Tjusiga PVM fälgar farbror!
View attachment 434000View attachment 434001
hej, jag har en fråga.
Upptäckte nu när jag rivit isär min motor att det är gjort en modifiering på "strainern" (vet inget svenskt ord för detta) vid oljetråget på motorn jag har kört under många år. Ingångarna till denna är ihoptryckta med tång.
Såg detta då jag har en annan botten liggande där öppningarna är öppna.
Verkar ju inte ha gjort någon skada då motorn har fungerat under nästan 20 års tid men är nyfiken på skälet till att det är gjort. Bättre oljetryck på andra ställen i motorn kanske?
Såg nu att det var motsvarande 2 hål upptagna på baksidan av denna. Då blir det mer klart. Antar att det minskar risken för att pumpen suger luft vid kraftig acceleration eller när man kör med framhjulet i luften
Hej Mawarn, dom finns inte i V&H:s sortiment längre. Tyvärr.
det är många som skulle vilja ha ett nytt sådant. Det är bara "street" varianten, med kollektorn lite till höger under motorn, som finns kvar.
View attachment 433965View attachment 433963View attachment 433964
Kan väl berätta lite om hojen när jag ändå är igång.
Motor byggd av McExpress 1997
1325 cc 10:1, MTC Bigblock
Topp portad av Erik Marklund, 31/27 mm rostfria ventiler
Cam-motion G4 kammar. Mikuni RS36, pingelkran
Accel spolar, Dyna-S tändning, Dyna RPM limiter
Bänkad av McExpress till drygt 180 hk på utgående axel, 135 Nm
Bästa ET 402 9.85, 230 km.....för väldigt länge sen (Tullinge 1997)
5,5 tum bakfälg från GSX-R 1100, framfälg 18" från R1100 -88
Framgaffel från R750 87
530 konverterad
Just nu står hon nedplockad då ett vevstakslager dog härom sommaren.
Har fått tag i en ersättningsvev, rakskuren med tillhörande Billet koppling som ska monteras under vintern.
Har ingen brådska. Hojsjukan botas numera med en Gixxer K7. Fantasktisk hoj det med men det är något speciellt med de gamla uppskrämda GSX motorerna
Mvh
Magnus
Köpte ett sånt 1986 till min 1100 enligt Klarkner på Speeden, så var det bästa systemet som fanns att köpa då..
Var det den där man såg i BIKE för nåt år sedan?
enligt speeden va väl allt dom sålde det bästa som fanns
Äntligen hittat en kaross till minimoton
Jo den är härdad! Har också slipat ner ytan men den blev inte så vacker efter en säsong...
Bilden nedan känner väl alla GSX åkare till...
View attachment 434297
Har hittat skruvar i detta skick X antal gånger bakom rotorn
Har testat större storlek på skruvarna, olika kvalitet, 8.8/12.9. Spelar ingen roll, de har gått av ändå
Senaste (Sista?) gången jag hade isär det här pga av detta så tänkte jag, vad har jag att förlora. Jag nitar ihop paketet. Letade i Farsans gamla skruv o muttersortiment, hittade några nitar i passande storlek. Material vet jag faktiskt inte men de är ganska mjuka. Nitade ihop startkopplingen med rotorn med en 100-tons press som fanns tillgänglig där jag då jobbade. Detta var för ca 7-8 år sen. Har inte haft ett problem med startkopplingen sen dess
Nu var jag ju tvungen att dra av rotorn från min gamla numera tvådelade vev. Faktiskt ganska nyfiken på hur det såg ut där bakom
View attachment 434298View attachment 434299
Startkopplingen har inte rört sig en mm
Däremot så har jag rätt bra åverkan på lagerytan där de 3 rullarna griper an mot startdrevet. Så det måste jag göra något åt
Ett tips till. Det går att rädda en lageryta som ser ut så här. Jag bytte ut de 3 rullarna dia 14 mm mot egentillverkade från ett hårdmetall styrstift dia 16 och svarvade ner lagerytan från original dia 52 mm till 51 mm när jag nitade ihop paketet senast. Om min matte är något så när online fortfarande så borde det finnas marginal att svarva lagerytan 1 gång till och fortfarande få rullarna att dra runt vevaxeln.
Har ingen koll på om denna lageryta från början är ythärdad och därigenom förstörd iom svarvningen. Jag vet däremot att det har fungerat bekymmersfritt för mig under rätt många år nu
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |