite.
Ola
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
En ny fråga och ett svar eller en tjänst kanske. Börjar med frågan...... RS 34:eek:r.... något att ha eller innebär det att jag byter till 36:eek:r pga missnöje? Hur långt kommer man med ett set 34:eek:r? Är de kapabla för 130 ärliga bhp?

Svaret eller tjänsten till Viktor. Jag har min lillebror i USA och åker över minst en gång per år (oftast 2). Så länge du beställer smågrejer typ, kolvar, en koppling eller nått annat runt 2-3 kg så är det bara att hojta till. Det får inte bli för mycket då jag oftast ligger på ett eget lager med beställda grejer som oxå ska packas ned i resväskan vid hemresan. Ibland har jag sonen med mig och då finns ännu mer plats. Kan däremot inte svära på att du klarar dig tullfritt varje gång. Har aldrig fått tulla ännu men man vet aldrig. Frakten får du däremot gratis bortsett från soppan Pite-Kåge-Pite.
Ola

34:eek:r duger men jag är osäker på hur det stämmer mot insuget. Om jag inte missminner mig så är GSXR750:n betydligt nättare än GSX1100:an. Vad gäller effekt så visst går det att få ut 130hk. Det främsta som sätter stopp effektmässigt är kammarna. Bara där finns det minst 10-30 hästar att hämta om du parar ihop det med väljusterade förgasare.

Jag fick ju ut 125hk på slangen ur min och jag har bara bytt gasare och kammar samt slipat in ventiler.

Sen plågade dom ju ut omkring 140-150 hästar ur GS1000 när det begav sig i superbike på slutet av 70- / början av 80-talet. Och då var det 29mm smoothbores som gällde.

Jag skulle satsa på 36:eek:r eller 38:eek:r dock. Då har du garderat dig inför framtida motoringrepp och uppgraderingar.

Gällande ditt erbjudande så har jag redan assistans av Henrik (Huge747) här ovanför. Går både snabbt och smidigt att beställa via han. :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top