Katana och GSX 1100-tråden

ZERO-Fighter skrev:
Här är en länk till en sida som en svensk kille har gjort :tummenupp . Den omfattar bilder och data på ALLA cyklar Suzuki producerat. 1:a länken går till startsidan, 2:a går (nästan) direkt till en Katana sida.
www.suzukicycles.org
www.suzukicycles.org/All-Suzuki/all_suzuki_models.html, välj "Suzuki GSX series" i menyn till vänster och sedan "Suzuki GSX1100S Katana".
Till den här sidan kan man ruska tupp i veckor... :hihi

GÖTT......Då ska kolla in den sidan..... :tummenupp
 
Katana-mannen skrev:
Fin hoj, jodå, tror att jag såg hojen på blocket va?

Jo du har rätt i att hojarna är svenska, men de svenska som togs in av KGK Suzuki hade vissa numrering från 1-150 (1982) och de andra hade röd respekive blå rand över tanken (troligtvis 83:or). Sen kan ju en hoj vara "svensk" fast den är parallellimorterad, men då inte av svenska suzuki generalagenten. Min ena hoj har nummer 122. Den andra hojen vet jag ej numret på , men den är en av dem som kom in av de 150 första.


/Kat-Man

Kan man på något vis kolla upp om den har varit parallellimporterad??
När jag kollade med vägverket så var den inte importerad.
De ser kanske bara det om den hade varit direktimporterad.
 
Äntligen!
Hojen rullar igen, slipade om startdrevet och köpte nya rullar.
Funkar prima än så länge :hållertummarnasmiley

Kom just hem från besiktningen, de lömska typerna har börjat kolla nummerplåten !!! :gnissla
Måste åka på ombesiktning med VV-skylten...

Nåå Zero, när eru hemma?? Nu vill jag åka motobrum ! :tungan
 
Biker66 skrev:
Äntligen!
Hojen rullar igen, slipade om startdrevet och köpte nya rullar.
Funkar prima än så länge :hållertummarnasmiley

Kom just hem från besiktningen, de lömska typerna har börjat kolla nummerplåten !!! :gnissla
Måste åka på ombesiktning med VV-skylten...

Nåå Zero, när eru hemma?? Nu vill jag åka motobrum ! :tungan

Tjenare Biker

Har du haft haveri ser jag??? Skönt att hojen är i skick igen!

/Kat-Man
 
Biker66 skrev:
Äntligen!
Hojen rullar igen, slipade om startdrevet och köpte nya rullar.
Funkar prima än så länge :hållertummarnasmiley

Kom just hem från besiktningen, de lömska typerna har börjat kolla nummerplåten !!! :gnissla
Måste åka på ombesiktning med VV-skylten...

Nåå Zero, när eru hemma?? Nu vill jag åka motobrum ! :tungan

*Fniss*...så du åkte på skylten, själv åkte jag dit på att bakbromsljuset inte funkade tillfredställande lika med bara ibland hade funkat dan innan men oxiderat till sig under natten i kabelskorna till frambromsen lätt åtgärdat men jag sa samma sak :gnissla
så det var bara att åka hem och tillbaka en halvtimma senare och ställa sig i kön för ombesiktning.
 
Bultsax

Jaha! Då var det dags igen för andra gången i år. Tydligen måste man härda ytan på svänghjulet (jag slipade den rund utan härdning). Det var lite materialflytning på svänghjulet så rullarna var nötta. Det var förmodligen det som orsakade bult brottet.
 

Bifogat

  • trasiga bultar.JPG
    trasiga bultar.JPG
    54.7 KB · Visningar: 181
Last edited:
Materialflytning ?? Är det en variant på degning eller ?? :D
På min fick jag en ärrad yta innerst på drevet, samtidigt märkte jag att jag kunde känna att drevytan, om än blank och fin, var ojämn när jag snurrade det mellan fingrarna. Som om det var en sex eller åtta 'höjder' på radien.
Vid omslipningen behövdes endast 0,045mm tas bort, återigen på radien.

Skulle vara intressant med fler erfarenheter inom detta känt dåliga område på motorn.
 
Pjaaa, vad ska man säga...
Bänkningen hos Henning med vanliga megafonsystemet och 130-munstycken gav 140bhp.
Gårdagens evenemang hos DinMC med öppet ormbo/megafon och 136-munstycken producerade 142bhp/125Nm fördelade på en löjligt snygg graf.
Tyvärr fick jag ingen bra utskrift av vridet och varvet pga störningar :gnissla

Tror jag måste tillbaka dit med originaluppsättningen för att få ett hum on skillnaderna mellan bänkarna.
Jag vill, jag vill, jag vill ha mer portning !!

Och, vaddårå ? dB e ju hefftit ju ! Sekert 125-130dB ylandes mellan husväggarna på väg hem igårkväll :hihi
 
Katanakit...

Tjenare!

