Katana och GSX 1100-tråden

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
En bild från helgens körning i Västervik
 

Bifogat

  • DSC00736.jpg
    DSC00736.jpg
    241 KB · Visningar: 159

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
längd på ventil

Tja alla,

Någon som vet om det finns olika längder på ventiler till GSX1100S topp?

Har nämligen en topp med en krökt ventil men får inte till det då den är längre än alla andra ventiler jag har liggandes på hyllan. Och så är den 1mm större i diameter än de övriga. Det är en insugventil btw.
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Dom däringa "Old School GSX Katana" piloterna ser ju inte helt nyktra ut, det verkar vara alkohol med i spelet:skrämd:D

/Ingvar

Fanns det alkohol att köpa också?!? :rolleyes:


Tack Pär (Nisse Hult) för transport, trevlig kväll och åkturen dagen därpå. :tummenupp

Synd att inte fler från Katana och GSX-tråden tog chansen att dyka upp. :7peta
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tror det blir att plocka isär motorn nu i eftermiddag så jag har något att pilla med. Förhoppningsvis så har jag väl råd att borra cylindern mot slutet av månaden.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hittade en spännande sak nu när jag lyfte på ventilkåpan och tog bort insugskammen.

Granskade kammen för att se om det uppstått något onormalt slitage, med nya kammar i en gammal motor så vet man ju aldrig. Märkte inget direkt konstigt men jag noterade att kamlobens baksida på 2:ans cylinder var rätt kraftigt blånerad. Finns ju bara ett sätt detta kan ha uppstått på... en snabb titt på vipparmen så ser man att slitytan i princip är jämnslipad i nedrekant mot oljebulan. Det har inte skapat några som helst missljud men det förklarar däremot varför motorn gått oerhört varmt. Krävs en jäkla massa kylning för att hålla två ständigt nötande metallytor kalla. :död

Rätt tur att jag inte kört något sedan Kemora i Finland (27:e Maj). :näsblod

Kammen har inga skador eller synligt slitage bortsett från ett ca 3mm brett blankslipat streck där det skavt mot vippan. Känner däremot ingen ojämnhet just där märket är så kammen är enligt mig helt OK. Är ju bra mycket billigare med en vippa än vad det är med en insugskam.

Men då frågar jag mig: vad beror detta på? Spontant känns det ju som att ett ventilspel på minus (under 0) är förklaringen? Gör jag rätt i mitt antagande?

Till det lustiga hör att jag var väldigt noga när jag kollade ventilspelet. Kollade både två och tre gånger på varje ventil samt att kammen stod i rätt läge vid varje justering.

Så till min nästa fråga: nån som har en vippa i hyggligt skick som ligger och skräpar hemma? :krama

Ska ta lite bilder på skadorna samt dokumentera resten av "rivningen".

EDIT: Bild på kammen och vippan.

DSCN1676.jpg


DSCN1679.jpg
 
Last edited:

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Sent omsider...

Lyckades jag få "tummen ur" och ladda ner fotona från de två senaste Kjula racen. Några av våra GSX-krigare fastnade på bild:
 

Bifogat

  • P1040705.jpg
    P1040705.jpg
    220.7 KB · Visningar: 86
  • P1040478 small.JPG
    P1040478 small.JPG
    104.2 KB · Visningar: 85
  • P1040448 small.JPG
    P1040448 small.JPG
    164.8 KB · Visningar: 81
  • P1040447 small.JPG
    P1040447 small.JPG
    144.2 KB · Visningar: 91
  • P1040446 small.JPG
    P1040446 small.JPG
    122 KB · Visningar: 92
  • P1040445 small.JPG
    P1040445 small.JPG
    170.1 KB · Visningar: 81
  • P1040443 small.JPG
    P1040443 small.JPG
    129.7 KB · Visningar: 97

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Även T(ouring)-Andersson...

...fastnade på bild.
 

Bifogat

  • P1040864.jpg
    P1040864.jpg
    225.4 KB · Visningar: 72
  • P1040857.jpg
    P1040857.jpg
    193.4 KB · Visningar: 69
  • P1040854.jpg
    P1040854.jpg
    217.9 KB · Visningar: 81
  • P1040847.jpg
    P1040847.jpg
    225.1 KB · Visningar: 74
  • P1040806.jpg
    P1040806.jpg
    229.5 KB · Visningar: 73
  • P1040696.jpg
    P1040696.jpg
    202.9 KB · Visningar: 77
  • P1040666 small.JPG
    P1040666 small.JPG
    136.1 KB · Visningar: 79
  • P1040424 small.JPG
    P1040424 small.JPG
    142.6 KB · Visningar: 69

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Vore kul om bild namn å tid länkades... :tummenupp
Sånt försvinner med tiden å det vore ju kul om det fanns kvar... :näsblod
Hoppas att Sporthoj har bra backup :huvet

//NH

Du menar Namn samt datum i själva filnamnet typ "Ingvar_B 100905.jpg"? Ska tänka på det i framtiden. :)

Bra jobbat:tummenupp
Härligt att se, gamla minnen väcks till liv :)

Tackar! Och tack för senast! :)
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special

Bifogat

  • Dubbelbakslang Andersson o Danne Kjula 100905.JPG
    Dubbelbakslang Andersson o Danne Kjula 100905.JPG
    90.7 KB · Visningar: 88

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
GSX på fötter igen

Kom just hem från ett regnvått Kjula. Det blev tyvärr inga repor idag, men Jozzy hade rätat ut sina krokiga ventiler och var startklar:tummenupp
Imorgon kan inte jag komma, med Burnadanne kommer och har visst skruvat upp laddtrycket lite och skall köra en 9:a:yoparty

/Ingvar

PS.
Bra bilder KatanaJocke, speciellt den med turbomaffian uppe i det blå var kul.
DS.
 

Bifogat

  • P1020136.jpg
    P1020136.jpg
    246.6 KB · Visningar: 119
Last edited:

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Kom just hem från ett regnvått Kjula. Det blev tyvärr inga repor idag, men Jozzy hade rätat ut sina krokiga ventiler och var startklar:tummenupp
Imorgon kan inte jag komma, med Burnadanne kommer och har visst skruvat upp laddtrycket lite och skall köra en 9:a:yoparty

/Ingvar

PS.
Bra bilder KatanaJocke, speciellt den med turbomaffian uppe i det blå var kul.
DS.

Tror att jag ska försöka ta mej ut till Kjula imorgon och fota lite mer om jag kan komma loss. :tummenupp

Tack för det, IngvarB. :) Om någon skulle vilja ha något foto i original högupplösning (finns fler foton än de jag la upp här) så skicka ett PM med emailadress, så ska jag fixa det. :)
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Kom just hem från ett regnvått Kjula. Det blev tyvärr inga repor idag, men Jozzy hade rätat ut sina krokiga ventiler och var startklar:tummenupp
Imorgon kan inte jag komma, med Burnadanne kommer och har visst skruvat upp laddtrycket lite och skall köra en 9:a:yoparty

/Ingvar

PS.
Bra bilder KatanaJocke, speciellt den med turbomaffian uppe i det blå var kul.
DS.

Den ser snabb ut :yoparty

/U

Med till Kjula imorgon då när regnet slutat Uffe?
Avgång Från Statoil KK ca 0915?

Fullt upp som vanligt!

Tänker du sprinta eller golfa?

/U
 
Last edited:

Rullefull

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
Borta
Hoj
Bojsänke+ Äventyrare
Fullt upp som vanligt!

Tänker du sprinta eller golfa?

/U[/QUOTE]


Sprinta förstås!/R
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Du skulle kunna testa att dra igång moroten utan ventilkåpan. Men observera att du kommer att behöva en del trasor som fångar upp oljeskvätt.
Men då ska du visuellt kunna se om de inte kommer olja som smörjer kam & vippa.
Å de e ju frågan om de e nått som gör att de inte kommer olja i skvätthålet vid den vippan.
Om man klurar så å de finns plats, så skulle man säkert kunna tillverka en extra rail som droppar olja vid kam & vippa.


Hittade en spännande sak nu när jag lyfte på ventilkåpan och tog bort insugskammen.

Granskade kammen för att se om det uppstått något onormalt slitage, med nya kammar i en gammal motor så vet man ju aldrig. Märkte inget direkt konstigt men jag noterade att kamlobens baksida på 2:ans cylinder var rätt kraftigt blånerad. Finns ju bara ett sätt detta kan ha uppstått på... en snabb titt på vipparmen så ser man att slitytan i princip är jämnslipad i nedrekant mot oljebulan. Det har inte skapat några som helst missljud men det förklarar däremot varför motorn gått oerhört varmt. Krävs en jäkla massa kylning för att hålla två ständigt nötande metallytor kalla. :död

Rätt tur att jag inte kört något sedan Kemora i Finland (27:e Maj). :näsblod

Kammen har inga skador eller synligt slitage bortsett från ett ca 3mm brett blankslipat streck där det skavt mot vippan. Känner däremot ingen ojämnhet just där märket är så kammen är enligt mig helt OK. Är ju bra mycket billigare med en vippa än vad det är med en insugskam.

Men då frågar jag mig: vad beror detta på? Spontant känns det ju som att ett ventilspel på minus (under 0) är förklaringen? Gör jag rätt i mitt antagande?

Till det lustiga hör att jag var väldigt noga när jag kollade ventilspelet. Kollade både två och tre gånger på varje ventil samt att kammen stod i rätt läge vid varje justering.

Så till min nästa fråga: nån som har en vippa i hyggligt skick som ligger och skräpar hemma? :krama

Ska ta lite bilder på skadorna samt dokumentera resten av "rivningen".

EDIT: Bild på kammen och vippan.

DSCN1676.jpg


DSCN1679.jpg
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Du skulle kunna testa att dra igång moroten utan ventilkåpan. Men observera att du kommer att behöva en del trasor som fångar upp oljeskvätt.
Men då ska du visuellt kunna se om de inte kommer olja som smörjer kam & vippa.
Å de e ju frågan om de e nått som gör att de inte kommer olja i skvätthålet vid den vippan.
Om man klurar så å de finns plats, så skulle man säkert kunna tillverka en extra rail som droppar olja vid kam & vippa.

Skulle man ju i och för sig kunna göra. Blir väl inte de närmsta veckorna dock med motorn nere i bitar.

Som du säger så har det inte kommit någon olja på just den vippan, för alla andra vippor (och kamöverfall) var väl smörjda. Kan ju vara något skräp som fastnat inne i röret som förbinder vipporna eller i själva hålet i oljebulan på vippan. I vilket fall som helst så måste ju vippan bytas nu så allt måste ju plockas isär. Ändå tänkt lämna iväg toppen på portning.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top