Katana och GSX 1100-tråden

Smile

A HÅLL ÅPP
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Skåneland
Hoj
Katana 1100
ZERO-Fighter skrev:
Här är en länk till en sida som en svensk kille har gjort :tummenupp . Den omfattar bilder och data på ALLA cyklar Suzuki producerat. 1:a länken går till startsidan, 2:a går (nästan) direkt till en Katana sida.
www.suzukicycles.org
www.suzukicycles.org/All-Suzuki/all_suzuki_models.html, välj "Suzuki GSX series" i menyn till vänster och sedan "Suzuki GSX1100S Katana".
Till den här sidan kan man ruska tupp i veckor... :hihi

GÖTT......Då ska kolla in den sidan..... :tummenupp
 

Smile

A HÅLL ÅPP
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Skåneland
Hoj
Katana 1100
Katana-mannen skrev:
Fin hoj, jodå, tror att jag såg hojen på blocket va?

Jo du har rätt i att hojarna är svenska, men de svenska som togs in av KGK Suzuki hade vissa numrering från 1-150 (1982) och de andra hade röd respekive blå rand över tanken (troligtvis 83:eek:r). Sen kan ju en hoj vara "svensk" fast den är parallellimorterad, men då inte av svenska suzuki generalagenten. Min ena hoj har nummer 122. Den andra hojen vet jag ej numret på , men den är en av dem som kom in av de 150 första.


/Kat-Man

Kan man på något vis kolla upp om den har varit parallellimporterad??
När jag kollade med vägverket så var den inte importerad.
De ser kanske bara det om den hade varit direktimporterad.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Äntligen!
Hojen rullar igen, slipade om startdrevet och köpte nya rullar.
Funkar prima än så länge :hållertummarnasmiley

Kom just hem från besiktningen, de lömska typerna har börjat kolla nummerplåten !!! :gnissla
Måste åka på ombesiktning med VV-skylten...

Nåå Zero, när eru hemma?? Nu vill jag åka motobrum ! :tungan
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Biker66 skrev:
Äntligen!
Hojen rullar igen, slipade om startdrevet och köpte nya rullar.
Funkar prima än så länge :hållertummarnasmiley

Kom just hem från besiktningen, de lömska typerna har börjat kolla nummerplåten !!! :gnissla
Måste åka på ombesiktning med VV-skylten...

Nåå Zero, när eru hemma?? Nu vill jag åka motobrum ! :tungan

Tjenare Biker

Har du haft haveri ser jag??? Skönt att hojen är i skick igen!

/Kat-Man
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Biker66 skrev:
Äntligen!
Hojen rullar igen, slipade om startdrevet och köpte nya rullar.
Funkar prima än så länge :hållertummarnasmiley

Kom just hem från besiktningen, de lömska typerna har börjat kolla nummerplåten !!! :gnissla
Måste åka på ombesiktning med VV-skylten...

Nåå Zero, när eru hemma?? Nu vill jag åka motobrum ! :tungan

*Fniss*...så du åkte på skylten, själv åkte jag dit på att bakbromsljuset inte funkade tillfredställande lika med bara ibland hade funkat dan innan men oxiderat till sig under natten i kabelskorna till frambromsen lätt åtgärdat men jag sa samma sak :gnissla
så det var bara att åka hem och tillbaka en halvtimma senare och ställa sig i kön för ombesiktning.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
ZERO-Fighter skrev:
Imorrn kväll, (torsdag,) tex.

Hmm...då är det ju bänkning på DinMC !
Ska inte Chrille dit kanske man kommer över :tummenupp
 

Smile

A HÅLL ÅPP
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Skåneland
Hoj
Katana 1100
Var kan man köpa stålomspunna bromsslangar till Katanan?
Finns det färdiga satser man kan köpa?
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Bultsax

Jaha! Då var det dags igen för andra gången i år. Tydligen måste man härda ytan på svänghjulet (jag slipade den rund utan härdning). Det var lite materialflytning på svänghjulet så rullarna var nötta. Det var förmodligen det som orsakade bult brottet.
 

Bifogat

  • trasiga bultar.JPG
    trasiga bultar.JPG
    54.7 KB · Visningar: 181
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Materialflytning ?? Är det en variant på degning eller ?? :D
På min fick jag en ärrad yta innerst på drevet, samtidigt märkte jag att jag kunde känna att drevytan, om än blank och fin, var ojämn när jag snurrade det mellan fingrarna. Som om det var en sex eller åtta 'höjder' på radien.
Vid omslipningen behövdes endast 0,045mm tas bort, återigen på radien.

Skulle vara intressant med fler erfarenheter inom detta känt dåliga område på motorn.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Pjaaa, vad ska man säga...
Bänkningen hos Henning med vanliga megafonsystemet och 130-munstycken gav 140bhp.
Gårdagens evenemang hos DinMC med öppet ormbo/megafon och 136-munstycken producerade 142bhp/125Nm fördelade på en löjligt snygg graf.
Tyvärr fick jag ingen bra utskrift av vridet och varvet pga störningar :gnissla

Tror jag måste tillbaka dit med originaluppsättningen för att få ett hum on skillnaderna mellan bänkarna.
Jag vill, jag vill, jag vill ha mer portning !!

Och, vaddårå ? dB e ju hefftit ju ! Sekert 125-130dB ylandes mellan husväggarna på väg hem igårkväll :hihi
 

Knucklehead

Gillar V-twinnar... ;)
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GS 750
Katanakit...

Tjenare!