Finns det någon som har gjutit av kåpor mm. till katanan? Skulle vara intresserad av att köpa en uppsättning + tank för ett projekt jag har... :)


Mvh Thomas
 
Måste fan bänka min också..
Helst med det nya sexiga systemet jag nyss köpte av biker66 också :)
Nu har inte motorn astma längre...! :näsblod
"raceportad" stod det på papperet när jag köpte hojen begagnad..
Vad nu det kan innebära...
 
Vevaxelslip

I vinter plockar jag ur katanamotorn för åtgärd av växellådan (bland annat).
Min undran:
Hur mycket påverkar vevaxelbalansering motoregenskaperna ?
Är det bara vibrationerna som påverkas ?
Går det att få snällare vibbar än original ?
Påverkas effektregistret ? (har förstått att twinnars register påverkas mycket)

Nån av er raceputtar som är insatt i ämnet ?

// Roger
 
Har lite projekt på G i vinter hade jag tänkt..

Först en oljekylare till min GSX1100 -82..
Nån som har bra tips på vad som passar?
Tex "Den där firman säljer en förbaskat bra kylare till
ett förbaskat bra pris, en riktigt hedersknyffel"
De jag har sneglat på hitils är:
http://www.kgtrimning.com/oljekylare.htm
får hemskt gärna vara till bättre priser :)

Nästa fundering är bättre smörjning till kammarna..
Sett Motospeeds prylar, som är löjligt dyra, tänker inte ens
fundera på dessa..
Tips på andra leverantörer?
Eller ska man köra enbart med oljeslangar och bajonetkopplingar?
Erfarenhet av dimensionen av slangarna, nån?
 
Knucklehead skrev:
... Finns det någon som har gjutit av kåpor mm. till katanan? Skulle vara intresserad av att köpa en uppsättning + tank för ett projekt jag har... :) ...
Har planer på att göra det men som alla vet så är det ju skillnad på planer och genomförande. :) :tomten
Det förbannade dygnet har ju bara 24 timmar! :)

Katana:
Tvivlar på att registret påverkas påtagligt på nån motor ur effekthänseende (dvs vridet vid ett eller annat varvtal), däremot blir det säkerrt mindre skillnader mellan balanserad och obalanserad knota.
Däremot påverkas ju vid vilka varvtal man kan använda motorn och detta gäller ju mer eller mindre (mindre för fyror som oftast är hyggliga på alla varvtal) för olika motortyper. Framförallt twinnar och stånkor balanseras ju för ett specifikt varvtal, över och under detta varvtal kommer ju en sådan motor att vibba mer eller mindre.
Och att raka fyror och raka sexor vibbar mindre än twinnar/stånkor, det vet du säkert redan.

GrusDan:
Varför inte banjonipplar och hårdlödda kopparrör till toppsmörjningen? Billigt och driftsäkert men kanske inte lika "flashigt" som stålomspunna slangar med blåröda kopplingar.
För övrigt så är väl Motospeeds bitar "enbart med oljeslangar och bajonetkopplingar" såvitt jag vet. Förutom uttagsblocket men det fräser man väl till själv (eller låter en mek. verkstad fräsa till).
 
Last edited:
GrusDan skrev:
Nästa fundering är bättre smörjning till kammarna..
Sett Motospeeds prylar, som är löjligt dyra, tänker inte ens
fundera på dessa..
Tips på andra leverantörer?
Eller ska man köra enbart med oljeslangar och bajonetkopplingar?
Erfarenhet av dimensionen av slangarna, nån?

Dessa kör jag med. Tror det är samma som Motospeed. Märket är Vortex.
Kanske du får några idéer iallafall om du vill bygga själv...
Klart du måste ha porriga blå/röd eloxerade bultar hur du än gör!
// Gradin
 

Bifogat

  • toppsmörj.jpg
    toppsmörj.jpg
    35.5 KB · Visningar: 168
Det dära Vortex-kitet tar Motospeed 5035:- för ..
Billigare om man låter en guldsmed göra jobbet :näsblod
Men visst, ser ju snyggt ut :)

Hade dock tänkt mig nån billigare lösning, som inte kostar
en fjärdedel av hojens värde..
Slang till bajonett -> kort slang -> bajonett, funderar jag mest på.
Dyrast då är väl bajonettkopplingarna?
Borde väl inte bli så fult, stålomspunnet då..
Ha ett rör imellan går väl an det med.
 
GrusDan skrev:
Det dära Vortex-kitet tar Motospeed 5035:- för ..
Billigare om man låter en guldsmed göra jobbet :näsblod
Men visst, ser ju snyggt ut :)

Hade dock tänkt mig nån billigare lösning, som inte kostar
en fjärdedel av hojens värde..
Slang till bajonett -> kort slang -> bajonett, funderar jag mest på.
Dyrast då är väl bajonettkopplingarna?
Borde väl inte bli så fult, stålomspunnet då..
Ha ett rör imellan går väl an det med.

Finns det intresse så har jag kontakt med en kille som kan cnc-fräsa till ett toppsmörjningskit för ca1500-1700kr (allt utom slangar och slangkopplingar)
Det finns bilder på hur prylarna ser ut tidigare på denna tråd.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top