Finns det någon som har gjutit av kåpor mm. till katanan? Skulle vara intresserad av att köpa en uppsättning + tank för ett projekt jag har... :)


Mvh Thomas
 

GrusDan

Grusnörd
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
-82 Suzuki GSX1100E, -88 Suzuki TS250X, -80 Yamaha XS850
Måste fan bänka min också..
Helst med det nya sexiga systemet jag nyss köpte av biker66 också :)
Nu har inte motorn astma längre...! :näsblod
"raceportad" stod det på papperet när jag köpte hojen begagnad..
Vad nu det kan innebära...
 

katana

Min medelmotorcykel är från -84
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Valbo
Hoj
Suzuki DR 800, Suzuki Katana, Yamaha SR 500
Vevaxelslip

I vinter plockar jag ur katanamotorn för åtgärd av växellådan (bland annat).
Min undran:
Hur mycket påverkar vevaxelbalansering motoregenskaperna ?
Är det bara vibrationerna som påverkas ?
Går det att få snällare vibbar än original ?
Påverkas effektregistret ? (har förstått att twinnars register påverkas mycket)

Nån av er raceputtar som är insatt i ämnet ?

// Roger
 

GrusDan

Grusnörd
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
-82 Suzuki GSX1100E, -88 Suzuki TS250X, -80 Yamaha XS850
Har lite projekt på G i vinter hade jag tänkt..

Först en oljekylare till min GSX1100 -82..
Nån som har bra tips på vad som passar?
Tex "Den där firman säljer en förbaskat bra kylare till
ett förbaskat bra pris, en riktigt hedersknyffel"
De jag har sneglat på hitils är:
http://www.kgtrimning.com/oljekylare.htm
får hemskt gärna vara till bättre priser :)

Nästa fundering är bättre smörjning till kammarna..
Sett Motospeeds prylar, som är löjligt dyra, tänker inte ens
fundera på dessa..
Tips på andra leverantörer?
Eller ska man köra enbart med oljeslangar och bajonetkopplingar?
Erfarenhet av dimensionen av slangarna, nån?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Knucklehead skrev:
... Finns det någon som har gjutit av kåpor mm. till katanan? Skulle vara intresserad av att köpa en uppsättning + tank för ett projekt jag har... :) ...
Har planer på att göra det men som alla vet så är det ju skillnad på planer och genomförande. :) :tomten
Det förbannade dygnet har ju bara 24 timmar! :)

Katana:
Tvivlar på att registret påverkas påtagligt på nån motor ur effekthänseende (dvs vridet vid ett eller annat varvtal), däremot blir det säkerrt mindre skillnader mellan balanserad och obalanserad knota.
Däremot påverkas ju vid vilka varvtal man kan använda motorn och detta gäller ju mer eller mindre (mindre för fyror som oftast är hyggliga på alla varvtal) för olika motortyper. Framförallt twinnar och stånkor balanseras ju för ett specifikt varvtal, över och under detta varvtal kommer ju en sådan motor att vibba mer eller mindre.
Och att raka fyror och raka sexor vibbar mindre än twinnar/stånkor, det vet du säkert redan.

GrusDan:
Varför inte banjonipplar och hårdlödda kopparrör till toppsmörjningen? Billigt och driftsäkert men kanske inte lika "flashigt" som stålomspunna slangar med blåröda kopplingar.
För övrigt så är väl Motospeeds bitar "enbart med oljeslangar och bajonetkopplingar" såvitt jag vet. Förutom uttagsblocket men det fräser man väl till själv (eller låter en mek. verkstad fräsa till).
 
Last edited:

Gradin

If it´s too loud, your too old
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
GrusDan skrev:
Nästa fundering är bättre smörjning till kammarna..
Sett Motospeeds prylar, som är löjligt dyra, tänker inte ens
fundera på dessa..
Tips på andra leverantörer?
Eller ska man köra enbart med oljeslangar och bajonetkopplingar?
Erfarenhet av dimensionen av slangarna, nån?

Dessa kör jag med. Tror det är samma som Motospeed. Märket är Vortex.
Kanske du får några idéer iallafall om du vill bygga själv...
Klart du måste ha porriga blå/röd eloxerade bultar hur du än gör!
// Gradin
 

Bifogat

  • toppsmörj.jpg
    toppsmörj.jpg
    35.5 KB · Visningar: 168

GrusDan

Grusnörd
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
-82 Suzuki GSX1100E, -88 Suzuki TS250X, -80 Yamaha XS850
Det dära Vortex-kitet tar Motospeed 5035:- för ..
Billigare om man låter en guldsmed göra jobbet :näsblod
Men visst, ser ju snyggt ut :)

Hade dock tänkt mig nån billigare lösning, som inte kostar
en fjärdedel av hojens värde..
Slang till bajonett -> kort slang -> bajonett, funderar jag mest på.
Dyrast då är väl bajonettkopplingarna?
Borde väl inte bli så fult, stålomspunnet då..
Ha ett rör imellan går väl an det med.
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
GrusDan skrev:
Det dära Vortex-kitet tar Motospeed 5035:- för ..
Billigare om man låter en guldsmed göra jobbet :näsblod
Men visst, ser ju snyggt ut :)

Hade dock tänkt mig nån billigare lösning, som inte kostar
en fjärdedel av hojens värde..
Slang till bajonett -> kort slang -> bajonett, funderar jag mest på.
Dyrast då är väl bajonettkopplingarna?
Borde väl inte bli så fult, stålomspunnet då..
Ha ett rör imellan går väl an det med.

Finns det intresse så har jag kontakt med en kille som kan cnc-fräsa till ett toppsmörjningskit för ca1500-1700kr (allt utom slangar och slangkopplingar)
Det finns bilder på hur prylarna ser ut tidigare på denna tråd.
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top